Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Stubbster eller Hammerhead?
-
Jag tror att jag läst att Tomo jobbat på sina shaper i 4-5 år. De användes i ASP redan 2012 http://www.youtube.com/watch?v=1GPz-6Qj_vA%5B/url%5D och http://www.youtube.com/watch?v=RumViduD7qI
-
-
-
Ingen har dock tittat på detaljerna på Tomas bräda, dvs s-rails, kanaler, helt nytt fenkoncept med jämn övergång i grepp från noll till hundra (jämfört med konventionella under- och övertrycksfenors av och på), förutom det vi redan nämnt. Jag fick själv tillfälle att testa den igår och skulle nog säga att det som jag direkt uppskattade var s-rails, parallell outline och avkapad nos. Den avkapade nosen tyckte jag var riktigt ball, den liksom finns där längre fram än den är, för lägger du i mer rail och till och med “sjunker nosen” så bara fortsätter den driva och hittar upp igen så fort du släpper trycket. Jag skulle personligen beskriva det så som så att eftersom railen inte rundas av, utan har raka rails hela vägen fram, så uppkommer inget extra motstånd, kanske på liknande sätt som squaretail släpper jämfört en roundtail. Kan man kalla det “invisible nose”?
-
@dude 729379 wrote:
Ingen har dock tittat på detaljerna på Tomas bräda, dvs s-rails, kanaler, helt nytt fenkoncept med jämn övergång i grepp från noll till hundra (jämfört med konventionella under- och övertrycksfenors av och på), förutom det vi redan nämnt. Jag fick själv tillfälle att testa den igår och skulle nog säga att det som jag direkt uppskattade var s-rails, parallell outline och avkapad nos. Den avkapade nosen tyckte jag var riktigt ball, den liksom finns där längre fram än den är, för lägger du i mer rail och till och med “sjunker nosen” så bara fortsätter den driva och hittar upp igen så fort du släpper trycket. Jag skulle personligen beskriva det så som så att eftersom railen inte rundas av, utan har raka rails hela vägen fram, så uppkommer inget extra motstånd, kanske på liknande sätt som squaretail släpper jämfört en roundtail. Kan man kalla det “invisible nose”?
Kan du utveckla det där med fen-konceptet? (Det lät intressant, men jsg hängde inte med riktigt.)
-
De är längre “kanter” helt enkelt, inga aerodynamiska profiler som genererar över- och undertryck, utan bara kanter att trycka mot, vare sig det är när man åker rakt fram eller gör en toppsväng. Men jag tyckte inte jag fick testa på brädan tillräckligt för att känna på detta. Det behövs side(shore) för det.
-
Hade ju varit grymt intressant att se bilder o en mer ingående beskrivning av tankarna bakom bygget som helhet.
-
Jao, jag tror att INGEN har kollat Tomas bräda. Botten på den är… …annorlunda.
Tomas är nog en av de byggare som jag uppskattar mest, för han vågar testa nya idéer. Rätt radikala sådan också. Inget flashigt reklambladsmumbojumbo utan redigt radikala tankar. När han kommer och hämtar material så är det alltid nåt nytt på gång. 🙂
-
Jag kunde se ett par kanaler på vågsurfbrädan och thruster setup.
-
Det låter verkligen som om någon måste lägga upp en bild på Tomass bräda, underifrån. Jag fattar fortfarande inte…
-
@challgren 729416 wrote:
Varför sån attityd Svenne?
Attityd mot vad? Att andras projekt är Open Source per default? Låt Brandis bestämma det i sånt fall.
-
tja…han behöver ju inte lägga ut cad-filen för nedladdning direkt…en bild ger ju som bäst inspiration. Men i sak är jag på din sida Svennis..
-
Med “någon” menade jag att han verkar inte hänga på konfen själv.
Men “måste” menade att jag kommer nog inte förstå botten/fen-konceptet riktigt om jag inte får se en bild.
Jag menar absolut inte att någon ska sprida bilder på hans bräda mot hans vilja!
En språklig miss i så fall…Jag hade i alla fall tyckt det varit väldigt kul att få studera skapelsen lite närmre. 🙂
Log in to reply.