Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stroppar – Sitta fast?

• Stroppar – Sitta fast?

Publicerad av tropic på 18 september, 2006 vid 09:49

Jag børjar kænna mig tæmligen sæker på att hoppa och lite till nu, och efter att ha gått med loopångest ett bra tag provade jag æntligen en framåt…ett helhjærtat førsøk vill jag lova. Det som hænde var att jag bokstavligen fløg ur stropparna (Att jag i allt adrenalinrus glømde kroka ur gjorde inte det hela bættre). Efter denna insident har jag varit lite småskraj før att prova igen, men bara pga att jag ær rædd att føtterna ska glida ur stropparna.

Vad ær løsningen? Jag kør med brædor modell ældre och just denna planka var en score från -00. Jag har sett att stropparna på nyare brædor ær høgre och “smalare” runt foten. Måste jag fixa en annan bræda? Varje gång jag hoppar ganska høgt kænns det att jag inte sitter fast. Annat ær det nær man tittar på Campellos krascher dær han nog inte ønskar annat æn att komma ur stropparna.

Hjælp

tropic svarade 18 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • fnassel

Medlem
    18 september, 2006 vid 10:52

Man sitter faktiskt sämre med det längre mellanrummet, men det gäller bara att anpassa dem efter just din fot så bra som möjligt och sedan nypa med tårna så gott det går. Folk har ju faktiskt loopat sedan -80 talet även om jag håller med om att man flög ur stropparna lättare då. Jag har inte provat Scoren men i regel går ju utvecklingen framåt så du kan ju vinna på att byta bräda även för annat än framåtloopen.

/Gammelsmurfaren

• oscar

Medlem
    18 september, 2006 vid 14:02

Just Mistrals äldre brädor hade rätt dåliga stroppar. Köp nya stroppar för 500 kr så sitter du fast bättre.

• jonatan

Medlem
    18 september, 2006 vid 14:35

De flesta produktionsbrädor tycker jag har för breda stroppar. Men det ska ju passa de riktigt bredfotade också, så då blir det väl så.

• mexi_

Medlem
    22 september, 2006 vid 10:37

Jag hade samma problem med min mistral custom flow, men köpte nya da kine contour stroppar för 500 kr och de är helt suveräna, sitter hur bra som helst men det går hyfsat lätta att komma ur dem. Känner mig mycket säkrare och gör högre hopp nu när man sitter fast.

• judo-freddan

Medlem
    22 september, 2006 vid 18:58
    Tropic wrote:
    Jag børjar kænna mig tæmligen sæker på att hoppa och lite till nu, och efter att ha gått med loopångest ett bra tag provade jag æntligen en framåt…ett helhjærtat førsøk vill jag lova. Det som hænde var att jag bokstavligen fløg ur stropparna (Att jag i allt adrenalinrus glømde kroka ur gjorde inte det hela bættre). Efter denna insident har jag varit lite småskraj før att prova igen, men bara pga att jag ær rædd att føtterna ska glida ur stropparna.

Vad ær løsningen? Jag kør med brædor modell ældre och just denna planka var en score från -00. Jag har sett att stropparna på nyare brædor ær høgre och “smalare” runt foten. Måste jag fixa en annan bræda? Varje gång jag hoppar ganska høgt kænns det att jag inte sitter fast. Annat ær det nær man tittar på Campellos krascher dær han nog inte ønskar annat æn att komma ur stropparna.

Hjælp

En orsak till att man flyger ur stropparna kan vara när aktern inte helt släppt från vattnet. Var det en plattvatten du drog av eller hade du rekorderlig air?

• calle_b

Medlem
    24 september, 2006 vid 12:53

Väldigt bra inlägg Freddan. Jag upplever det som att jag sitter bättre i stropparna, ju mer det blåser. De halvhjärtade skutten när man gör allt för att få lite luft underbrädan i marginala förhållanden, det är då man lättar flyger ur!

Tack för senast på Sudersand förresten, det måste vart din o Mickes(?) förtjänst att vi fick 4.2…. 😉
    Kommer ni ner något mer denna säsong? Det är nu det börjar liksom typ ba… 😮
    Ha d gott /Calle

• tropic

Medlem
    25 september, 2006 vid 19:03
    Judo-Freddan wrote:
    Tropic wrote:

Hjælp

En orsak till att man flyger ur stropparna kan vara när aktern inte helt släppt från vattnet. Var det en plattvatten du drog av eller hade du rekorderlig air?

rekordelig air! Men jag kørde med gamla våtskor før jag hade så mycket sår på føtterna. Kænner att jag sitter bættre nu, men jag tror ændå jag gør gott i att køpa nya stroppar.

Tack før svar

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stroppar – Sitta fast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.