-
Stropp-medicin
Tre mål för säsongen har jag: gippar, vattenstart och stroppar. De första två artar sig bra, men värre är det med stropptekniken. Behöver lite konf-medicin…
Jag har inga större problem med att komma i stropparna, utan bekymren kommer när jag väl står där. Hur jag än bär mig åt så lyckas jag inte få tryck på mastfoten. Brädan (en F2 Ride) börjar rida på tailen och efter en stund lovar den upp (detta även om brädan planar i full speta). Till på köpet känns det inte ett dugg behaglig utan jag hamnar i en kostig, S-formad stance. Jag antar att det har en del med teknik att göra men efter att ha kämpat hela dagen igår börjar jag ana att en del av problemet kanske sitter i hur brädan är trimmad. Jag körde med stropparna så lång fram som det går, masten i mittenläge, och bomen i axelhöjd. Intutitivt känns det som om riggen skulle närmare aktern. Vad tror ni? Finns det någon medicin för denna sjuka?
En fråga till och kanske en dum sådan. Vilka bogar seglar man normalt i stropparna? Från slör till halvvind, eller även upp på kryss?
/Johan
Logga in för att svara.