Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stubbies och annat kul

  • ola-h

    Medlem
    2 november, 2005 vid 19:46

    Ja, alla vet väl redan var jag tycker. Jag är väldigt förtjust i mina EVOs, inte bara för Sverige utan för den mesta typen av segling. Det är just detta som jag tycker är EVOs styrka, att de är oerhört allround med avseende på vilka vågförhålanden de kan hantera. Jag skulle säga att det är just detta som skiljer ut EVO från många andra Stubbies och det är ingen slump utan beror på att brädorna designas för att funka just i alla förhållanden för Scott McKercher. Å andra sidan gillar jag klassiker med och min käpphäst att valet mellan en (bra) stubbie och en klassiker är mer en smaksak än en fråga om förhållanden.

    När det gäller vad som händer inför 06 och framöver så ser det spännande ut. RRD verkar gå en väg och liksom göra sin Stubbie lite mer klassisk, t ex ge den “en snabbare känsla” Om Tabou går mot v-botten så gissar jag att det är ett steg i samma riktning. Jag skulle säga att rent genrellt är detta att göra brädorna lite mer freeride/freestylewave-inriktade och kanske kan man säga att Mistral Syncro är en förebild.

    När det gäller EVO-brädorna så är 62, 70 och 74 oförändrade sedan 2005 och egentligen bara minimalt förändrade sedan de introducerades sommaren 2003. Eftersom de fortfarande står sig bra inkunkurensen visa det att Starboard var väldigt rätt ute med sin shape, man kan nog säga att de rent av hade tur. Det har gjorts väldigt många prototyper på 70 och 74 under årens lopp, men ingen har varit funkat lika allround enligt Scott McKercher. Dock kan man se ett antal vägar som EVO-konceptet kan gå åt. Det ena hållet blir givet om man seglar den nya EVO 83. Den har en planare rocker och är mycket tydligt en bräda som planar enklere, tar bättre höjd och känns klart snabbare. Det är fortfarande långt ifrån en “plattrockrad” bräda och den svänger fortfarande skönt, men kanske är det en komromiss som passar några av de som tyckt att EVO-brädorna tidigare kännts lite sega. En annan möjlig inriktning är att det kommer mer “radikala” EVO-brädor. Som sagt menar jag att EVO, speciellt EVO 70, är en av de “stubbies” som är mest inriktad mot segling även i bra förhållanden. Detta skulle gå att utveckla ännu mer, speciellt för lite lättare seglare. Så, även om jag är väldigt nöjd med mina EVOsar nu (jag tar med mig tre stycken till Maui på fredag, men kommer köra lite klassiska brädor där också). så finns det självklart möjligheter til utveckling och annorlunda kompromisser. Jag skulle själv gärna se just mer radikala modeller eftersom jag känner mig väldigt hemma på själva brädtypen snarare än är väldigt förtjust i just breda brädor.

    Slutligen så är min åsikt at begreppet “stubbie” egentligen förlorat sin betydelse. Brädorna i denna “kategori” (eller icke-kategori) blir allt mer olika . Det blir svårare och svårare att ens gruppera dem i två-tre olika underkategorier. Dessutom flyter kategorin klassiska vågisar allt mer in i “stubbies” genom att bli kortare och bredare. Så, jag tycker att man nog bör se varje enskild bräda för vad den är.

  • rabbit

    Medlem
    2 november, 2005 vid 20:32

    Nu måste jag passa på att fråga dig, Ola H, vad jag funderat på nu i flera månader medan jag läst dina inlägg, och andras, både här och på starboards forum.

    Först lite bakgrund.
    Jag har bestämt mig för en Evo, jag är medelmåttig våg-nybörjare, jag väger 80kg, kommer enbart att segla i sverige och Evo’n kommer att få åka bil med en 125ltrs Hypersonic och en 95ltrs F2 Axxis från slutet på 90talet.

    Fråga:
    Jag kommer att leta min Evo på begagnat/rea marknaden till våren 2006.
    Vilken/vilka Starboard Evo skall jag köpa, årsmodeller och storlek, för att göra mig lycklig enligt premisserna ovan.

    Jag inser, redan när jag frågar, att din åsikt är subjektiv men det är den jag skulle uppskatta.

    Tack på förhand!

    mvh
    /rabbit

  • ola-h

    Medlem
    2 november, 2005 vid 20:45

    För 80 kilo är det 74:an eller 80/83 som gäller om du inte vill ha en superlättvindare. 74:an kommer vara väldigt liten i volym, men som en “riktig vågbräda” för bra förhållanden skulle den vara grym. Dock skriver du att du mer är våg-nybörjare och då tycker jag så lite volym är för lite. Därför blir frågan vilken verion av 80/83 som du skall satsa på. Tyvärr är just 80:an den enda EVO jag inte kört (bara den nya 2006 EVO 83) och dessutom är 80:an den bräda som förändrats mest över 2004, 2005 och 2006. Enligt vad jag hört är 2005:an (med roundtail) en par snäpp snabbare än 04:an (och 2006 83 ännu lite snabbare). Det verkar som att detta funkarde bättre för de flesta på denna storleken. Med andra ord rekomenderar jag en 2005 EVO 80. Skulle du lyckas hitta en begagnad 2006 E83 så är nog det ännu bättre.

    Du skriver också “vilka” och kanske rent av öppnar för två EVOs. Då skulle jag fundera på en 74 och en 92:a Dessa är inte så mycket förändrade mellan 04 och 05 och om priset är klart lägre kan man lika gärna välja 04:or. Med solitt drag i 5.3 kommer du ha mycket kul på en 74:a, men som sagt kommer den också sjunka rätt snabbt om du tappar fart. 92:an ger dig å andra sidan tilräckligt med flytkraft och vågårestanda för att leka och utveckals i vågorna även de allra lättaste våg-dagarna.

  • rabbit

    Medlem
    3 november, 2005 vid 04:44

    Tack så hemskt mycket Ola H.
    Välgrundade men ändå konkreta argument.
    Jag måste nog ha läst 40talet trådar om skillnaderna mellan 74an och ~80orna och inte kunnat få det klart vilken som var den “rätta”.
    Nu blir det väl bara att vänta och se vilken ~80 man får tag på. wink.gif

    Är det verkligen en nackdel att 2004an är lite långsammare?
    Hur mycket fart skiljer det egentligen? 5%?
    Finns det verkligen någon prestanda vinst hos en wood vs dram när man ändå inte “rippar” några vågor?

    vind, fred och snö åt alla.

    /rabbit

  • ola-h

    Medlem
    3 november, 2005 vid 06:08

    Jag har hört från folk som gillade 2004 80:an bättre, faktiskt, men då handlade det om ren vågridning i lättvind och sideshore. För Sverigebruk tror jag de flesta skulle gilla de snabbare versionerna bättre.Hur mycket snabbare i % en 2005:an är kan jag inte säga. Det handlar nog mer om känslan. Detta gäller även alla andra EVO-brädor. Den lugna gången ger en känsla av att det inte går snabbt, men i verkligeheten går det ändå rätt fort och eneventuell fartskillnad relativt mer klassiska brädor är definitivt så liten att det i slutändan skillnader melllan seglarna som avgör vem som kör snabbast. Poängen är dock att även känslan av fart är viktig och jag tror du kommer känna dig mer bekväm på den lite “krispigare” 2005:an (eller 2006:an). Å andra sidan är det inget “fel” på 2004:an, så om priset är väldigt bra så skulle jag nog ändå våga välja en 2004:a.

    När det gäller wood eller dram är wood lite lättare.Det gör definitivt skillnad. Givetvisär Dram också fina brädor, men kommer du över en wood så finner du några procent effektivitet och känsla.

  • s

    Medlem
    3 november, 2005 vid 11:34

    Svar till:


    Nå vad säger ni nu då efter någon säsong med stubbisar och andra nya vågisar/freewaves?

    *Rockar de fett och var/är de så bra som ni hade hoppats på i svenska förhållanden?

    [/ QUOTE ]

    Äääh! Nu har jag testat rätt många stubbiesar och jag gillar inte konceptet direkt! De är korta och breda, inget fel med det, men de är även LÅNGSAMMA!

    En stubbie passar för någon som gillar att rida slöa vågor. Det gör jag. Men jag gillar även att hoppa på vägen ut, och då är stubbien inte mitt val! Då vill jag ha en snabbare och livligare bräda som inspirrerar mig att feta på! En stubbie är där alldeles för lugn, ligger tryggt som ett dasslock i vattnet – livar inte upp dig så du vågar dra på nått fetare! Och du får stampa av på tailen (den breda tailen) mer än med hjälp av fart. Och med lite fart så får man ingen höjd = tråkigt! mad.gif

    Om man då ser målgruppen, onshoreseglaren i Europa, så kan stubbien vara bra för de som enbart vill rida och är rädda för fart och att hoppa högt. Men för oss andra, som även gillar att hoppa, så är den snabbare (i de flesta fall väldigt mycket snabbare) freestyle wave brädan ett mycket bättre val. Och den rider bra den också, men man får ha lite mer teknik än med en stubbie. Stubbien är ju för snäll, för lugn och du kan inte göra fel i vågridningen… Det är ju så trist och det utmanar inte till att förbättra din teknik. Ja, du lyckas bättre i onshorevågridning – men du blir inte bättre vindsurfare. Hårt sagt. Svider det? Moahahahaa wink.gif grin.gif

    Förresten så tycker jag de flesta stubbiesar (finns fina undantag dock) är lite stockiga att få in i bottensvängen (det kan ju vara bredden på tailen som påverkar…), men väl där i bottensvängen greppar de bra. Det är steget in som man får trycka ner tailen med bakfoten för att de skall reagera. Alltså, en bräda för bakfotsseglaren = stor del av svenska seglarna. Men alla vill väl egentligen rida frontfoot med fart!? (Eller är det bara jag som vill ha mer fart i vågen?) Så varför köpa en bräda som inte vill det? Moahahahaaa!!! grin.gif

    En Freestyle Wave bygger på en annan shape (generellt sett). De är lite smalare och tunnare i tailen men för att få farten och planingsegenskaperna så är de rakare i rockern. Detta ger mer fart och tidigare planing. Men de är lite klurigare att rida med, de är enklare att få in i svängen med sin smalare tail men de är ju raka i rockern så man får inte döda farten med att stå fel. Detta kräver lite kännedom om brädans egenskaper – men då ni fått klämm på detta så rider en FSW snabbare än en stubbie. laugh.gif

    En FSW är även mycket roligare att hoppa med då den planar upp snabbare och har mer fart till luftfärder. Du får fler och högre hopp! smile.gif

    Om jag generaliserar lite mer i mitt teoriteriserande så är den klassiska vågen ännu lättare att få in i svängen, den välter nästan in av sig själv! Men i riktig onshore så kan det vara klurigt att behålla farten i ridningen upp på toppen. Men med lite bättre teknik, och en klassisk utmanar dig att skaffa detta, så funkar det alldeles utmärkt! Och då har du alla fördelar med en klassisk kvar; snabbare, kontroll i hårdvind, roligare under foten, ger mer tillbaka till seglaren, lättare att hoppa med, lättare att ställa ner feta bakåtar med. Ja, allt talar för den klassika shapen! smirk.gif
    Och det verkar som om stubbieshapersarna har fattat detta också, för nu börjar de göra brädor som ser ut som stubbies men skall fungera mer som klassiska! Moahahaaaa!!! grin.gif

    Planingsmässigt så planar stubbien tidigare än den klassiska vågisen, men absolut inte tidigare än Freestylewaven! Och vill man segla onshore och ha kul så vill man plana tidigt! Eller hur? Stubbien håller planingen rätt bra i vindsvackor tack vare bredden, men det går långsamt. Freestylewaven behåller farten mycket bättre med mindre tryck i riggen. Vem vill glida runt i lugn och ro på en stubbie då man kan feta på loopar med en FSW? cool.gif

    Så min slutsats är därmed:
    Stubbies – är bra för de som bara rider och som gillar långsamma brädor. blush.gif
    Freestyle wave – är bra för de som gillar att hoppa och som har en någorlunda teknik på vågridning. Ger fart och ger mycket tillbaka till seglaren! smile.gif
    Klassiska vågisar – är roligast! De rider bäst i hög fart och är absolut roligast då det dra i lite! Men de kräver mer teknik från seglaren – men ger också mest respons och utveckling tillbaka! laugh.gif

    OK, det finns vissa stubbiesar som jag gillar mer än andra (bland annat RRD Wave Cult – men den har ju draging mot klssisk grin.gif). Men jag måste vara motvalskärring mot alla dessa som säger att stubbiesar är så himla bra. OK, de är bra för vissa men verkligen inte för alla! Inte för mig.

    Svar till:


    *Vad tror ni om 06ornas vågshapes?

    [/ QUOTE ]

    Tja, vad tror du att jag tror? Stubbietrenden (japp, trend) kommer dö ut! OK, inte helt dö då de kommer hitta sina köpare. Men stubbie är inte en universallösning.

    Svar till:


    *Måste erkänna att RRD har en väldigt stark “köpmagnet” inför nästa säsong. Men är det Culten eller Freestylewave man ska satsa på? Marknadsföringen går ihop och man kan få bägge till “vågbrädor” om man vill.

    [/ QUOTE ]

    Mest rida = CULT
    Mest hoppa = FSW

    Men Culten är en riktigt bra bräda som jag gillade mycket också! Den var hoppvänlig och väldigt kompakt i luften. Men jag vill ändå säga att du skall välja denna om du är mer dragen åt att rida.

    Är du är mer dragen åt att hoppa så är det FSW. FSW är favoriten för mig. Den rider bra också men kräver lite mer av dig för att du skall få den goa farten i ridningen. Men hoppen blir riktigt feta för du har MASSOR av fart med dig uppför vågen! Har även en lite smalare nos med en harmonisk rocker som noslandar bra!

    Svar till:


    *EVOn är alltid intressant men är det mer än enbart en vågridare?

    [/ QUOTE ]

    Gå med i min kampanj : Sälj din stubbie till Ola H! grin.gif grin.gif grin.gif

    Svar till:


    *Nån som testat något annat nytt kul?

    [/ QUOTE ]

    Alltid, om mer blir det. Håll utkik på http://www.surfdagboken.se – det kommer med jämna mellanrum. Just nu ska jag plita ner lite om RRD Hardcore Wave. Förhoppningsvis dyker det upp lite nya freestyles inom kort.

    Svar till:


    Är det läge för debatt eller är vi för tidigt ute?

    [/ QUOTE ]

    Absolut inte för tidigt. Jag har redan kompisar som köpt och sålt sina stubbiesar för att de inte trivdes på dem. Och fler borde analysera sig själva innan de köper en bräda. Vad gillar du? Vad passar då dig?

    Svar till:


    I morgon blir det förhoppningsvis vind i Skåne!

    [/ QUOTE ]

    Och här i Götet blåser det nu!

    Surf’s up!

    /Staffan

    PS. HAHA! Nu ser jag fram emot många mothugg från de “frälsta”! grin.gif DS.

  • lars_k

    Medlem
    3 november, 2005 vid 12:12

    Kul och intressant läsning, Staffan. Jag tror du har helt rätt! Känner mej än mer övertygad om att ha en bräda av varje sort är helrätt. Gärna extrema åt varsitt håll, som min Pocket och min Naish Comp. Då täcker man in mest möjligt. Att ha bara ha en “allround”, stubby eller trad, blir en tråkig kompromiss. Att ta med en stubby till CPT är ju otänkbart. Men en seg dag i Lejjet med 5.3 får jag mest ut av med en stubby, det är jag helt övertygad om. Synd att man har så trångt i bilen för prylarna bara… tongue.gif

  • basse

    Medlem
    3 november, 2005 vid 12:24

    Svar till:


    Men en seg dag i Lejjet med 5.3 får jag mest ut av med en stubby, det är jag helt övertygad om. Synd att man har så trångt i bilen för prylarna bara… tongue.gif

    [/ QUOTE ]

    Ha… den dagen du kör en seg 5.3’a i Lejet bjuder jag på glass. Köp buss Lars! Jag håller helt med i åsikten att man skall ha en av varje. Kanske skulle man testat en FSW innan man handlade sin andra i raden av Stubbies men det får väl bli nästa gång då. har du möjlighet skall man helt klart testköra innan man väljer.

    Får väl fråga S om man får testa FSW’n nästa gång… kanske imorgon.

  • drakglenn

    Medlem
    3 november, 2005 vid 13:11

    HAHAHA grin.gif Staffans inlägg var det bästa och roligaste på länge……

    //Glenn

  • oscar

    Medlem
    3 november, 2005 vid 13:24

    Kan fortfarande inte hålla med om att de skulle vara slöa. Möjligen känns de slöare. Poppet i hopp är ju också helt grymt.

    Ni måste ha kört fel stubbies och inte seglat på dem tillräckligt…. grin.gif

  • jester

    Medlem
    3 november, 2005 vid 14:50

    Som lite intressant info så har en av mina speedpolare använt en JP FSW på 91 liter som hårdvindsbräda nu i höst. Toppnoteringen ligger på drygt 34 knop… Har själv toppat 30 knop med min likadana bräda. (i bägge fallen med dubbelstropp bak, och slalomfena, men ändå)

    Och j-vlar i havet vad den brädan kan hoppa. Svänga kan jag inte uttala mig om, för jag vet inte hur man gör… wink.gif

  • oscar

    Medlem
    3 november, 2005 vid 14:55

    30.3 med Pocket wave, vågsegel, vågfena och enkelstropp!!

    Har även kört 30.2 med F2 compstyle 246, 24 freestylefena och 5.8 Gaastra Echo instabilt freestylesegel och enkelstropp.

    Är man snabb eller?? grin.gif grin.gif Ge mig lite speedprylar så ska ni få se på rekord, hehe! grin.gif

  • lars_k

    Medlem
    3 november, 2005 vid 15:35

    Jag håller inte på med speed, men 30 knop låter imponerande snabbt för en Pocket85. Var det väldigt smootht plattvatten eller? I chopp har jag svårt att tro att man har kontroll i högre farter, men det finns ju alltid teknikfantomer som fixar det… wink.gif
    Men jag tycker 78:an går undan så det räcker och höjden på hoppen räcker gott för mina halvsunkiga tabletops.

  • jester

    Medlem
    3 november, 2005 vid 16:50

    Svar till:


    30.3 med Pocket wave, vågsegel, vågfena och enkelstropp!!

    Har även kört 30.2 med F2 compstyle 246, 24 freestylefena och 5.8 Gaastra Echo instabilt freestylesegel och enkelstropp.

    Är man snabb eller?? grin.gif grin.gif Ge mig lite speedprylar så ska ni få se på rekord, hehe! grin.gif

    [/ QUOTE ]

    Bara o börja handla… grin.gif

  • ola-h

    Medlem
    3 november, 2005 vid 21:17

    Här finns det plats för lite stenhård vågbrädespolitisk debatt ser jag! På många sätt håller jag med Staffan (som för övrigt är en av mina favoritbrädanalyserare…). Dock har jag några kommentarer.

    [ QUOTE ]

    Äääh! Nu har jag testat rätt många stubbiesar och jag gillar inte konceptet direkt! De är korta och breda, inget fel med det, men de är även LÅNGSAMMA!
    En stubbie passar för någon som gillar att rida slöa vågor. Det gör jag.

    [/ QUOTE ]
    Jag skulle säga att de flesta stubbies kanske känns lite långsammare än många klassiska vågisar, men i praktiken är det mer än känsla än en verklig hastighetsskillnad. Många stubbies går rätt mjukt och dämpad och det är det som ger dem långsamhetskänslan. Jag är visserligen själv ingen särskilt snabb seglare, men jag vågar nog ändå utmana de flesta på att fartrace ut genom vågorna. Om det är någon hastighetsskillad är det defnitivt så liten att den inte påverkar hopphöjd och dylikt.

    [ QUOTE ]

    Men jag gillar även att hoppa på vägen ut, och då är stubbien inte mitt val! Då vill jag ha en snabbare och livligare bräda som inspirrerar mig att feta på! En stubbie är där alldeles för lugn, ligger tryggt som ett dasslock i vattnet – livar inte upp dig så du vågar dra på nått fetare! Och du får stampa av på tailen (den breda tailen) mer än med hjälp av fart. Och med lite fart så får man ingen höjd = tråkigt! mad.gif

    [/ QUOTE ]
    Nu är ju jag ingen hoppfantast och drar bara på något litet hopp ibland, kanske någon bakåt eller tabletopp när humöret faller på. Dock skulle jag säga att Staffan har rätt när det gäller stubbies och hopp, fast som jag skriver ovan så tror jag oftast inte det är farten i sig utan snarare den lite mer instabila känslan upp för vågen som fäller avgörandet. En klassisk bräda kan man liksom carva uppför vågen med fullt tryck medan en stubbie liksom är lite halare och inte inbjuder till samma ladd.

    [ QUOTE ]

    Om man då ser målgruppen, onshoreseglaren i Europa, så kan stubbien vara bra för de som enbart vill rida och är rädda för fart och att hoppa högt. Men för oss andra, som även gillar att hoppa, så är den snabbare (i de flesta fall väldigt mycket snabbare) freestyle wave brädan ett mycket bättre val.

    [/ QUOTE ]
    I och för sig går det ju att ladda på höga hopp även med en stubbie, men att den främsta anledningen att köpa en bräda som EVOn är vågridningen håller jag med om.

    [ QUOTE ]

    Och den [freestyle-wave] rider bra den också, men man får ha lite mer teknik än med en stubbie.

    [/ QUOTE ]
    Detta håller jag precis med om.Av klassiska vågisar, stubbies och freestylevågisar är den senare kategorin den som kräver mest teknik för att kunna ridas radikalt. Det är anledningen till att jag inte rakt av rekomenderar den för de som är lite nybörjare i vågor och vill utveckla just vågridningen.

    [ QUOTE ]

    Stubbien är ju för snäll, för lugn och du kan inte göra fel i vågridningen… Det är ju så trist och det utmanar inte till att förbättra din teknik. Ja, du lyckas bättre i onshorevågridning – men du blir inte bättre vindsurfare. Hårt sagt. Svider det? Moahahahaa wink.gif grin.gif

    [/ QUOTE ]
    Detta var intressant, för jag tycker precis tvärtom. Dock beror det en del på perspektiven (som vanligt). I och för sig håller jag med om att rida en klassiker i lite sega vågor kräver bra teknik och att träna på detta kan förståss vara utvecklande. Ofta tycker jag dock det blir rätt mesigt och den tekniken man behöver handlar mycket om finlir och tåspetskänsla. Omvänt,men en stubbie kan man ladda å¨mycket mer rejält i vågridningen även i dåliga förhållanden. När det sedan bli lite bättre blir det stubbien som börjar ställa teknikkrav och då är det (när det gäller EVOn) ett bestämt framfotsskär med mycket tryck som är modellen för att få det att funka. Jag skulle säga att detta är väldigt bra förberedelser för att sedan kunna köra riktigt bra i riktigt snabba förhållanden (då eventuellt på en mer klassisk bräda)

    [ QUOTE ]

    Förresten så tycker jag de flesta stubbiesar (finns fina undantag dock) är lite stockiga att få in i bottensvängen (det kan ju vara bredden på tailen som påverkar…), men väl där i bottensvängen greppar de bra. Det är steget in som man får trycka ner tailen med bakfoten för att de skall reagera. Alltså, en bräda för bakfotsseglaren = stor del av svenska seglarna. Men alla vill väl egentligen rida frontfoot med fart!? (Eller är det bara jag som vill ha mer fart i vågen?) Så varför köpa en bräda som inte vill det? Moahahahaaa!!! grin.gif

    [/ QUOTE ]
    Som sagt beror det på vilken stubbie man kör, men jag upplever det som tvärtom. På mina stubbies funkar visserligen bakfotsridning utmärkt när man har lite mindre tryck i seglet och vägen är lite seg. Med mer tryck eller snabbare/större våg är bakfotsridning just det som inte funkar – försöker man köra med bakfotstryck i lite bättre förhållanden blir resultatet att men får lägga på ett enorma bakfotstryck för att det skall hända något. Och, på en stubbie kan man som jag skrev förut lägga på rejält med framfotstryck även i halvbra förhållanden och få betydligt bättre accleration i svängen. I motsvarande förhållande på en klassiskt bräda handlar det mer om att hålla uppe farten och inte trycka för hårt.

    [ QUOTE ]

    En Freestyle Wave bygger på en annan shape (generellt sett). De är lite smalare och tunnare i tailen men för att få farten och planingsegenskaperna så är de rakare i rockern. Detta ger mer fart och tidigare planing. Men de är lite klurigare att rida med, de är enklare att få in i svängen med sin smalare tail men de är ju raka i rockern så man får inte döda farten med att stå fel. Detta kräver lite kännedom om brädans egenskaper – men då ni fått klämm på detta så rider en FSW snabbare än en stubbie. laugh.gif

    [/ QUOTE ]
    Här håller jag inte med riktigt. Visserligen kan man med bra teknik på en FSW få in den i en bra bottensväng med bra fart, men som jag ser det tappar man fart om man försöker pressa runt den rakare rocken och gå mer vertikalt. Därför tycker jag att en FSW begränsar vilka linjer man kan köra. Gillar man att gå på mer down the line och inte gå så vertikalt kan en freestylewave vara riktigt bra. Snabb och pga mindre rocker kräver den ett hårt tryck i svängen vilket kan ge bra acceleration (forutsatt att svängen är tillräckligt utdragen). En liknelsa är min freestylebräda som har en nästan spikrak slalomrocker (med rätt mjuka kanter). Den gör en helt grym långsväng (på plattvatten) där man får trycka i svängen som man gör på en vågis i en fullspeed bottensväng på en 3m våg. Det är grymt skoj att få tillfälle att lägga i lite kraft i svängen.

    [ QUOTE ]

    En FSW är även mycket roligare att hoppa med då den planar upp snabbare och har mer fart till luftfärder. Du får fler och högre hopp! smile.gif

    [/ QUOTE ]
    Japp, det är detta som de är gjorda för.

    [ QUOTE ]

    Om jag generaliserar lite mer i mitt teoriteriserande så är den klassiska vågen ännu lättare att få in i svängen, den välter nästan in av sig själv! Men i riktig onshore så kan det vara klurigt att behålla farten i ridningen upp på toppen. Men med lite bättre teknik, och en klassisk utmanar dig att skaffa detta, så funkar det alldeles utmärkt! Och då har du alla fördelar med en klassisk kvar; snabbare, kontroll i hårdvind, roligare under foten, ger mer tillbaka till seglaren, lättare att hoppa med, lättare att ställa ner feta bakåtar med. Ja, allt talar för den klassika shapen! smirk.gif

    [/ QUOTE ]
    Jo, så är det, men min invänding är just att de är mesiga att köra om det inte är en riktigt bra våg. Lätt in i sväng och med rätt teknik kan de hålla hyfsad fart, men det skall till bra förhållanden innan man kan lägga rejält med tryck på dem.

    [ QUOTE ]

    Och det verkar som om stubbieshapersarna har fattat detta också, för nu börjar de göra brädor som ser ut som stubbies men skall fungera mer som klassiska! Moahahaaaa!!! grin.gif

    [/ QUOTE ]
    Jag skulle säga att de som inte riktigt fått till sina stubbieshaper går denna vägen, i princip kommer freestylevågisar och dessa stubbies konvergera ihop verkar det som.

    [ QUOTE ]

    Planingsmässigt så planar stubbien tidigare än den klassiska vågisen, men absolut inte tidigare än Freestylewaven! Och vill man segla onshore och ha kul så vill man plana tidigt! Eller hur? Stubbien håller planingen rätt bra i vindsvackor tack vare bredden, men det går långsamt. Freestylewaven behåller farten mycket bättre med mindre tryck i riggen. Vem vill glida runt i lugn och ro på en stubbie då man kan feta på loopar med en FSW? cool.gif

    [/ QUOTE ]
    Här skiljer sig olika stubies rätt mcyket åt. Även de olika EVOsarna är olika och den nya 83:an håller t ex väldigt bra fart genom vindhålen och är en klart skönare hoppbräda för lättvindsdagar. Detta trots att den inte har ett uns drag av vare sig freestylevågis eller klassisk.

    [ QUOTE ]

    Så min slutsats är därmed:
    Stubbies – är bra för de som bara rider och som gillar långsamma brädor. blush.gif
    Freestyle wave – är bra för de som gillar att hoppa och som har en någorlunda teknik på vågridning. Ger fart och ger mycket tillbaka till seglaren! smile.gif
    Klassiska vågisar – är roligast! De rider bäst i hög fart och är absolut roligast då det dra i lite! Men de kräver mer teknik från seglaren – men ger också mest respons och utveckling tillbaka! laugh.gif

    [/ QUOTE ]
    I princip en analys jag håller med om, förutom att jag kanske inte är lika kategorisk utan menar att det är mer en stilfråga vilken brädtyp man gillar. Det går att göra det mesta med de flesta brädorna och den stora skillnaden för en duktig seglare är vilken känsla brädan leverar.

    [ QUOTE ]
    Och fler borde analysera sig själva innan de köper en bräda. Vad gillar du? Vad passar då dig?

    [/ QUOTE ]
    Spot on! Vad kan vara bättre än lite mer analys. Tyvärr måste jag avvika från denna debatt och slita mig från analyserande -hur svårt det än kan vara. Om ett par timmar drar jag till Maui med tre stubbies i bagaget….men några klassiker väntar förhoppningsvis på plats.

Sida 2 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stubbies och annat kul

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.