Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Stroppplacering /mastfotsplacering

Taggad: 

• Stroppplacering /mastfotsplacering

Publicerad av zehlertz på 24 april, 2003 vid 00:06

Är väldigt ny på formula o har köpt mig en bic v12?… och ett lite mindre 8.0 neilpryde dragster.

som på alla mina andra brädor har jag fastfoten längs bak.

Men brädan är nåt vansinnigt logirig samtidigt som stropparna är ju så långt bak.
    Jag har flyttat bak hängseletampar och fram med stropparna.

men så fort jag kommer i stropparna som sitter löjligt långt ut så går brädan upp i vind hur mkt jag än försöker pressa ner den….

styr mastfotsplaceringen mer på forluma än på andra brädor?

zehlertz svarade 21 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • swe-1

Medlem
    24 april, 2003 vid 07:17

Nej, men ett större segel ger mycket mer kraft ner i mastfoten än vad ett mindre segel gör. Den kraften hjälper till att kanställa brädan åt lä (precis som fenan gör). Små segel ger därför inte rätt balans på breda formulabrädor om det inte blåser hysteriskt mycket förståss. Det är en av anledningarna till att man aldrig har mindre än 9.0 på en 100cm bred formula. Den andra är att man inte behöver mindre eftersom brädan är så bred så får man en helt annan hävarm mot seglet vilket gör att en 9.0:a fungerar upp över 15 m/s (med lite teknik wink.gif ).

Problemet för dig verkar vara att när du ställer dig på lovarts kanten så trycker du ned denna och brädan svänger då såklart upp i vind (det ger också betydligt mer våt yta vilket bromsar och lyftet i fenan minskar då vilket gör att lovartskanten kommer ännu längre ner osv.) När du går i stropparna skall du trycka med tårna för att hålla brädan plan. För lite fart innan man går i stropparna är också ett vanligt fel då fenan inte ger tillräckligt lyft åt lovartskanten. Formulabrädor har förhållandevis kort rocker vilket gör att du måste gå långt bak (precis framför stropparna fast en bit in och hela tiden med trycket på tårna) på brädan när du pumpar upp brädan i planing för att den skall “poppa upp” och få ordentlig fart. Gå inte för högt mot vinden när du pumpar då detta belastar fenan för mycket i sidled vilket resulterar i dålig fart och/eller spinnout, prova på halvvind eller lite slör.
    Att flytta fram mastfoten lite borde också hjälpa, då detta gör brädan mindre lovgirig.

//JIMMY

• swe-16

Medlem
    24 april, 2003 vid 12:15

…å ytterligare en detalj är att vi oftast har mastfoten i främre delen av mastskenan för att få ner nosen och för att få en lång läkant som hjälper fenan på kryssen etc. Du går dessutom djupare på undanvind om du har mastfoten längre fram. Detta är inte orsaken till varför brädan lovar för dig (läs SWE15s inlägg för lösningen på det problemet), men tänkte du kunde vara intressad av detta i alla fall.
    mvh
    Per

• zehlertz

Medlem
    25 april, 2003 vid 08:09

Tack båda två för svaren…

Precis som du säger får jag för mkt tryck för långt ut på kanten av brädan. Men det är väl det att jag är så ovan med att ha stropparna så ruskigt långt ut. På en större freeride är ju stropparna mkt mer förlåtande.

Min bräda är 87cm bred och jag väger bara 62kg.
    Tror du fortfarande att seglet är alldeles för litet?
    Eller kan min vikt + den ngt smalare brädan flytta “gränsen” från 9,0 till 8,0?

Eftersom jag inte väger så mkt så har ju inte mkt att sätta emot när vinden ökar…jag får testa mig fram med mastfoten längre fram och vara försiktigare när jag kliver i stropparna. Kanske även flytta bak hängseletamparna så att om brädan fortfarande lovar så kan jag hänga “framåt” för att kompensera?

Det du skriver om att trycka med tårna har jag också testat… förmodligen är man bara så otränad för det bränner nästan krampar i vaderna efter bara en liten stund.
    Tänkte att jag kanske gjorde fel….får bli till o träna vadpress nu…

tack för svaren!

• anonym-anvandare

Medlem
    6 maj, 2003 vid 11:36

Halloj!
    Jag väger 65 kg o kör på en Drops 89 bred formulabräda.
    Jag använder 8.5 o 10 kvm.
    8 borde funka bra på din bräda. Om brädans lovartkant sjunker ner kan bero på flera saker. För lite fart osv. Men om vi förutsätter att din teknik är OK… Mastfoten för långt bak eller bommen aldeles för högt upp(näsan o uppåt) gör att man får för mkt tryck på bakfoten vilket kan upplevas som om man trycker ner lovartkanten på brädan. Prova dig fram!
    Matt tongue.gif

• zehlertz

Medlem
    9 maj, 2003 vid 09:07

Tack för svaren…har labbat en del med stroppar o mastfot. Sist fick jag till det ordentligt med bra lyft i brädan o för först gången kände jag att jag ahde behövt ha stropparna längst ut på kanten…skitkul!
    då körde jag iofs 6,5 på brädan…men d funka kanon..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Stroppplacering /mastfotsplacering

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.