Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Största vågis?

  • Största vågis?

    Publicerad av dr-masse på 29 augusti, 2008 vid 08:59

    Efter flera års trixande av att hitta rätt brädkombo känner jag att jag de senaste tre säsongerna äntligen börjar hitta rätt.

    En slutsats är att jag lite väl länge höll fast vid en snäppet för stor minsta bräda, men i gengäld så körde jag då på två brädor (en 100-110 liters sak för plattvatten, en 80-liters sak för vågor).

    Eftersom vågsegling har blivit det som är helt och hållet i fokus för mig så blev det två vågbrädor – en för lättare vind och onshore, en för mer vind och bättre förhålladen. Därför kör jag numera tre plankor – en för plattvatten och lätt/mellandvis skoj (freestyle 100 + 6.0 i mitt fall), en för lätt-/mellanvind och vågor och en för mellan/mycket vind i vågor.

    FreeStyle 100 – större vågis – liten 75 liters modern klassiker är kitet idag.

    När det gäller min minsta bräda så tycker jag att jag har hittat helt rätt med en 75 liters modern klassiker (RRD HC 75). Den kör jag 5.3 – 4.1 på, och är övertygad om att den även skulle funka fint med 3.7. Jag är så oerhört nöjd med brädan att den inte byts än på ett tag (trots att det är en singelfena 😀 )

    Kruxet är nästa storlek.

    Och jag tänker inte ens berätta vilken största vågis jag har idag, utan vill ha fritt tänkande här, ah!

    Vad bör jag skaffa? Det känns som om jag verkligen vill ha en som jag flyter på, och då krävs nog 85-90 liter (jag väger 77). Lämplig bredd, tror jag, är 58-60.

    Och vilken typ av bräda skall man ha här? En “stubbie”? En freestylewave? Eller en twin?

    Jag måste medge att en twin lockar rätt mycket just nu… Men riskerar inte en typ 85 liters twin att hamna lite väl nära min minsta bräda i storlek?

    Eller ska man ha två olika vågisar som ligger ganska nära i storlek men för olika typer av förhållanden, rentav? Men vad f-n gör jag då när det är lättare vind och fina vågor (som faktiskt inträffar då och då på exempelvis Torö och Gotland)?

    Och är man inte, egentligen, rättså betjänt av en fsw i just den här sizen?

    Ja, förvirringen är rätt rejäl. :confused2:

    Jag skulle beteckna mig själv som en medelgod vågseglare som grejar att segla i det mesta. Jag är bättre på backside än frontside, men vill helt klart utveckla min botten och toppsväng mer. Mycket, mycket mer. Hopp är fortfarande roligt, och jag har några gånger i år varit oerhört nära att sätta bakåt för första gången på länge. Så en hyggligt hoppvänlig sak är nog ändå ett kriterium, även om fokus ligger på vågseglingen.

    Ja, vad säger församlingen?

    doc svarade 16 år sedan 20 Medlemmar · 71 Svar
  • 71 Svar
  • endy

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 09:38

    Utan att vandra iväg mil med text skulle jag slå ett slag för min favoritbräda alla kategorier!
    Freestylewave 85 liter (i mitt fall goya one 85) nu står min våg på drygt 10 kilo mer än dig och användningsområdet är 5,3-4,1 beroende på förhållanden.

    Utan att ha seglat flera olika fw i denna storlek kan jag gissa att de är rätt lika, även om enligt flera tester har varit rörande överrens om att goyan varit den mest vågiga i deras ensemble.

    För mig skulle det vara den ultimata enda brädan om valet varit sådant, men den går även fint i en kombination av 2 eller 3 brädor, när jag tittar så är det den klart mest använda brädan för mig, seglar mest vågor/segel 5,3 under.

    Du kan ändra karaktären med olika fenor och det är ett måste att ha minst 2 om inte helst 3 fenor till.

    En fw planar tidigt, är snabb och hoppar grymt samtidigt som den är väldigt lättseglad och går väldigt bra på platten när det drar på!

    När jag skriver detta har jag inte provat twin men utifrån bekrivning tror jag mer på en fw för dig när du har en mindre bräda för de riktigt bra dagarna.
    Då tror jag inte att man drar nytta av en twin om man inte är väldigt dedikerad åt vågridning.

    Du får prova min när du är i Halmstad nästa gång 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 09:46

    Intressant läsning! Jo, en FW ligger väldigt bra till. Funkar en FW85 med sexnoll om det kniper?

    En stor fördel som en FW85 har, som jag ser det, är att om det blåser hygglig men det inte är några vågor så lär det bli kul segling i alla fall.

    Å andra sidan så kör jag glatt min freestyle 100 med 4.7 på plattare vatten, så min “stora” vågis skulle faktiskt kunna vara riktig dedikerad för vågsegling…

  • dr-masse

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 09:50

    Jag såg just en grej som Ola H. har postat på boards.co.uk forum för ett tag sedan:

    As I wrote in a previous post, bigger boards tends to work better with less rocker – independently of the weight of the rider. Maybe you can think of it in terms of how much curved area you are pushing through the water. Increase with and keep rocker and you will get more drag. Actually, I don’t plane earlier on a 63cm EVO 100 than a 58cm EVO 80 with a 5.8 or something. In a sense, I’m already “maxed out” on the 80, anything more will only add float and big sail carrying ability, some lift but also drag. But a 95 kg rider would no doubt plane earlier on the 100 than on the 80 because for him, the increased lift would mean a lot while the increase drag would mean very little.

    Detta skulle bekräfta något som jag misstänkt – att min nuvarande största vågis är lite, lite för stor för min vikt. Det kanske, helt enkelt, inte ger något att ha en större än 80-85 liters vågis som störst för min vikt? Då kanske det krävs en longboard eller nåt, ah!

  • rasmus_w

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 10:03

    Lite erfarenheter från min Fanatic Freewave 86, som jag äntligen fått lite seglingstimmar på (jag var två veckor i Hurghada och planade 5 dagar av 14 men var ändå ute nästan varje dag). Notera att det gäller plattvatten och att det är ungefär den enda bräda i den här storleksklassen jag seglat.

    Jag planar i 6-7 m/s med 5.7, den är förvånansvärt lätt att dra rigg och slå med, och guppa runt var inga större problem. När den väl planar går den dessutom som ett skott, det var inte många som hängde med mig i Hurghada. Jag väger 75. Jag upplevde inte att folk med 130 liters hyrbrädor och 7.2 (det största uthyrningen hade) planade tidigare än jag, vilket naturligtvis inte betyder att en 130-litare inte planar tidigare.

    Två funderingar: För det första gör den antagligen en del av det som du idag har din freestyle till, även om seglingen antagligen blir mer avspänd med hundralitaren. Är det bra eller dåligt?

    Ola H brukar ju påpeka att FSW och klassiska vågisar är rätt lika varandra men eftersom du kör rätt mycket Torö och där är (väl?) vågorna rätt snabba även när de är små, så jag funderar på om inte en stor modern klassiker med Singlefin skulle kunna vara ett bra alternativ, och sen skaffa en twin runt 75 liter som komplement till lilla klassikern eller nåt sånt. Som jag fattat det så kommer en 75 liters twin kännas som en väldigt liten bräda.

    Och nu vill jag väldigt snart premiärsegla min newwave 75 så jag får veta vad 20 års utveckling har gjort med brädor i den storleken. 🙂

    — Tillägg
    Och där läste jag att du redan har en stor klassiker (jag tror du har skrivit vilken) men jag tror i alla fall du ska prova alla tre. Hur som, jag med mina 75 kilo (och obefintlig pumpteknik) planar överraskande tidigt med en freewave 86, så då borde du göra det med. Å andra sidan tyckte oåxen att hans fw86 var för liten, han ville köra 6.3.

  • surfmeister

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 10:25

    @dr Masse 495028 wrote:

    Intressant läsning! Jo, en FW ligger väldigt bra till. Funkar en FW85 med sexnoll om det kniper?

    Utan problem! Seglade många olika 80-90 liters brädor i El Medano med 4.7-5.7 och det var hur lungt som helst. Jag tror att en 85-liters bräda är klockren för 4.7-6.0 segling (för din vikt, väger själv 75kg). Det finns många brädor i denna klassen och en 85-liters RRD WC borde passa in bra då du seglar RRD redan. Seglade denna bräda en del i El Medano och var positivt överaskad. Inte bäst på ngt men mkt bra på allt (t ex B&J, vågsegling), helt enkelt en väldigt bra kompromiss. Dock om du verkligen vill satsa på vågridning tror jag en Evo 80 vore en superbräda som storvågis för dig (58.5 bred jmf med 59 på WC85). Den planar mkt tidigt, har enormt vindspan, är mkt kontrollerbar och magisk på vågen. Sweetspot för denna bräda är 5.3-5.7 men kan lätt seglas mellan 4.7-6.0.

  • endy

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 10:36

    @dr Masse 495028 wrote:

    Intressant läsning! Jo, en FW ligger väldigt bra till. Funkar en FW85 med sexnoll om det kniper?

    En stor fördel som en FW85 har, som jag ser det, är att om det blåser hygglig men det inte är några vågor så lär det bli kul segling i alla fall.

    Å andra sidan så kör jag glatt min freestyle 100 med 4.7 på plattare vatten, så min “stora” vågis skulle faktiskt kunna vara riktig dedikerad för vågsegling…

    Jo en 6.0 går att dra på men skulle endast göra nytta när det är väldigt light och du har en freestyle??
    Du skulle dock ha mycket roligare på din fw med 4,7 än freestyle även på platten, om du inte är dedikerad fs seglare då.

  • dr-masse

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 10:50

    @Endy 495052 wrote:

    Jo en 6.0 går att dra på men skulle endast göra nytta när det är väldigt light och du har en freestyle??
    Du skulle dock ha mycket roligare på din fw med 4,7 än freestyle även på platten, om du inte är dedikerad fs seglare då.

    sexnollan behövs eftersom jag aldrig tar med mig freestyle-brädan när det vankas vågsegling, och att då endast ha 5.3 som största segel känns inte så lockande här på ostkusten i alla fall. Mer än en gång har vinden droppat så att 5.3 inte funkar alls, men med sexnoll har det gått fint att köra ett par timmar till.

    Har helt klart bestämt mig för att kliva ner i storlek på storvågisen.

    Nu kvarstår frågan – fsw, “stubbie” eller twin?

    Jo, WaveCult 85 ligger väldigt bra till. Är högst upp på önskelistan just nu.

    Starboard går tyvärr bort, då min favorithandlare inte har det, ähum. Mistral, Fanatic, RRD, JP och Quatro är mina alternativ först å främst (om nu inte någon kastar en EVO 80 TräKol i skallen på mig). Dock måste jag medge att Goya One 85 känns som en lovande planka, testade Goya lite på Irland för ett par år sedan, och de var fina. En väldigt vågorienterad FW är nog det som efterlyses.

  • ola-h

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 11:06

    Det finns nog lika många rätt svar som det fins seglare. Om jag (utifrån den tämligen omfattande informationen som man man få om din segling genom en historisk genomplöjning av diverse diskussionsforum) skulle gissa så tror jag inte en fsw är rätt för dig. En fsw har typiskt ett stort register av segelstorlekar som den klarar men faktiskt ett litet register av hastigheter på vågen. Med ganska så plan rocker behövs en del fart och driv för att brädan skall svänga riktigt bra. Men med rätt så mycket bredd och bredd i tailen så blir den snabbare för stor om farten ökar lite till. Den blir helt enkelt för snabb när det går snabbt, om du fattar. Dessutom är min erfarenhet att om man vill få ut maximalt register av en FSW så måste man välja den förhållandevis liten i volymen. Och det är i bra vågor som detta blir tydligt.

    För dig tror jag det är centralt med en mycket volym (säg 80-85liter, lite beroende på planform mm) eftersom Torö, speciellt i lite onshore, kan vara byigt, strömt och stökigt på ett sätt som en västkustseglare knappt kan drömma om. Man kan dessutom behöva ta till den större brädans flytförmåga även om vågen är rätt stor och bra vilket betyder att du vill kombinera hyfsat med volym med bra “höghastighetskontroll” på vågen vissa dagar. Samtidigt är det andra dagar när snarare är sidvind och rätt lätt vind men små och väldigt fina vågor. Då är det snarare riktigt fin sväng i lite lägre fart då vill åt (såtillvida du inte är en virtuos när det gäller att plocka upp fart från vågenergin).

    Till buds står du en sväng och kontrollorienterad stubbie (ala EVO 80), en aningens större trad (ala Fanatic NewWave, Starboard Acid 86, kanske Tabou DaCurve etc (lite osäker på om inte RRD WC är lite för snabb, men jag har inte kört en modern version själv så jag vet inte…har fått vissa indikationer från RRD-seglare dock)). Sista alternativet är förstås en twinfin som nog i allmänhet ger maximalt med per volym per svängenhet.

    Det går förstås att teoretisera vidare om vad dessa tre alternativ har för för och nackdelar.

    Personligen har jag funnit att jag helst har två brädor nära varandra. Mycket överlapp ger bra med trim- och valmöjligheter i det viktiga mellanregistret vilket för mig berikar seglingen mer än något uns mer bekvämlighet i max och min av vågseglingsregistret.

  • rasmus_w

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 11:07

    5.7 funkar på min fw86 så jag gissar att 0,3 kvadrat extra inte gör nån större skillnad.

  • dr-masse

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 11:24

    @Ola H. 495065 wrote:

    Det finns nog lika många rätt svar som det fins seglare. Om jag (utifrån den tämligen omfattande informationen som man man få om din segling genom en historisk genomplöjning av diverse diskussionsforum) skulle gissa så tror jag inte en fsw är rätt för dig. En fsw har typiskt ett stort register av segelstorlekar som den klarar men faktiskt ett litet register av hastigheter på vågen. Med ganska så plan rocker behövs en del fart och driv för att brädan skall svänga riktigt bra. Men med rätt så mycket bredd och bredd i tailen så blir den snabbare för stor om farten ökar lite till. Den blir helt enkelt för snabb när det går snabbt, om du fattar. Dessutom är min erfarenhet att om man vill få ut maximalt register av en FSW så måste man välja den förhållandevis liten i volymen. Och det är i bra vågor som detta blir tydligt.

    För dig tror jag det är centralt med en mycket volym (säg 80-85liter, lite beroende på planform mm) eftersom Torö, speciellt i lite onshore, kan vara byigt, strömt och stökigt på ett sätt som en västkustseglare knappt kan drömma om. Man kan dessutom behöva ta till den större brädans flytförmåga även om vågen är rätt stor och bra vilket betyder att du vill kombinera hyfsat med volym med bra “höghastighetskontroll” på vågen vissa dagar. Samtidigt är det andra dagar när snarare är sidvind och rätt lätt vind men små och väldigt fina vågor. Då är det snarare riktigt fin sväng i lite lägre fart då vill åt (såtillvida du inte är en virtuos när det gäller att plocka upp fart från vågenergin).

    Till buds står du en sväng och kontrollorienterad stubbie (ala EVO 80), en aningens större trad (ala Fanatic NewWave, Starboard Acid 86, kanske Tabou DaCurve etc (lite osäker på om inte RRD WC är lite för snabb, men jag har inte kört en modern version själv så jag vet inte…har fått vissa indikationer från RRD-seglare dock)). Sista alternativet är förstås en twinfin som nog i allmänhet ger maximalt med per volym per svängenhet.

    Det går förstås att teoretisera vidare om vad dessa tre alternativ har för för och nackdelar.

    Personligen har jag funnit att jag helst har två brädor nära varandra. Mycket överlapp ger bra med trim- och valmöjligheter i det viktiga mellanregistret vilket för mig berikar seglingen mer än något uns mer bekvämlighet i max och min av vågseglingsregistret.

    Åh, där närmar vi oss nog pudelns kärna, så att säga. Jag har idag en 90 liters mellanvågis, och även om jag är väldigt nöjd med brädan så är den a: snäppet för stor för mig när det vankas vågsegling och b: saknar en skvätt kontroll för en man med min vikt på just Torö….

    Jag skaffade 90-litaren väldigt mycket med Torö i tankarna (och Gotland), och en sak har den verkligen levererat – det är så enormt mycket lättare att ta sig ut även när vinden lyfter, det är strömt och allmänt rörigt längst in.

    Jo, det är viktigt för mig att denna bräda funkar bra på plattare vatten och är bra allround, men nog är det på vågen det avgörs allt. Dessutom är det ju den här biten av min segling som jag är allra mest sugen på att förbättra – vågseglingen.

    Dock kan jag inte släppa tanken på en twin. Vissa indikationer finns på att det är just i onshore och lite knöligare förhållanden som mycket vinster finns att hämta. Då blir ju en 85 liters twin rätt intressant, eller?

    Hittills mycket bra input i den här tråden!

  • ola-h

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 11:39

    Jo, jag håller med. En 85l twin känns intressant. RRD eller Fanatic för dig då. Med RRD får du kanske gå på 90-litaren. 80l med smal tail känns kanske lite litet när man står och sjunker inne på stenarna på Torö, eller? Fanatic har en 84 twin. Har Calle den? Quatro, kanske. Vet inte mycket om hur 09 är och i vilka storlekar den finns.

  • dr-masse

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 11:47

    Ja, egentligen är ju RRD 82 klockren i storlek för mig, men den känns snäppet för liten för Torö i lättare vindar… är dock nyfiken på 90 litraren, den är lite smalare än min nuvarande, mindre häck och lär svänga som en mindre bräda. Samtidigt är ju min erfarenhet just nu att “90 liter är för stor mellanbräda för vågor för mig”, men det beror ju som sagt väldigt mycket på vilken typ av bräda det är.

    JP, Mistral och Fanatic har ju samtliga 84 liters twinsers. Kanske vänta lite och läsa några test. Mistrals twin har ju väldigt intressanta mått, men den är ju rosa…. :blush:

    Quatros twinnar upplever jag (nu talar vi tonvis med teori här!) som mer inriktade mot “Hawaii-förhållanden” än att de skall funka i typ onshore…

  • ola-h

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 12:04

    Man kan nog iofs säga att 82 eller 84 liter är en tämligen hypotetisk fråga. I praktiken kan ju 82:an både kännas större och ha mer volym än 84:an.

    Boards kommer väl snart med ett test, men det enda man kan vara säker på där är att testvinnaren är den snabbaste brädan…

  • sebbe

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 12:51

    Vi testade twins i Dalen igår med Mackan &Co från Surfers och jag kan säga att jag är helt KÄR i twins brädorna.
    Har senare år kört med WC 85 och WC hardcore 70, super bra brädor, men det känns verkligen som en ny generation av brädor har kommit, kanske mer länkat till nya shapes än till det där med 2 vs 1 fena egentligen.

    Vill du mest av allt utveckla din vågridning, så kan jag varmt rekommendera RRD twins, var hur lätt seglad som helst (provade 74l med tunn/överriggad 4,7 segling stundtals), den brädan var hur förlåtlig som helst, samt gav mycket större möjlighet till snabba svängar. När man gick ut från vattnet känndes det som man plötsligt blivit mycket duktigare seglare!
    Riktig förvånad var jag också över hur bra den var att hoppa med, aldirg haft så hög procent på bakåt (kankse mest länkad till min entusiasm för brädan än annat, med enbart resutatet räknas haha!)
    Hann inte testa 82:an men Niklas Olausson som körde på den och väger runt 85kg var mega nöjd.
    Kolla på Surfers hemsida, mackan skulle koka ihop ett litet inslag.
    90liters hade vi inte fått tyvärr.

    Annars kör du mycket i stökigt lite on shore förhållande är FSW 86 sjukt bra, där får du verkligen fart för att hoppa.

    Lycka till!

  • poppo

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 13:46

    mumsig frågeställning masse, letar själv efter exakt samma typ av bräda!

    goya one 85 -09 beställd och borde dimpa ned vilken dag som helst. är lite skraj att den är aningens stor för mina 69kg, men den ska användas mest till 5,3 och marginalförhållanden är tanken – hösten får utvisa! och du får gärna prova vid tillfälle.

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Största vågis?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.