Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Strl Bow
-
@Fredde 376447 wrote:
Ja shit vad det blåste den dagen… Man var inte så kaxig 10m uppe i en trädtopp när det blåste 20ms
Håller med dig helt Pål… Inte många som varit ute i verkliga 15ms ens
nej… blåser det över 16-17 är man oftast ganska ensam i vattnet!
fattar själv inte var alla snackesurfare tar vägen när det trycker på!?
-
Kul att se gamla bilder. Det var jävligt hårt den dagen. 4:an var som en liten geting på syra. Man kan definitivt köra i 20 m/s men det är inget jag rekommenderar en nybörjare med en 13 bow
-
@Che_Riff 376483 wrote:
Kul att se gamla bilder. Det var jävligt hårt den dagen. 4:an var som en liten geting på syra.
Sist jag såg en geting på syra var den mest jävligt förvirrad, men inte speciellt snabb.
-
@SkånePaul 376306 wrote:
Lugnt Walle,
jag ville inte vända något, vill bara fortsätta varna folk. Jag får bara uppfattningen här på Steffo att folk verkligen inte har koll på vindhastigheter.
Kommer ihåg när jag och Fredde bänkalkis mätte upp 19,2m/s med min silva mätare och drog upp en Naish R3 7:a och det gick absolut inte att hålla skiten ens, den slutade i trädtopparna, men vilken jävel han var på att klättra den pågen!!
Sen läser man här på ibland när folk vatir ute i plus 20m/s, my ass säger jag!
Yea right… Mille och Tobas kör med sina Venom’s höst upp på Åreskutan i typ 25m/s varje vinter, hur förklarar du det då?
-
Jo, men det är ju Venoms…
Ingen aning om hur jag ska förklara det! Så dem kör alltså i full storm??? Fett isåfall.
Men jag skulle gärna vilja se det…
Måste vara en sån där V19 då va?
-
Tillbaka till frågan….
en bow bör vara mindre, tror de kan hamna på samma när man jmf. den projicerade ytan.
De har större range, men av någon anledning verkar folk hamna på samma antal kites ändå. (2-3)
-
@Biorno 376566 wrote:
Yea right… Mille och Tobas kör med sina Venom’s höst upp på Åreskutan i typ 25m/s varje vinter, hur förklarar du det då?
Medel 25, o snö o kallt…låter inte för jävla kul oavsett om det går eller ej…varje snöflinga måste ju kännas som en spik…
-
@patrikol 376257 wrote:
Är man inte riktigt duktig eller nybörjare så är det helt vannsine att ge sig ut i vindar över 10 m/s oavsätt storlek på kite.
Bättre att vänta tills att vinden avtar och använda något större klite.
Bättre safe than dead.
Ska man aldrig surfa över 10 m/s om man inte är riktigt duktig? eller ska man surfa över 10m/s om man är nybörjare?
-
Det handlar väl mest om att använda det man eventuellt har innanför pannbenet…..innan man går ut. Om det känns osäkert, gå inte ut då!
Skador e ju aldrig roligt, speciellt om man inte kan surfa på hela tiden man ligger i gipsvagga. Allt för att synapsbassängerna blivit kortslutna en stund.
/Egg
-
@Biorno 376682 wrote:
Ska man aldrig surfa över 10 m/s om man inte är riktigt duktig? eller ska man surfa över 10m/s om man är nybörjare?
Tycker inte att det har så mycket med styrkan att göra – det som är farligt är vindpustarna. Problemet är att som nybörjare är det nästan omöjligt att veta hur stabil eller instabil vinden är – och ännu svårare är det att hinna rädda aset när det går åt helvete i en vindpust. Därför menar jag att nybörjare inte bör segla när det blåser mer än c:a 10 m/s i medelvind.
/C
-
@Preppie 375964 wrote:
Bow vs. C-kites, alltså ska man gå upp eller ner i strl när det gäller byte till bowkites?
När jag seglade c-kites (och om jag skulle göra det igen) så var det 8-10-14 som gällde. Nu seglar jag bow och tycker att jag kan nöja mig med 8-12 och de täcker ungefär samma område.
Skulle såklart ha fler kites även i bow, om jag hade mer pengar…
Hoppas att det hjälpte mer än det förvirrade
/C
Logga in för att svara.