Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing störstasegel?

• störstasegel?

Publicerad av niklas_s på 20 oktober, 2003 vid 22:14

Jag kör freestyle med största segel på 7.2 kvadrat. Jag väger inte mer än 58 kilo så detta känns lite väl stort iblannd. funderar på att köra med största segel på kanske 6.5 istället. hur mycket skulle detta byte betyda i planingsmöjligheter? skulle ja få märkbart färre dagar på vattnet?

niklas_s svarade 21 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • robert

Medlem
    21 oktober, 2003 vid 16:27

jag kör 6,7 som störst(väger 69) men jag funderar på att byta till 6,2 som störst till våren för jag använder 6,7an så sällan. använder nästan alltid 5,7an. man behöver inte så stort segel när man kör freestyle

• styret

Medlem
    21 oktober, 2003 vid 19:59

det är bara robban som inte orkar hålla seglena längre. han äter ju trots allt bara två gånger om dagen morgon och på eftermiddagen…
    plus en förmiddagskyckling ett par middags potatis och sen nån kvällsmacka…
    hehe.
    sorry robban. kunde bara inte låta bli.

• ola-h

Medlem
    22 oktober, 2003 vid 10:04

Svaret beror väldigt mycket på vilken bräda du har. För en given brädstorlek kommer det till en punkt då större segel inte längre ger tidigare planing. Ett större segel ger ju alltid mer drag, men om inte brädan kan hantera det så blir det bara jobbigare. Med ett mindre segel blir det dessutom lättare för segelare att använda en aktiv teknik för att få igång prylarna.

Så, hur stor är din bräda?

• niklas_s

Medlem
    22 oktober, 2003 vid 10:20

compstyle 258a, freestylebräda. 110 liter men ja tror den e på 114 igentligen. rekomenderad störstastorlek på brädan är 7.3. 25 cm fena

• ola-h

Medlem
    22 oktober, 2003 vid 11:16

Ja, då är du nog och nosar på brädans (och fenens) gräns. Med lite bra teknik tror jag inte du skulle missa så många dagar. Det beror i och för sig på hur du seglar. Om du ligger och brännar skull jag tro att skillnaden blir större än om du kör runt och gör avancerade trick hela tiden. Speciellt om du är lätt kanske du skulle få ut mer av seglingen med 6.5. Är du tyngre kan du kanske behöva det extra draget 7.2 ger.

Jag har dock dålig personlig erfarenhet av segel i dessa storlekar, så betrakta absolut inte mitt svar som lag.

• niklas_s

Medlem
    22 oktober, 2003 vid 14:25

okej. ja kör freestyle endast så ja tror faktiskt ja byter endå. har nämligen märkt att mer avancerade trick som tex willyskipper e väldigt mycket svårare me så stort segel. därför tror ja att ja endå kommer tröttna på att segla me de seglet snart.

• zehlertz

Medlem
    22 oktober, 2003 vid 16:19

hallå niklas!

kör du nåt fortfarande?…ska blåsa till helgen, men d får bli nåt grundare ställe än fiskebäck (så satans kallt nu)

De sista gångerna har jag kört med ett 5,8 istället för mitt 6,8.

Jag planar ngt senare trots att det är 1kvm emellan.

MKt hänger på vad du har för mast o bom osv.

Det optimala för mig hade vart ett 6,2. Då planar jag lika tidigt som med mitt 6,8 (då jag har en äldre/tyngre mast + bom) som med 6,2;an.

e grymt nöjd m mina boxer föresten!

• robert

Medlem
    22 oktober, 2003 vid 19:14

haha… ja det stämmer. nästa år kommer jag köra ifrån dig med 6,2 när du har din 7,0a. jag äter ju så lite;-) hehe…

• styret

Medlem
    22 oktober, 2003 vid 19:22

det blir det nog inget av med.
    isåfall måste jag gå och köpa ett slalomkit a´la robban stavnås, ostkustens svar på kenny bräck.

• niklas_s

Medlem
    24 oktober, 2003 vid 15:57

klart ja kör fortfarande, troget till fiskebäck också. va e min optimala storlek då? funderade på runt 6.5 men börjar bli osäker. me en 6.5a måste ja nämligen köra me min stora tunga bom medans ja me en 6.2a kan använda min korta lätta vågbom. kommer ja då ändå plana lika tidit?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA