Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Strandstart? (träningstips?)

  • Strandstart? (träningstips?)

    Publicerad av irritation på 27 augusti, 2005 vid 10:01

    Halloj!
    I går tog jag ut min bräda på sin premiärtur utav mig… det är en 84 liters Starboard Freesex bräda!

    Det största problemet var väl att brädan gick upp mot vind så jag inte kunde ställa mig på den! Hade mastfoten långt fram då.

    Det andra problemet var att jag hade ett 5.3, skulle jag satsa på 6.0an idag? smile.gif

    Och bommen? Är det en fördel att träna med den långt ner så att man någ brädan lättare??

    Jag har kollat en del på andra sidor där det står att man ska inte vinkla kroppen mot brädan utan åt det hållet man åker. Det blev lite bättre då! Men ändå! Tips tack =)

    irritation svarade 19 år sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • stinger

    Medlem
    27 augusti, 2005 vid 11:23

    Precis som i vattenstarten går det lättare om du riktar brädan åt lä typ en rätt djup slör.

  • andreas-t

    Medlem
    28 augusti, 2005 vid 15:02

    Börja med att träna segelkontroll på land. Sitt ned på marken och träna på att ställa dig upp med hjälp av seglet. Lär dig känna hur det beter sig. När du känner att du börjar få lite koll, gå ut i vattnet någonstans där det är långgrunt och lär dig att styra runt brädan kors och tvärs bara med hjälp av riggen. När det går bra, gör om övningen med bakre foten på brädan. När det går bra har du nog inga problem att ställa dig på brädan och segla iväg.
    Lycka till!

  • woodleaflay

    Medlem
    28 augusti, 2005 vid 16:54

    När du strandstartar kan du dra brädan under dig med bakfoten innan du kliver på. Då faller den ju av.

  • irritation

    Medlem
    28 augusti, 2005 vid 19:05

    Tack för svaren! =) inte för att jag brydde mig om att sitta och träna på land! Det är ju på vattnet man blir glad om man gör framsteg! tongue.gif

    Men har ett par frågor till!;

    Nere i tylösand så har det varit sidvind, då är det klart lättast att åka innåt land pga att brädan vänder sig någorlunda neråt med vågorna och då kan jag ställa mig! grin.gif

    Men åt andra hållet (utåt) så kommer det vågor konstant men ibland blir det ju självklart gyllende tillfällen emellanåt då det inte är några vågor alls! (ofta följs dessa tillfällen av “monstervågor” som vräker mig under seglet och brädan på det men det får man stå ut med!)

    Så! Där över verkar det inte bli så mycket till fråga utan bara konstaterande så;
    Hur gör jag för att nå brädan?? ska jag sätta bomen ganska högt för att sträcka armarna mer?

    Jag har även märkt att brädan kommer i bättre läge när jag har seglet i princip liggandes över bakre fotstropen. Är det någon fördel att lägga riggen så och flytta brädan i rätt riktning och sedan dra upp riggen, böja knät framåt, sätta föten mellan fotstropparna och dra brädan bakåt?

    >Vilken uppenbarelse! Att jag inte tänkte på det när jag var ute idag! smirk.gif

  • lars_k

    Medlem
    28 augusti, 2005 vid 19:18

    Har du inte nåt ställe utan vågor där du kan öva lite bättre? I Halmstad finns ju stränder i olika riktningar, kanske du kan hitta ett ställe där vågorna inte hittar in? Kommer att göra dina försök mkt enklare… Varför komplicera saker i onödan? wink.gif

  • bananen

    Medlem
    28 augusti, 2005 vid 19:18

    Goaste tips et för både vatten å strandstart är väl:
    1. bakfoten först, dra in brädan under arslet.
    2. Sträck ut armarna speceillt framarmen så att du reser seglet så mycekt du kan. Försök att tilta de framå precis som när du ska falla av från vind
    3. Kroppen “rullar” upp över brädan. Återigen, dra in den under arslet. Kan hjälpa i början att fixera blicken på mastfoten så att du håller nacken böjd.

    Att du känner att du lovar upp hela tiden beror nog på att du är van vid att segla på en större bräda där det bara är att lasta på med tryck på fenan och skota in. Försök segla mer upprätt och lägga mer tryck på framfoten (långt intryckt i stroppen). Bästa tipset är slutligen att kolla in alla duktiga tjejer och killar och fråga på strsanden.

    // Jonas

  • irritation

    Medlem
    28 augusti, 2005 vid 20:02

    Tack för tipsen! =) Ska tänka på det nästa gång!

    Men det är inte så många som surfar vid tylösand, finns bättre ställen att vara på! (men får ju inte körkort på några år så man får ta vad man har! =P)

    Men det är egentligen inget problem! Jag harvar bara där jag bottnar och aldrig om det blåser utåt! Men sen kanske jag borde byta spot eller kanske surfa till vilshärad! Och sedan så behöver väl inte dom som kan surfa strandstarta så ofta heller! smile.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Strandstart? (träningstips?)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.