Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stubbies och annat kul

  • naish

    Medlem
    11 december, 2005 vid 14:25

    1. Magnus kör inte fort.
    2. Magnus kan inte hoppa högt.
    3. Du kan inte rida vågor.

    Med detta inlägg menar jag att du inte ska köpa någon ny vågis.

  • naish

    Medlem
    11 december, 2005 vid 14:44

    1. Du kan inte köra fort.
    2. Du kan inte hoppa högt.
    3. Du kan INTE rida vågor.

    Men detta inlägg menar jag att du inte ska köpa någon ny vågis utan sluta med vinsurfing istället wink.gif wink.gif wink.gif

  • donpedro

    Medlem
    8 januari, 2006 vid 21:18

    Hmm nu har jag suttit en stund och läst igenom den här tråden och finner mycket bra fakta, MEN. Nu ere så att jag seglar nästn bara i sverige och det är oftast pålandsvind och rätt små vågor, jag är nästan alltid ute och seglar trots dåliga förhållanden.

    Jag har för närvarande en klassisk vågbräda men funderar på att byta den mot någonting annat. Mycket eftersom när man läser om vad shapern skriver om brädan så står det att den lämpar sig speciellt för side shore vindar, och det är ju väldigt sällan jag seglar i sådana förhållanden. Vidare står det att den passar bäst att ridas med framfoten och jag rider mest med bakfoten.

    Men jag håller verkligen med Staffans inlägg att jag vill feta på på vägen ut och ha en livlig och snabb bräda, som inte enbart ska rida vågor utan även vara rolig i kassa vågor och ibland utan vågor! Jag kan ju också erkänna att jag inte e något proffs direkt utan jävligt dålig, men då undrar jag om jag skulle segla bättre med en annan bräda (stubby) eller om det bara e slöseri med pengar att köpa en ny bräda. Budgeten e ju inte så stor men eftersom jag älskar sporten så vill man ju ha rätt utrustning. Kan medela att min nuvarande bräda är en AHD maui force från 01 på 76 liter.

    Mycket tacksam för svar, kommentarer och tipps!

  • oscar

    Medlem
    12 januari, 2006 vid 15:19

    Jag har seglat bättre i vågor efter att ha köpt mig en Tabou Pocket wave. Den är dessutom bred och har ett bra pop på vågen. Jag har läst en del inlägg från bla Ola H och S. som har kört pocket och de har inte gillat den men de har å andra sidan inte tillbringat någon längre tid på den. Jag har läst på många andra forum om folk som har den och inte gillat den första dagarna men när man lärt sig brädan har de varit lyriska. De ligger lite högre i vattnet och kan upplevas som studsig rakt fram men på vågen är den suverän!

    Men vill du verkligen gasa på vägen ut så är den kanske inte ideal men jag upplever att jag hoppar lika högt som innan fast med lägre speed.

  • ola-h

    Medlem
    13 januari, 2006 vid 13:26

    När det gäller Tabou Pocket så skulle jag inte säga att jag inte gillar den. 2005:an som jag körde tyckte jag i och för sig mest var rätt lik EVOn fast sämre (mer studsig utan att direkt erbjuda något i ytbyte). Ur 2006-sortimentet har jag bara kört den lilla 60:an. Den är betydlig mindre lik EVOn i år och jag tycker att det gör den till en intressantare bräda (varför designa en EVO-kopia?) för marknaden. Visserligen upplevde jag den som ännu mer studsig, men det gav också något i utbyte nämligen en mycket direkt och skärande sväng. Jag kan mycket väl tänka mig att detta är en bräda som man kan lära sig köra på när man får exakt koll på hur den funkar. Dock skulle jag definitivt inte säga att den är lättkörd. Stubbiens motsvarighet till den klassiska Naish-känslan, kanske.

    Det går dock inte att utesluta att denna känsla är rätt för DonPedro. Det är helt klart loost, lättplanande, och bra fartkänsla, men priset är att det krävs bra med koncentration för att upprätthålla prestandan. Det finns nog ett gäng brädor på marknaden som är snäppet lugnare men ändå ger en snabb känsla.

    Om jag var DonPedro skulle jag försöka testa t ex en Fanatic FW och en EVO och se hur de upplevs i praktiken. Är de inte direkta nog är det kanske dags att testa en Tabou.

  • lars_k

    Medlem
    19 januari, 2006 vid 11:33

    Obs att Pocketen klart slog EVOn i SURFs vågtest 05 när det gällde vågor upp till 3m, dvs sånt som vi håller på med. Så är det vågridning med en rapp och direkt bräda man prioriterar är det en Pocket man ska köpa.
    EVOn är mer allround med lugnare gång på plattvatten och därmed mer anpassad för tyskarnas plattvatten (“wenn es hackt”…), och många som rider mkt vågor gillar inte alls känslan i EVOn (“tvålkopp med dålig riktningsstabilitet”…). Tyvärr har de modifierat Pocketen för 06 åt samma håll (mindre djup enkelkonkav och mer V mm). Antagligen för att lugna ner gången för dessa tyskar som är en jävligt stor kundgrupp. Vågegenskaperna har därmed säkert blivit lidande, oavsett vad reklamen säger… :p

  • ola-h

    Medlem
    19 januari, 2006 vid 14:05
    Lars_K wrote:
    …Tyvärr har de modifierat Pocketen för 06 åt samma håll (mindre djup enkelkonkav och mer V mm). Antagligen för att lugna ner gången för dessa tyskar som är en jävligt stor kundgrupp. Vågegenskaperna har därmed säkert blivit lidande, oavsett vad reklamen säger… :p

    Jag skulle säga precis tvärtom: Det än snarare så att konkaven ger brädan lugn och 06 Pocket är knappast lugnare än 05 utan betydligt livligare. En helt annan bräda, faktiskt, och i mitt tycke mer inriktad mot prestanda på själva vågfacet. I själva verket hittar jag väldigt få likheter i uppträdande mellan 05 och 06. Visserligen har jag bara kört 2005 78 och 2006 60, dvs två rätt olika storlekar, men enligt Matt Pritchard är brädstorlekarna rätt lika i karaktär sinsemellan.

    Som jag skrev i ett annat inlägg så har Pocket alltså blivit änny livligare (vilket jag personligen alltså normalt inte föredrar) men trots det tycker jag 06:an är mer intressant. Även om SURF i år vid en snabb anblick tycktes ge Tabou Pocket 06 ett sämre test än 05 så får den i år väldigt bra betyg när det gäller småvågor. Jag skulle säga att den kanske är lite teknisk att köra i år, men att den samtidigt levererar ett väldigt direkt, kort och skojigt skär på vågen. Så, jag håller med SURF om att den blir rätt jobbig att bränna omkring på och att den inte är att föredra i stora vågor men att den samtidigt är ett intressant alternativ för den som kommer kompletera med en mindre vågis för de stora och/eller superblåsiga dagarna och vill ha en väldigt direkt och livlig känsla även i sin storvågis.

    En anmärkning jag vill göra är att det ofta handlar om nyansskillnader här. Även om jag skriver att 05 Pocket är “sämre” än motsvarande EVO så skulle jag knappast gråta om jag tvingades segla på en Pocket. Jag skulle ha precis lika kul som vanligt och antagligen segla lika bra (eller dåligt) som vanligt också. Så, den som får en deal på de ena av dessa brädor behöver knappas ligga och oja sig för att den andra kunde varit ett bättre val. Viktigast av allt är att segla in sig på prylarna man har och några tusingar sparade i brädinvesteringen kan användas t ex till en resa.

  • lars_k

    Medlem
    19 januari, 2006 vid 14:38

    Nja. En djup enkelkonkav lägger man ju in för att få mkt rocker på kanten för bättre sväng på vågen och mindre rocker i mitten för planing och fart rakt fram. Bör ge livlighet och stötighet snarare än lugn.
    Dubbelkonkaver med V lägger man in för att lugna ner brädan i chop.
    Pocket 06 har fått mer av dubbelkonkaver och V i häcken och mindre djup enkelkonkav längre fram. Enligt Tabou har de därmed förbättrat den stötiga gången i chop som 05:an fick kritik för. Mindre extrem shape för vågridning tolkar jag det som. OBS att 05:an fick bättre betyg än 06:an för ridning i småvågor. Alltså en försämring, vilket är synd.
    Och vad gäller EVO:n så är det säkert minst lika många som gillar den och som inte gillar den. Återger bara vad jag läst på forum och hört på stranden.
    Båda brädor är massproducerade och ska passa en stor inhomogen kundgrupp. Det innebär såklart kompromisser. Ska man en ren vågridare för sina specifika hemförhållanden får det bli custom.
    Smaksak det här med brädor…och man bör ju segla in sej ett tag innan man säger bu eller blä 😉

  • ola_p

    Medlem
    19 januari, 2006 vid 15:21

    Eftersom det blev fart på det här ämnet så får det komma tillbaka till konfen igen…

  • ola-h

    Medlem
    19 januari, 2006 vid 18:05

    Jag ser det inte som så enkelt. Både v och konkaver av olika slag (liksom kanaler och andra “fasningar”) kan användas för att förändra rockerkurvan på railen relativt centrum. Man kan alltså även med ett v öka rockern vid railen relativt rockern i centrum (på ett visst ställe på brädan), precis som man kan göra med en enkelkonkav och detaljerna i det hela beror på hur man lägger in (ökar/minskar) v:et eller konkaven längs brädan.

    Så ovanstående är en aspekt av konkav och v. Brädans “lugn” är en annan, kan man säga. V är ett klassiskt sätt att få brädan att gå djupare i vattnet och därmed ge den lugn gång (rakt fram) i chop. Det är inte svårt att övertyga sig om hur detta funkar – tanken är liksom att v:et skär sig genom vattnet. Dock är det en vedertagen sanning bland shapers att man även kan använda konkaver för att ge brädan ett slags lugn och en bräda med en (enkel)konkav får en rail som går bättre över chop i sväng. (Däremot har ingen som jag fråga gett en vettig “teoretisk” beskrivning till varför det är så, men det spelar ju ingen roll om de redan vet att det funkar). Jag har (givetvis…) själv en teori, men jag skall inte tråka ut er med den här och nu.

    Går vi vidare i programmet så kompliceras det hela ytterligare av att en bräda med “lite lagom” v blir snabbare kant till kant och alltså kan kännas mer loose. Jag tror att de flesta shapers du stöter på skulle säga att man typiskt lägger in lite mer v på “onshorebrädorna” just för att få dem snabbare kant-kant och bla göra dem mer naturliga för backsideridning mm.

    Problemen kommer sedan när man vill mixa ihop alla de olika egenskaperna som v och konkaver på ena eller andra stället gör med brädan. Ingen enkel sak….här kommer man inte långt med teori utan bara erfarenhet (eller tur!) kan hjälpa till

    Oavsett vad Tabou säger om sin 06:a så kan jag omöjligen se 06 som lugnare än 05. Pocket 60 2006 är den i särklass nervösaste stubbien jag kört, medan jag upplevde 05 78:an som bara ett par snäpp nervösare än de EVO:sar som jag är inkörd på. Jag tycker väl SURFs tester säger ungefär likadant (även om man inte rakt av kan jämföra mellan åren pga SURFs betygssystem) och dessutom läser jag det så att de gillar årets bräda ännu bättre just för ridning i småvågor (har dock inte testerna framför mig).

    Att man bör segla in sig håller jag med om, som sagt, men däremot tycker jag (efter att ha testat en del brädor) att det går väldigt fort att hitta karaktären på en bräda. Den kan man ofta känna direkt. Detta är dock inte samma sak som att man snabbt kan avgöra om brädan är bra eller dålig – det tar oftast mer tid. Möjligen kan man rätt snabbt säga om brädan verkar lättkörd “rakt upp och ned” eller kräver med tillvänjning – det är liksom en del av karaktären (snarare än ett tecken på “brahet” elelr “dålighet”).

    När det gäller EVO så är den givetvis också massproducerad, men faktum är att det är Scott McKercher som har slutordet på den och brädorna, i alla fall 70, 74 och 83, byggs i princip rakt av för att vara så bra allroundbrädor som möjligt för honom (dvs funka i allt från plattonshore och chop till dubbel mast). Om man hårdrar det lite kan man säga att det är tur att de blir så lättkörda och användarvänliga som det blir. Fast å andra sidan är Scottys hela ide just allroundmässighet och vi dödliga får liksom lite reserver i användarvänlighet i och med att Scotts kör så pass små brädor rent volymmässigt.

  • lars_k

    Medlem
    20 januari, 2006 vid 09:35

    Jo. Det där med konkaver är säkert komplicerat, och deras effekt skiljer säkert på om man kör rakt fram i choppet eller ligger och carvar i en bottensväng. Rakt fram går min Pocket 78 ’05 så hårt i choppet så jag nästan tappar löständerna. Det tror jag måste bero på den djupa enkelkonkaven framför stropparna. I svängen ligger den dock stabilt och fint. Min förra bräda som var mer av dubbelkonkav med V gick betydligt lugnare. Men det är säkert flera parametrar som spelar in, som bredd, outline och rocker. Komplext…
    Att du tyckte Pocket 60 ’06 var nervösare än Pocket 78 ’05 KAN ju bero på att det är en duktigt mkt mindre bräda… 😉
    Pocketarna är enl SURF mer direkta (=nervösa, hårda) än EVOsarna. Smaksak vad man gillar. Och EVO 74 06 fick ju lysande allroundkritik i senaste SURF testerna. Säkert mkt bra köp som enda bräda. Pocket får man nog se mer som en mkt kvick specialbräda för småvågor om man har en traditionell också för när vågorna blir större och snabbare.

  • ola-h

    Medlem
    23 januari, 2006 vid 20:12

    Nu börjar vi konvergera, Lars.

    Jag vidhåller dock att Pocket 06 med till visshet angränsande sannolikhet är mer nervös än 05:an (där den enda brasklappen är att de olika storlekarna skulle kunna ha olika typer av shape, vilke då Matt P hävdar att de i princip inte har). Visserligen har du rätt i att det rakt av inte alltid är lätt att jämföra mellan så olika storlekar som 78 och 60 liter, men i det här fallet är jag säker på att nervositeten inte kommer av storleken. EVO 62 är för övrigt snarare lugnare att köra och mer riktningsstabil (i en viss mening) än t ex 74:an.

  • lars_k

    Medlem
    24 januari, 2006 vid 07:00

    Vi är nog rätt överens egentligen. Ville bara tjafsa lite eftersom du (med spons) hade vissa synpunkter på en konkurrentbräda… 😉
    Jag har observerat att Pocket 06 har tappat 2 pluttar i framfotsridning i småvågor där 05:an hade full pott (i SURF). Samtidigt har Tabou försökt lugna ner hårda gången i brädan med en annan bottenshape. Verkar dock som de inte lyckats fullt ut enl plattvattensbetyget. Men det är ju bara ett av många tester. Iofs är ju tyskarna seriösa och grundliga.
    Jag hade tjing på att testa en Pocket 78 06:a i sydafrika men det är ju fan va svårt det ska vara att flytta över riggen till polarens bräda och köra lite…

  • ola-h

    Medlem
    24 januari, 2006 vid 08:18

    Jo, det är känsligt det där med spons och åsikter om det ena och det andra. Därför vill jag förtydliga att jag personligen tycker 06 Pocket är en intressantare bräda än 05:an, oavsett vad SURF (eller jag själv) säger om studsigheten rakt fram och det beror på att den har en helt annan sväng i år som lite påminner om 05 RRD Swallow och för tankarna till en slalomcarverskida. Att jag dissade 05:an lite var alltså snarare för att framhäva 06:an än att framhäva mitt eget märke.

    När det gäller SURFs betyg så skriver de explicit att man inte kan jämföra med förra året och inte heller med komamnde testa av smala vågisar. Deras poängsättning är sådan att i varje kategori får den bästa brädan i det enskilda testet en 10:a. Så, rent hypotetiskt, om 10 brädor testat i år och sedan alla blir rakt av dubbelt så bra till nästa år kommer betygen i nästa års test vara exakt de samma som i år. Eller, plockar man bort den bästa brädan från en grupp så får alla andra bättre betyg. Personligen tycker jag det är synd att SURF i år separerar klssiska vågisar och stubbies och därmed inte erbjuder jämförelse mellan katagorierna. Kanske är det ett sätt att kunna ge fler höga betyg och inte stöta sig med leverantörerna. Men då kunde man ju gå över till att bara testa en bräda i taget och då skulle ju den, per definition, få 10 i alla kategorier.

  • lars_k

    Medlem
    24 januari, 2006 vid 09:21

    Jo, det är ju rätt att de sätter relativa betyg. Man kan ju bara säga att brädan gått från att vara “bäst” till “inte längre bäst” av de testade brädorna.
    Så det kanske är svårt att jämföra årsmodeller på det viset.
    Tycker också det är synd att stubbisarna inte testas ihop med trad-brädorna.

Sida 5 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stubbies och annat kul

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.