Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stubbies och annat kul

  • poppo

    Medlem
    7 november, 2005 vid 11:15

    Vill bara kasta in en hyllning till min favoritbräda från denna säsong – Mistral Syncro 82. Nånstans mellan stubbie och freestyle-wave är den för mig den optimala “sverige-vågisen” ända tills man hittar större vågor med lite mer tryck i (som Gislöv, Torö mm). 60cm bred gör att den kräver lite mer bestämdhet i initieringen av bottensvängen, men sedan greppar den bra och känns väldigt “snappy” i cutbacksen. Och sen är den är grym som hårdvinds freestyle också..

    n_050328_syncro2.jpg

  • dude

    Medlem
    8 november, 2005 vid 05:09

    Svar till:


    Låter som om du behöver en annan våg istället… grin.gif Små svenska sega vågor verkar inte va nåt för dig…

    [/ QUOTE ]

    Det ligger något i det du säger. Tack för tipset, nu vet jag ännu mer vilken typ av bräda jag är ute efter laugh.gif

  • dude

    Medlem
    8 november, 2005 vid 05:21

    Så, Staffan. Kan du rekommendera mig någon sjysst bräda? Du som har kört så många olika brädor!!! shocked.gif tongue.gif …och jag knappt någon frown.gif

  • s

    Medlem
    8 november, 2005 vid 08:28

    Svar till:


    Så, Staffan. Kan du rekommendera mig någon sjysst bräda? Du som har kört så många olika brädor!!! shocked.gif tongue.gif …och jag knappt någon frown.gif

    [/ QUOTE ]

    Dude! Det är klart jag kan, men först får du allt avslöja vad du vill göra med brädan! Analysera dig själv wink.gif

    /Staffan

  • dude

    Medlem
    8 november, 2005 vid 18:12

    Okay Staffan, Här kommer lite självanalys! smile.gif

    Torö är egentligen bara lite större bump&jump och en snabb
    kort vågridning på vägen in närmast stranden. Det är
    brutalt att komma ut och jag har till och med hört att
    Fanatics nya lite kortare FreeWave 2006:or är svårare att
    komma ut med. Jag vill ha en bräda som inte kompromissar
    här, för det är hopp som gäller på vägen ut! Och då vill
    jag inte ligga och plaska eller sega på vägen ut. Jag vill
    flyga över vitvattnet så det blir fler framåtar och vem vet
    vad mer framöver.

    Vad gäller vågridningen är jag allt för framfot(sridning)!
    Går det med bakfoten så saktar man ju bara ner. Mycket
    tryck på mastfoten – lärde jag mig att digga före no-nose
    eran för att svänga med nos-rockern. (På den tiden var ju
    brädorna spikraka förutom lite rocker framme i nosen laugh.gif )
    Och tillräckligt tunna rails för att jag ska kunna gräva
    ner mina 72 kilo i ett grymt skär utan att ploppa upp som
    en kork vill jag ju ha. tongue.gif

    Jag vill alltså ha en bräda (med tillräckligt platt
    rocker?) för att plana snabb, med tillräckligt lång i nos
    för att lyfta över vitvatten på vägen ut, och tillräckligt
    tunn i kanterna och med den rätta overall-rockern för att
    gräva ner sig och hålla ett grymt skär (vare sig det är på
    en våg, plattvatten eller i mer krävande chop). Jag vill
    inte ha någon bräda med feta rails!

    Hoppas jag inte vart långrandig – undrar om jag glömt något tongue.gif laugh.gif

    Jovisst!
    -Jag har ju inte sagt till vilka segel! Antingen pratar vi
    om en bräda för hela spannet 4.2 till 5.9 eller så pratar
    vi om två brädor, en för typ 5.9 och 5.3 och en för typ
    5.3, 4.7 och 4.2.

    Ovanför har jag en F2 Compstyle 246 för freestyle från
    lättvind ner till säg 4.7 för att lära mig alla
    plattvattentrick på. Tyvärr är Compstylen med sin enorma
    bredd inte något för loopar så så snart det blåser stadigt
    och går lite vågor så är det kul att gå ner till något
    mindre så att man kan mixa in med lite loopar o feta hopp wink.gif

    Vinden på Torö är också lite byig och det är nästan alltid
    mer vind utanför än närmast stranden där vågorna ligger.

    …det kanske inte var så mycket självanalys som kravspec
    tongue.gif men då gäller det jag sagt ovan desto mer:


    Jag vill PRESSA BRÄDAN HÅRT, ha HÖG FART, LÅNGA UTDRAGNA
    LINJER och ALDRIG STANNA!!!



    Sorry som sagt om jag vart långrandig. Men det skulle vara
    riktigt kul att höra vad du skulle kunna rekommendera mig
    för bräda smile.gif

    //Niklas

  • ola-h

    Medlem
    9 november, 2005 vid 20:44

    PA 73 är en skön bräda, men personligen föredrar jag som sagt EVOsarna. Egentligen finns det dock ingen som riktigt passar min lilla kropshydda för snabbt Mauisurf. E62 är egentlgien ingen storvågsbräda. E70 kan man nog säga är det, men då för et 80.kiloskille. Jag har dock redan sedan EVOn presenterades 2003 tjatat på Starboard om en ny smalare EVO (baserad på 70:an). Vi får se vad som händer inom detta område…

    En annan anledning till att inte PA73 åkte med var att jag kommer testa andra Acidbrädor på plats.

  • ola-h

    Medlem
    9 november, 2005 vid 20:51

    [ QUOTE ]

    Debatten påminner lite om när carvingskidorna kom. Nuförtiden hör man sällan någon dissa det konceptet. Man väljer den svängradie, längd och flex man vill ha, utan att snacka så mycket skit om de skidor som har andra egenskaper. Samma sak kommer att hända med “Stubbies” kontra klassiska brädor. Beroende på vad man prioriterar väljer man olika brädor. För västkustsegling är stubbien helt rätt, om vågridning är prioriterad, och freestylewave om man föredrar fart o hopp…
    Personligen är jag fantastiskt glad över att dagens brädor är så bra, nästan allihop.

    [/ QUOTE ]

    Håller fullständigt med. Jag har skidor från 160cm med 63mm midja och grymt kort skär till 190 med 95 mm midja och svängradie mellan en super-G och störtloppsskida. Dessutom finns det modeller (typ Völkls Karma) där alla skidor från ca 165cm till 190cm alla är superrolika att köra (i olika förhållanden). Jag ser ungefär likadant på vågbrädor. Att däremot hitta en enda brada (skida) som är maximalt allround relativt den segling man kör är lite svårare.

  • ola-h

    Medlem
    9 november, 2005 vid 20:55

    Du har rätt i att själva varvingconceptet inte går att jämföra med Stubbies, men poängen är nog att det nu finns skidor med fler olika egenskaper än någonsin, en del med väldigt lite skärning (typ rena puderlagg). När en duktig kille på 70 kilo förrr funderade på om han skulle köpa 195:an eller 197:an så kan samma kille idag ha skidor från 160 till 200cm med midjebredd på 60 till 120mm. Ändå skulle jag säga attt den typiska skidan är mer allround än vad den “gamla” typen av skidan var. Så en utveckling som är bra för alla. Själva carvingideen kan man ser som en slags katalysator för denna utveckling.

  • soulandradical

    Medlem
    11 november, 2005 vid 06:36

    Var det då slutet på denna tråd. Många postade inlägg och läst över 2000 gånger, kul!

    Är det någon som vill krama ur det sista så känn er välkomna annars vill jag tacka för intressant läsning.

    Jag är rätt säker på att min nästa bräda blir en freestyle/wave eller möjligtvis “mellantinget” Cultwave.
    “Stubbien” är nog ett komplement för mig, åtminstone i den fas jag är nu.

    Kör hårt, fortfarande 11 grader i Skåne!

  • lars_k

    Medlem
    11 november, 2005 vid 07:10

    En stubby är bara ännu en variant på vågshape, med sin kompromiss och begränsningar. Det är ingen universallösning men har ofta sin plats i våra förhållanden, om man gillar dessa egenskaper. Men även rak onshore och flacka vågor kan vara ball med en tradis. Senast igår var det ett duktigt hallabaloo i Lejet med min trad (Naish Compwave). Så jävla go i bottensvängen, dock tappar den i cutbacken jfrt min stubby… Beror på vad man prioriterar.
    Så. Nu avslutade jag tråden. wink.gif

  • canoya

    Medlem
    11 november, 2005 vid 09:47

    Inte slut på tråden riktigt ännu.

    Hur är de lite äldre brädorna som hade lite av stubbytendenser? Det finns en AHD Attitude Wave 58 på säljes, till exempel. Jag vet att Lars_K hade en sådan fast storleken mindre och hävdade då att det var den första stubbyn. Om man jämför den med tex Mistral WaveScore eller Fanatic Skate och RRD Twin Tip på ca 90 liter från nånstans kring -02, vad är det för likheter och skillnader?

    Jämförelse med egenskaperna hos min nuvarande vågis? (Tiga Wave 267 -00, 56 cm bred och 92 liter, som jag bara kört på 3 gånger, med 4,5, 5,3 och 6,2, två av gångerna i nästan rak pålandsvind i Apelviken och den tredje hemma på Landsjön)?

    Jag väger 80 kg och vill köra brädan både som hårdvindsbräda på byig insjö och de gånger jag åker till kusten och får känna på lite vågor, med segel från 4,0 till åtminstone 5,3, men helst till 6,2. Min nästa bräda uppåt i storlek är en Fanatic Cross 120 som känns optimal för 6,2 till 7,4, men funkar rätt bra även med 5,3. Det känns vettigt att ha lite överlapp mellan brädornas register för att slippa ligga på gränsen till vad som funkar.

    Skulle jag egentligen ha en mindre vågbräda som prioriterar 4,0-5,3 segling i bra och jämn vind och köra med Crossen när 5,3 börjar bli litet eller det är byigt?

    Många frågor så jag ser fram emot minst lika många svar och en stunds trevlig läsning (på lunchen , naturligtvis wink.gif)

  • lars_k

    Medlem
    11 november, 2005 vid 10:31

    Attitude waven är en riktigt skön bräda! Hade den lilla 55:an. Från framstroppen och bak är rockern nästan helt rak vilket ger tidig planing, hög speed och bra avstamp i hoppen. Dubbla konkaver bidrar till lugn gång. Är en vågbräda med dragning åt freewave-freestylewave hållet. Svänger dock inte på samma femöring på vågen som min Pocketwave som har rejäl kurva hela vägen och tailkick. Dock slår AW:n Pocketen på flera andra områden, tex planing fart och hopp.
    Jämfört med freestylarna du nämner är AW:n säkert mkt mer vågbetonad. Och ja, det var den första serietillverkade stubbyn =)
    Tror AW58:an är jäkla bra köp, den kommer att plana och hoppa bättre än din Tiga! På vågen är nog Tigan bättre..

  • s

    Medlem
    11 november, 2005 vid 15:47

    Svar till:



    Jag vill PRESSA BRÄDAN HÅRT, ha HÖG FART, LÅNGA UTDRAGNA
    LINJER och ALDRIG STANNA!!!



    //Niklas

    [/ QUOTE ]

    Jag har tyvärr inte tid att svara så mycket nu, jag är på väg till Sydafrika. Men du kommer väl inte shoppa en bräda på närmaste veckorna eller?

    Det låter som att du är en man för de klassiska brädorna. Och i de större storlekarna kanske en vågfreestyle med en del våg i sig.

    Storleksmässigt så kommer du inte hitta en bräda som är optimal för alla segelstorlekar du nämner, men den kan fungera. Två brädor är ju det bästa… Men dyrt. Här står du inför ett val, ska den vara optimal för 5.9-4.7 eller 5.3-4.2. Dessa brädor kommer säkert att fungera över hela registret segel men lite sämre på de större eller de mindre. Jag skulle föredra en bräda som fungerar bättre på de större om du skall hålla dig här hemma, skall du däremot åka utomlands tycker jag att du ska kolla på vilka förhållanden det är där och välja därefter.

    Good luck! Jag är tillbaka och supportar dig mot IFÖ-konceptet* om tre veckor!

    /Staffan

    * IFÖ, (dvs de som tillverkar toalettstolar med korta, breda dasslock) är ghetto-slang för EVO! laugh.gif

  • dude

    Medlem
    11 november, 2005 vid 20:25

    Svar till:


    Svar till:



    Jag vill PRESSA BRÄDAN HÅRT, ha HÖG FART, LÅNGA UTDRAGNA
    LINJER och ALDRIG STANNA!!!



    //Niklas

    [/ QUOTE ]

    Jag har tyvärr inte tid att svara så mycket nu, jag är på väg till Sydafrika. Men du kommer väl inte shoppa en bräda på närmaste veckorna eller?

    Det låter som att du är en man för de klassiska brädorna. Och i de större storlekarna kanske en vågfreestyle med en del våg i sig.

    Storleksmässigt så kommer du inte hitta en bräda som är optimal för alla segelstorlekar du nämner, men den kan fungera. Två brädor är ju det
    bästa… Men dyrt. Här står du inför ett val, ska den vara optimal för 5.9-4.7 eller 5.3-4.2. Dessa brädor kommer säkert att fungera över
    hela registret segel men lite sämre på de större eller de mindre. Jag skulle föredra en bräda som fungerar bättre på de större om du skall hålla
    dig här hemma, skall du däremot åka utomlands tycker jag att du ska kolla på vilka förhållanden det är där och välja därefter.

    Good luck! Jag är tillbaka och supportar dig mot IFÖ-konceptet* om tre veckor!

    /Staffan

    * IFÖ, (dvs de som tillverkar toalettstolar med korta, breda dasslock) är ghetto-slang för EVO! laugh.gif

    [/ QUOTE ]

    Då är vi två mot …”IFÖ” smirk.gif

    Jag antar att jag måste testa em massa brädor för att ta reda på vilken bräda som passar mig mad.gif Tror du det blir
    svårt för mig att hitta en bräda med planingsytan för 5.3-5,9, men med kanter för en grym sväng och min vikt?

    Hur som helst, tack för hjälpen Staffan! laugh.gif

    Om tre veckor är även jag hemma i Svedala och hänger med resten av er vikingar ut på vattnet. Vi får se om jag, min
    flickvän och resten av Stockholmspacket får för oss att dra söderut för lite grönare gräs även så sent på säsongen…

  • el_duderino

    Medlem
    14 november, 2005 vid 20:28

    Det tog en stund att ta sig genom denna tråden,
    men jag hittade mycket intressant information.
    Jag står själv inför valet Goya Wave XR 76L kontra Goya Wave 78 alt. 72L
    Är det någon som har provet ovanstående brädor (2006) och har något vettigt att säga..

    Jag gillar ju själv att köra fort och hoppa mycket,
    visst rida vågor är skitball men inte ofta vi får bra vågor att rida här nere (SV skåne).
    Men är verkligen stubbiebrädor så “kassa” på att köra fort å hoppa högt och enbart gjorda för att rida vågor med?

    Hoppas någon kan hjälpa mig i min beslutsångest

Sida 4 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stubbies och annat kul

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.