Hmm, man kan nog peta på ett rätt stort segel på den… typ niohalv skulle jag tro, beroende på segelmodell och riggens vikt.
Men eftersom du har 6.6 som nästa så tror jag att nåt mellan 8.5 – 9.0 blir fint. Segelmodeller finns det många av, freeride eller freerace tror jag blir bra. Några xempel är typ Arrows Dragster/Burner, NP Diablo/Spirit/V8, Simmer ZeroSeven, North TransAm/Tonix, Gaastra GTX/GTR, Hot Stealth, Naish Evolution… och några till…
Åttahalv till 6.6 funkar fint, själv går jag från 8.6 till 6.2 (även om jag saknar nåt mitt emellan ibland, men det är mest bekvämlighet).
Mycket skoj finns det, nu nämnde jag nya modeller mest, men ger dig kanske lite idéer. Tänk på att rätt mast är lite extra viktigt i segel av den här storleken, de brukar vara lite dyrare för större segel. Ett racesegel runt 8.5 funkar oxå, lite sämre bottendrag och bökigare i manövrar men stabilt och snabbt. Känsligare för rätt trim brukar oxå följa med. Men ett bra och säkert prisvärt alternativ om du orkar leta lite (många formula-seglare verkar sälja segel mellan 8.5 – 9.0).
Lycka till å Surfa På!