Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stroppar bak=bättre höjd???

• Stroppar bak=bättre höjd???

Publicerad av anonym-anvandare på 22 april, 2004 vid 13:27

Tänker flytta mina stroppar till bakersta läget, ca 5cm bakåt. Vad kommer skillnaden att bli. Kommer jag ta bättre höjd, kommer farten öka något nämnvärt?

Syns på vattnet!/Tim Hibbins

the_novice svarade 20 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    22 april, 2004 vid 15:08

Defenitivt farten.

• kamaaina

Medlem
    23 april, 2004 vid 04:23

Jävligt vettig fråga, stroppar långt bak ökar ju trycket aktertill och jag förutsätter att man får mindre våt yta på brädan. Och tvärt om längre fram. Jag är själv ganska kass på dessa teorier, men jag skulle kunna tänka mig att man vill flytta fram stropparna om man e toköverriggad o har svårt att hålla brädan i vattnet. Själv har jag stropparna i mellersta läget, har aldrig trimmat med det där, men om det e någon fotstropps”nörd” så tar jag tacksamt emot era teorier. Hade varit kul att veta, för det borde ju samtidigt påverka var du placerar mastfoten och fenan…eller?
    /Fredde

• stinger

Medlem
    23 april, 2004 vid 06:13

confused.gif Knepigt som du skriver. Stropparna långt bak minskar våta ytan, samtidigt ökar farten. Är det inte så att i höga farter är det bara fenan som gör jobbet och då borde stropparna placeras långt bak confused.gif

Fattar knappt vad jag skriver själv, rätta mig om jag har fel blush.gif

• lars_k

Medlem
    23 april, 2004 vid 06:44

Så här skrev jag en gång…gäller väl framför allt vågisar:

“Detta är mycket en “prova-ej-fram grej”… Men generellt kan man säga:
    Större segel -> mast fram, mycket eftersom du håller bommen längre bak. Större segel är också tyngre och du får bättre viktfördelning om du flyttar fram masten. Snabbare planing med masten längre fram eftersom brädan ligger mer plant i vattnet.
    Mindre segel och mer tryck -> masten bakåt. Du använder mindre våt yta på brädan och den går snabbare.
    Stropparna långt bak: förbättrar fotstyrningen med bakfoten. Bra för backsideridning i små vågor och för feta hopp och att bränna med bra tryck.
    Stroppar fram: bättre planing, förbättrad vågridning i sideshore och frontside med framfotstryck. Du använder hela railen på brädan i bottensvängen och tappar mindre fart.
    Fena fram: fenan verkar mindre. Du får en lösare bräda, bra för backsideslashing/bakfotstyrning i småvågor och onshore. Kan också lugna ner brädan om du börjar bli överriggad.
    Fena bak: fenan verkar större och ger bättre höjdtagning och planingsegenskaper. Förbättrad frontsideridning med framfotstryck i kombination med stroppar och segel långt fram.

Men som sagt, labba lite med detta. T.ex är det vid onshore också bra med fenan längre bak för höjdtagningens skull, men den pivoterar då inte lika bra med bakfotstyrning på småvågorna.”

Angånde stroppar och höjdtagning tror jag man tar bättre höjd med stroppar fram eftersom man behåller planingen lättare när man “höjdar”…

• the_novice

Medlem
    23 april, 2004 vid 07:23

När det gäller freeride så tycker jag att man får bättre fart (lättare att köra på fenan) men man behöver också lite mer tryck i seglet för att komma i/vara kvar i stropparna. Höjdtagningen är ju väldigt mycket teknik beroende men blir väl knappast bättre eftersom man behöver hålla uppe farten för att kunna vara kvar i stropparna.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stroppar bak=bättre höjd???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.