Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stubbie som wave/freestyle

  • Stubbie som wave/freestyle

    Publicerad av blabussen på 21 april, 2008 vid 11:57

    Jag har utrymmesbrist i bussen och funderar på att byta två brädor mot en. Jag tänker mig en bräda mellan 90-95 som jag kan köra 4.0-5.7 på och som fungerar bra både som freestyle och vågis.

    I vintras snackade jag med en fransman i venezuella som berättade att i frankrike körde alla freestyle med stubbies. Och det borde väl funka eller? En modern vågis är ju ofta ~62 bredd när den är på ~94 liter.

    Jag tycker freewave brädorna som är 59 breda bör vara sämre på både vågor och freestyle. Vad tycker ni??

    lars_k svarade 16 år, 3 månader sedan 10 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • simpa

    Medlem
    21 april, 2008 vid 13:05

    Pratar du om Drops Stubby? Isåfall ska du prata med Svenne här på forumet.

  • ola-h

    Medlem
    21 april, 2008 vid 13:25

    Nu suger jag visserligen på freestyle, men i princip tror jag ändå fsw-brädorna är bättre att köra freestyle på. Det känns som rockerkurvan är lite mer lämpad för freestyle med (i allmänhet) mindre kurva i nospartiet. Bredden skall man nog inte stirra sig blind på. Å andra sidan så surrar de som kan freestyle på rätt bra med vilken bräda de än har under fötterna, så är det bara tillräckligt med vind och du har lite koll på poptekniken så funkar nog det mesta hyfsat.

    Dock tror jag det är ganska svårt att få en bräda att funka i vågor från 4.0-5.7. Du får vara en riktigt kraftkarl för att kunna hantera en 62cm bred 95-litare acceptabelt på vågen med tryck i 4.0.

    Vad väger du förresten? Och hur mycket (gärna) seglar du vågor relativt freestyle och “B&J”? Brädval handlar alltid om kompromisser och det bli ännu tydligare om man bara skall ha en. Då gäller det att veta var man kan tänka sig att kompromissa och var man vll ha optimal prestanda.

  • blabussen

    Medlem
    21 april, 2008 vid 16:33

    @Ola H. 459787 wrote:

    Nu suger jag visserligen på freestyle, men i princip tror jag ändå fsw-brädorna är bättre att köra freestyle på. Det känns som rockerkurvan är lite mer lämpad för freestyle med (i allmänhet) mindre kurva i nospartiet. Bredden skall man nog inte stirra sig blind på. Å andra sidan så surrar de som kan freestyle på rätt bra med vilken bräda de än har under fötterna, så är det bara tillräckligt med vind och du har lite koll på poptekniken så funkar nog det mesta hyfsat.

    Dock tror jag det är ganska svårt att få en bräda att funka i vågor från 4.0-5.7. Du får vara en riktigt kraftkarl för att kunna hantera en 62cm bred 95-litare acceptabelt på vågen med tryck i 4.0.

    Vad väger du förresten? Och hur mycket (gärna) seglar du vågor relativt freestyle och “B&J”? Brädval handlar alltid om kompromisser och det bli ännu tydligare om man bara skall ha en. Då gäller det att veta var man kan tänka sig att kompromissa och var man vll ha optimal prestanda.

    Jag väger ca 80 och siktar på att köra mer vågor än freestyle men det kommer nog bli en del B&J eftersom jag bor i stockholm för tillfället, men det blir pendling till varberg i sommar.. Kanske är 62 för brett för större vågor? Jag har en ahd freestyle som är 62 bredd nu och det sliter bra på vristerna att köra vågor med den.

    Viktigast är nog ändå att det är en skön bräda att hoppa med, jag hopps lära mig pushloop i sommar.. Fast 1-brädslösningen kanske är dömd att misslyckas, när det blåser 20 i apelviken vill man nog inte ha mer än max 75 liter under fötterna.

  • adde

    Medlem
    21 april, 2008 vid 16:54

    Jag hade en Naish Hybrid 96:a som var 225×62. Den funkade extremt bra som sverigevågis med (6.2 om det behövdes) 5.7 och ned till 4.7 (om det var lite slö 4.7:a i läjet typ). Helt ok som freestyle när man lärt sig ta hänsyn till att nosen är kort och lite scoopigare än en freestyle (dvs svårare att få ned nosen i vattnet i hopptrick). Nackdelen för dig är att den är lite långsam pga lite bananig rocker och scoopet samt att nog var lite mindre än 96 liter, snarare 90L.

    Av alla brädor jag ägt under åren så är nog detta den bästa en-brädeslösningen som jag kan tänka mig (personligen alltså). Kanske 70-80% vågis, inte alls som en typisk freestylewave som är mycket snabbare, ligger högre men inte alls svänger så bra som Hybriden gjorde.

    Faktiskt en bräda som jag saknar riktigt mycket, men den lär bli väl behandlad av sin nya ägare har jag förstått.

  • arnout

    Medlem
    21 april, 2008 vid 17:43

    Skall du ha en bräda som e “bra” på båda wave och freestyle, så e det en FSW some gäller. En stubbie e fortfarande en riktig vågis, med mera rocker, tunnare kanter, mera nose och fotstropplacering riktigt på vågsegling. Stubbie är “bara” en anna vågbräda koncept en än klassikst shape.

    En FSW har lite mindre rocker däremot, vilket kommer att ge dig mer pop för dina sliding freestyle moves och tidigare planing. Railsen är lite tjockare och kommer att ge dig mera flyt och tidigare planing. Eftersom du även vill lära dig att loopa så är FSW bättre: ge dig mera höjd i luften.

    Brädden och längden säger ingenting.

    För 2 år sedan körde jag två FSW brädor som ändå brädor, här i Kali. Än 85a och en 105a (bägge quatro). När vågorna va under 2mtr så gick det bra, allting störr och FSW blir för mycket bräda. Däremot är brädorna perfekt för plattvatten och B/J förhållande. Med tanken på svenska vågförhållande skulle jag nog satsa på FSW.

  • surfmeister

    Medlem
    21 april, 2008 vid 17:46

    Jag skulle nog satsa på en bräda i en lägre volymsklass om det handlade om endast en bräda. T ex en vågig freestyle-wave runt 85 liter/59cm, fungerar mkt bra med 5.7 och kan gå ner till runt 4.7 med mkt bra prestanda. Vill du satsa mer på vågridning skulle en stubbie runt 80-85L/58-59cm fungera också (typ Evo 80, JP RWW 83, Naish Global Wave 83 etc). Dessa tar lätt 5.7 och du har generellt bättre kontroll med ett 4.5 jmf med en freestylewave pga rockern. Att endast ha en bräda för 4.0-5.7 spannet blir svårt även om jag brukar segla 4.2-5.7 med min Evo 74 (56 cm, fungerar förvånansvärt bra med 5.7!).

  • rrd

    Medlem
    22 april, 2008 vid 06:17

    Moderna FreestyleWaves (FW) är mycket bättre på våg än för några år sedan, iallafall är det så för RRD. Om du inte har en betydligt högre vikt än ca 75 kg tycker jag att du ska satsa på en FW 85-90 och vara noga med att byta till en klart mindre och vågbetonad fena när det är våg som gäller. Fenan är mycket viktig speciellt på en lite större bräda.

    FW 85 som jag har som största bräda kör jag 6,0 på som max.

  • blabussen

    Medlem
    25 april, 2008 vid 15:05

    Då jag är ny i freestyle genren så tror jag nu att en stubbie inte är det bästa valet..

    Jag bryr mig egentligen inte så mycket om svängegenskaperna på vågen, det brukar aldrig bli mer än 2 svängar per våg i sverige iaf. Denna sommar hoppas jag på att lära mig:

    1) Shuvit
    2) Pushloop
    3) Vulcano
    4) Bakåtloop

    Bräd alternativ:

    A) Starboard Flare 88l
    B) Starboard Kombat 89l eller 96l
    C) Starboard Evo 90l
    D) RRD eller Fanatic FW ~90l

    Segel:
    Blade 4.7,5.3 och 5.7 blåser mer än 4.7 så byter jag till min 79l drops, jag får helt enkelt pressa in den någonstans i bussen 😀

    Vilket alternativ skulle ni välja och varför?

  • poppo

    Medlem
    25 april, 2008 vid 20:26

    Goya One? FSW med lätt dragning åt wave… Gurra har en 77:a och verkar nöjd, jag lurar på en 77:a eller 85:a till hösten. Finns även i 95 liter.

  • surfmeister

    Medlem
    26 april, 2008 vid 06:41

    Om du vill fokusera på att hoppa och inte vågridning ska du stryka Evo 90 från din lista då denna är en stubbie med fokus på vågridning (vilket den är grym på!). Eftersom du vid tillfälle verkar vilja segla lite vågor skulle jag också ta bort freestylebrädor ur listan då dessa inte är speciellt roliga att segla i vågor då det börjar bli lite storlek på vågorna (har själv haft en JP Freestyle som lättvindsvågis).

    Därmed finns det bara ett alternativ, en freestylewave av ngt slag. Tidig planing, snabba på vattnet, grym att hoppa med och med rätt fenuppsättning även bra på vågen. Gällande vilken av de alternativ de har listat beror det lite på vilken fokus du vill ha. Av egna erfarenheter och vad jag hört/läst skulle jag vilja gradera brädorna på följande sätt:

    Vågridning
    1. Fanatic FW
    2. SB Kombat
    3. RRD FW

    B&J
    1. RRD FW
    2. SB Kombat
    3. Fanatic

    Samtliga likvärdiga hoppegenskaper. Hur Goya One placerar sig in i gänget vet jag inte riktigt men One 85 verkar helt klart vara ett alternativ. Fanatic är mest livlig som bräda och kräver mest av seglaren. Eftersom jag seglar mkt i vågor äger jag en Fanatic FW som lättvindsvågis och är urnöjd med den. Gällande storlek skulle jag ta en runt 85-90 liter typ SB Kombat 89, Fanatic 86, RRD FW85/90 då det är helt klart den bästa allround storleken i din viktklass.

  • doc

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 22:12

    @adde 459826 wrote:

    Jag hade en Naish Hybrid 96:a som var 225×62. Den funkade extremt bra som sverigevågis med (6.2 om det behövdes) 5.7 och ned till 4.7 (om det var lite slö 4.7:a i läjet typ). Helt ok som freestyle när man lärt sig ta hänsyn till att nosen är kort och lite scoopigare än en freestyle (dvs svårare att få ned nosen i vattnet i hopptrick). Nackdelen för dig är att den är lite långsam pga lite bananig rocker och scoopet samt att nog var lite mindre än 96 liter, snarare 90L.

    Av alla brädor jag ägt under åren så är nog detta den bästa en-brädeslösningen som jag kan tänka mig (personligen alltså). Kanske 70-80% vågis, inte alls som en typisk freestylewave som är mycket snabbare, ligger högre men inte alls svänger så bra som Hybriden gjorde.

    Faktiskt en bräda som jag saknar riktigt mycket, men den lär bli väl behandlad av sin nya ägare har jag förstått.

    Mycket väl, men tyvärr har den inte blivit rastad på länge pga en ganska allvarlig fotskada, så jag kan nog övertalas att sälja om nån är intresserad… en fantastisk bräda för slöa vågor. Jag har haft en del fina stunder i Lejet.

    Edit:
    Igår trotsade jag fotled och förnuft och gav mig ut i Apel. Gryyyym vågridning på förmiddagen med hybriden och 5.0 innan jag bytte till Acid 73.
    Om Hybrid 84an står kvar i begagnathyllan hos Falle så plocka upp den någon för jösse namn. Snacka om Sverigevågis. Svänger bättre än vilken FSW som helst. Och snacket om att den skulle vara långsam förstår jag inte. Jag har aldrig blivit omseglad.
    Men den kommer nog ut till salu likt förbaskat för jag har gått loss på en billig twinfin i 90-litersklassen.

  • lars_k

    Medlem
    18 juni, 2008 vid 05:53

    Jag tycker du ska ta en funderare till och se om du inte kan klämma in mer än en bräda. Du har ju en surfbuss för fanken!
    En-brädeslösning i sverige suger. Förhållandena varierar alldeles för mycket för att det ska funka. Du kommer nästan alltid att känna att brädan du står på är en kompromiss. Nä, minst ett par olika vågisar, en FSW, plus kanske en FS så har du ett bra kitt. 😀

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stubbie som wave/freestyle

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.