Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Stort freeridesegel för 460-mast?
-
Oregistrerad
Gäst24 augusti, 2007 vid 06:41@Bicless 408067 wrote:
….
MvhBicless
Kan du inte sluta köra snikreklam här nu.. vi börjar tröttna. Skriv recensioner av det du själv säljer på din egen sida!
Köp en annonsplats!
/trött
-
Som du ser så skrev jag en lättvindsorienterad sjuhalva med tio år på nacken. Typ ett raceboardsegel. Eller annat för lättvind.
Det fanns en del sådana segel för tio år sedan. Även många segel med löst akterlik på den tiden hade ganska rejäl buk. Planade tidigt, toppade ut snabbare än dagens segel. Mindre register. OK?
-
@dr Masse 408121 wrote:
Som du ser så skrev jag en lättvindsorienterad sjuhalva med tio år på nacken. Typ ett raceboardsegel. Eller annat för lättvind.
Precis så var det, med en skillnad. En 7.5:a gick inte att rigga på en 460 mast för tio år sen, möjligvis på 490.
-
Jag tror att jag hittade testet i Surf här: http://surfforum.oase.com/showthread.php?t=40802&highlight=traction
Hier von Surfshop Laupenheim:
SAILLOFT TRACTION 7,5 im Baggersee-TestEndlich hatte es Wind, um die neue Wundertüte von Sailloft zu testen….
Die Vorgabe: Ein 7,5er mit einem 460er Mast, das so zieht wie früher die alten Lappen (oder ein modernes 9er), aber bei Überpower sehr gut twistet, und viel besser in Gewicht und Handling ist.
Das Material: Sailloft Traction 7,5 ; Vorliek 497 ; Gabel 213 ; Mast North Gold 460/75% ; F2 SX 130 ; Finne 50cm
Der Tester: Jo Vogel; 184cm/83kg
Wind: onshore, 3-5 Bft.
Der Aufbau ist einfach: Dank der 2 Mini-Camber kann man den Mast nach und nach reinschieben, ohne dass diese lästig runterspringen. Dann gleich Vorliek durchziehen. Angenehm sind dabei die sehr geringen Trimmkräfte. Ich entscheide mich für bauchigen “Angleit-Trimm”, Gabel noch einhängen, fertig. Profil ist richtig schön bauchig, ohne Falten. Ich schnapp das Board, die Böe kommt…….Mich haut´s schier vom Hocker, das Ding zieht ohne Ende, obwohl es subjektiv sehr klein wirkt-definitiv zu stark für den momentanen Wind. Zurück am Ufer zieh ich das Vorliek bis zum starken Loose-Leech durch. Auch das funktioniert ohne große Kräfte, super! Nun fährt es super kontrolliert wie ein “normales” Segel! Obwohl ich nach den paar Schlägen noch keinen Top-Trimm in der Gesamtabstimmung habe, komm ich doch schon auf 46km/h Max-Speed. Später lässt der Wind wieder nach, ich fahr inzwischen wieder bauchig….gleite schon beim kleinsten Windhauch. Ich kann es echt nicht glauben, woher die ganze Power kommt…??? Der Rotationsruck nach dem Manöver ist für ein Cambersegel sehr gut. Gratulation an Gerrit und Olaf, die Segelmacher von Sailloft!
Fazit:
Ein einzigartiges und richtungsweisendes Segel mit einem riesengroßen Trimmbereich. Es zieht abartig-wirklich fast wie ein Neuner. Die Verarbeitung ist Sailloft-typisch sehr edel, robust und langlebig. Der Preis mit 529,- ist mehr als fair! Es folgen demnächst noch 6,5 und 8,5 für die schweren Jungs. Weniger Tuch-mehr Power, das wollen wir alle!
Prädikat äußerst empfehlenswert!
Here of Surfshop Laupenheim:
SAILLOFT TRACTION 7.5 in the excavator sea-testFinally it had wind, in order to test the new miracle bag from Sailloft to….
The default: A 7,5er with a 460er mast, in such a way pulls like in former times the old rags (or a modern 9er), but with over power very well twistet, and in weight and handling is much better.
The material: Sailloft Traction 7,5; Vorliek 497; Fork 213; Mast North gold 460/75%; F2 SX 130; Finn 50cm
The tester: Jo bird; 184cm/83kg
Wind: onshore, 3-5 Bft.
The structure is simple: Owing to the 2 mini Camber one can clean-push the mast gradually, without these annoyingly down-jumped. Pull through then equal Vorliek. Thereby the very small trim forces are pleasant. I decide for bulgy “Angleit trim”, fork still hang up, finished. Profile is correctly beautifully bulgy, without folds. I snatch the board, the Böe comes ……. me haut´s almost from the stool, the thing pulls without end, although it subjectively very small work-definitely too strongly for the momentary wind. Back on the bank pull through I the Vorliek up to the strong Loose Leech. Also super functions without large forces! Now it drives to super controlled like a “normal” sail! Although I have after that few impacts still no Top trim in the global vote, come I nevertheless already on 46km/h max speed. Later the wind diminishes again, I drives in the meantime again bulgy….slide already with the smallest wind breath. I cannot believe it genuinly, from where the whole power comes…??? The rotation jerk after the maneuver is very good for a Cambersegel. Congratulation at Gerrit and Olaf, the Segelmacher of Sailloft!
Result:
A singular and sail pointing the way with a giant-large trim range. It pulls abnormal-really nearly like a Neuner. The processing is Sailloft typically very nobly, durable and long-lived. The price with 529, – is more than fair! Shortly still 6.5 and 8.5 for the heavy follows young. Less we all want more power, that!
Descriptor extremely recommendable!
Slope Loose
Det låter som ett väldigt trevligt lättvindssegel!
-
@KingHippo 408143 wrote:
en massa text
Babelfish är fantastisk, man kan får ett gott skratt varje gång.
-
Hej oregistrerad /trött
Jag har mailat steffo 4 gånger, ungefär 1 gång varje månad men han har ständigt fullt i annonsutrymmet vilket jag tycker är tråkigt då vi gärna vill marknadsföra våra produkter här. Eftersom detta är det bästa och mest använda forumet så tycker jag det borde vara okey att man kommenterar de produkterna vi (SurfSpot) trots allt är ÅF för när de diskuteras i trådarna.
Ha de
Bicless
-
Oregistrerad
Gäst24 augusti, 2007 vid 10:44@Bicless 408175 wrote:
Hej oregistrerad /trött
Jag har mailat steffo 4 gånger, ungefär 1 gång varje månad men han har ständigt fullt i annonsutrymmet vilket jag tycker är tråkigt då vi gärna vill marknadsföra våra produkter här. Eftersom detta är det bästa och mest använda forumet så tycker jag det borde vara okey att man kommenterar de produkterna vi (SurfSpot) trots allt är ÅF för när de diskuteras i trådarna.
Ha de
Bicless
Bara för att du inte kan köpa en reklamplats här är väl ingen ursäkt för att det ska behöva gå ut över oss andra med din snikreklam.
Att säga att ni har världens bästa produkter och dissa alla andra tycker jag inte är något bra sätt att kommentera något.
/ännu tröttare
-
Tråden kanske börjar bli lite OT.. Men vad gör det att Bicless gör lite reklam för sina produkter i trådarna? Han försöker ju inte mörka att han säljer prylarna eller låtsas vara någon slags “nöjd konsument” i annat namn. De flesta här förstår nog Bicless motiv , eller kan åtminstone läsa det till sig i hans signatur och sedan tolka hans inlägg därefter.
-
@Oregistrerad 408115 wrote:
Kan du inte sluta köra snikreklam här nu.. vi börjar tröttna. Skriv recensioner av det du själv säljer på din egen sida!
Köp en annonsplats!
/trött
Snacka för dig själv.
Jag tycker det är bra att återförsäljarna är med på forumet så länge det tydligt står i deras signatur att de är just detta. Om de inte försöker framställa sina produkter i ett bra ljus vore de inte mycket till handlare… Dock önskar jag att du liksom Bicless använde era riktiga namn istället för att vara anonyma.
Det kanske dock hade varit bra om Bicless hade skrivit telefonnummer och adress till butiken samt vilka varumärken han för istället för den intetsägande lite provocerande text som finns där nu.
Frid.
/Richard Starkenberg
-
Det är lugnt för mig också men som skrivet här ovan: Bicless kanske skulle byta nick till Surfspot.se, då är det väldigt tydligt varifrån inlägget kommer.
Intressant segel det där Sailloft Traction, man funderar genast på hur en sån lättvindsmaskin funkar när det tutar i lite. Kanske stod något i recensionen men min tyska är obefintlig.
-
Oregistrerad;408179 wrote:Bara för att du inte kan köpa en reklamplats här är väl ingen ursäkt för att det ska behöva gå ut över oss andra med din snikreklam.
Att säga att ni har världens bästa produkter och dissa alla andra tycker jag inte är något bra sätt att kommentera något.
/ännu tröttare
Hmm… Kan inte hålla med om att någon annan produkt har dissats, och Bicless står för att han säljer grejerna – precis som alla andra som säljer grejer här på konfen och diskuterar prylarna. Inte ett problem alls, snarare tvärtom.
Jag blir däremot trött på anonyma postare som häver ur sig bajs utan att stå för sin åsikt. Logga in nästa gång du har något att säga.
–S
-
Knatte
Gäst24 augusti, 2007 vid 14:33@Svenne 408214 wrote:
Hmm… Kan inte hålla med om att någon annan produkt har dissats, och Bicless står för att han säljer grejerna – precis som alla andra som säljer grejer här på konfen och diskuterar prylarna. Inte ett problem alls, snarare tvärtom.
Jag blir däremot trött på anonyma postare som häver ur sig bajs utan att stå för sin åsikt. Logga in nästa gång du har något att säga.
–S
Kan bara hålla med !!
Har man en åsikt, så måste man våga stå för denna med nick och inloggad. Sedan tycker jag att det bra att Surfspot.se kommer in och säljer bra prylar billigare än andra aktörer:smile: Men kan förstå att det sticker i ögona på de mer etablerade aktörerna isf.
Men det kanske alltid borde vara en signatur hos Bicless som säger att han jobber med/på Surfspot.se så att det inte blir några misstag. Eller skaffa ett nytt nick Surfspot.se när han kommenterar sina egna produkter?? -
Off Topic
@Knatte 408279 wrote:
Eller skaffa ett nytt nick Surfspot.se när han kommenterar sina egna produkter??
Håller med om allt du säger utom biten med två nick. Om folk började registrera flera konton per man skulle det bli ett omöjligt forum.
frid.
/Richard
-
Nu med adress i fotnoten 🙂
Texten ovan är nog inte från Tyska Surf. Den texten är rätt annorlunda, man har kollat på lättvindssegel med 7,5 kvm och jämfört 2 mer eller mindre extrema planingssegel, Severne Glide och Sailloft Traction.
Med mina brister i tyska har jag dock vågat mig på en sammanfattning. Orginaltexten finns på sid 50 i Surf 7, Juli 2007.Traction 7,5
Bom 213, Luff 494, Camber: 2, Pris: 529 Euro
Mast. Fiberspar 4800, 460cm 75% carbonPå land:
Saillofts filosofi är “massor av förstärkningar för evigt liv”. Kan de då med Traction bygga ett segel som fungerar med minimalt med vindenergi? Seglet gör subjektivt ett luftigt intryck med mycket monofilm och med endast mindre förstärkingar i akterliket. Mastfickan är rätt smal och samlar därför upp mindre vatten. Masten måste därför träs på med rätt mycket kraft. Bommen känns kortare än på andra segel. Profilen på seglet är i nivå med rena racesegel, dock är profilen lagd med hänsyn till glid/planingsegenskaper.På vattnet: Sailloft Traction ligger emellan extrema Severne Glide och de klassiska freerace seglen. Den har mer kraft än de mer traditionella seglen men endå med den bekanta segelkänslan (severnen har mer annorlunda känsla).
Seglare som är vana vid klassiska 2 cambers segel utsätter sig därför inte för risker med detta segel. Trots kraftig profil i seglet känns det lätt och manövervänligt. Camber roterar lätt och helt till endpositionen vid varje slag. Segler går även förvånandsvärt lätt att pumpa igång trots profilen men det är normalt inte nödvändigt då seglet är så pass kraftfullt så man kan köra “Auto-stilen”. Seglet ger även tyngre seglare större säkerhet att komma upp och behålla planing i lättvindsförhållanden. Seglet kan trimmas till god tryckstabilitet för hårdare vindar. Seglet är sammanfattningsvis snabbare än mer klassiskt designade segel i lättare vindar och är i starkare vindar snabbare än vissa andra freeracesegel som exempelvis Severne Glide.
Surf-tips: Mycket planings/glid-starkt freeracesegle utan kompromisser -
Hej,
Jag tycker inte att det är ett problem att Bicless (eller vilken annan handlare/distributör som helst) kommenterar i trådarna. Tycker snarast att det är bra. Det jag vänder mig emot är dock att en handlare annonserar på köp och sälj. Det tycker jag inte är OK. Kommer ihåg att det blev ett fasligt liv för ett eller ett par år sedan när nån dansk firma annonserade prylar här på köp och sälj.
Låt handlarna kommentera eller göra reklam i trådar, men använd inte köp och sälj…
Logga in för att svara.