-
Stöten spotguide
Träffade under min tid i stöten ett par som undra var man körde så lägger upp lite info inför kommande säsonger.
Närmsta kalfjäll heter Västra Granfjällsstöten och dit är det runt 1,6 – 2 kilometer från Stötens skidsystem. Dit tar man sig antingen till fots eller med snöskoter(för oss som inte står på skidor).
Om man nu väljer att vandra upp så tar man ”Långliften” upp från Soltorget. Att ta liften upp en gång kostar 45 kr om man löser en enkelbiljett.
När man sen möter på skoterleden 150 m från liften är det bara att knäppa av bräda / skidor och spänna fast på ryggsäcken. Nu börjar den goa vandringen som tar runt 1 timme och lär se ut något som så här.
Det är då bara att följa skoterleden upp till höjden på kortet.
Sen är det gott om plats så man kan vara ett par stycken om man behöver inte heller bara hålla sig till Västra Granfjällsstöten utan man kan även röra sig bortåt Östra GF(som har ännu större yta), eller till Närfjällstugan(Se bild 1), vid rätt vind..
Vill man då slippa gå upp så får man antingen hyra en skoter själv. Kostar inte så mycket om man är flera stycken på 1. Tar runt 5-10 min att köra upp från Skoteruthyrningen.
Går även att köra nere i dalen, se på kartan längst upp till vänster, på mossen som ligger intill vägen. Har dock varit grymt byigt de gånger jag varit där.
Högfjället är klart mer lättillgängligt, men hamnar man i stöten så.. 🙂
Logga in för att svara.