Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stubby vs Classic…

• ola-h

Medlem
    27 april, 2007 vid 20:43

Jag vet inte hur mycket jag kan betona att det INTE är förhållandena det handlar om utan seglingstilen och känslan. Samma karakteristik som man får med en trad i “normala” förhållanden lever kvar när det blir tokblås, dvs man kan lättare stabilisera brädan över fenan etc etc. På samma sätt fortsätter en bräda som EVO 70 att vara enklare att gå vertikalt och träffa läppen med. Allteftersom vågridningen blir snabbare ställs iofs högre krav på att man har koll på sin bottensväng med EVOn (speciellt på initieringen av den) men det är en del av vågridningen som jag menar är enklare att “träna in” än vad det är att ha ett bra avslut på bottensvängen (där EVOn underlättar).

Så, för mig som är vågridningsorienterad och i princip gör vad somhelst för att få en schysst läppträff är det ett enkelt val att köra EVO istället för Acid (och jag har oftast båda typerna med mig, så valet är mig liksom fritt). Men om man antingen siktar på en lite mer “utdragen” stil på vågen alternativt inte vill offra “freeridekomfort” rak fram och en mer direkt känsla i svängen är det en bra trad som blir det bästa valet.

Men, men… det viktigaste är att segla och mer fundera på hur seglingen går till än på vilken bräda man skall ha. Jag tog och kollade in två videor från samma spot i liknande förhållanden (yttre Åsa i 3.5-4.0) där jag i ena fallet kör en “ultra-trad” (Acid 62 2004 242*51, Hot SO 4.0, http://ncm.gu.se/media/ola/asa030823.mov ) och i andra fallet en “stubbie (EVO 70 2006 230*55, SO 3.5, http://ncm.gu.se/media/ola/stenudden050914.mov ). Det ser väl i princip likadant ut. Det är i alla fall svårt att ur det materialet säga att en bräda skulle funka bättre än en annan, eller?

• adde

Medlem
    27 april, 2007 vid 21:26

@andersbq 379767 wrote:

Mycket bra att få lite Naish erfarenheter. Ja det är förstås -08 som gäller och dom har ökat med en bräda i varje line (har jag för mig).
    Jag vill framförallt ha en bra bräda för Halland runt 4.0-4.5. Dvs i MYCKET vind. Räknar med att Global Wave 98 ska funka på 5.0, 5.5 och 6.0. Och sedan är det Playmaten med ATV 6.5 och 7.0 när det tunnar ut.

Jag har GW 78, Hybrid 96 och stora playmaten. FFA är jag riktigt imponerad av hur bra hybriden (225×62) är även med så små segel som 4.7. Tycker 5.3/5.8 är optimalt. Har haft flera dagar med 5.8 och tom 6.2 då jag kanske tyckt att seglingen bara varit “sådär” men så kommer jag på att jag seglat vågor med frontside rindning (i sverige!) med 6.2! 98:an kommer funka bra med 6.0-5.0 absolut. Risken med 75:an för dig är att det kommer bli lite av ett glapp kring 5.0. Tror att 78:an är bättre just kring 5.0 och tom 5.5 om det är lite tunt. Å andra sidan blir ju 75:an bättre med 4.0…

Själv så beslutade jag mig för en 75 PRO och den nya 83 GW i år, visst är det rejält överlapp men jag tror på 54 och 58cm i bredd ger ett bra komplement och ett brett register. Risken med att bredda sina brädor för mkt är ju att man inte har nått som är riktigt bra de där “normala” 5.3 dagarna som vi har rätt mkt av. Jag är inne lite på OlaH’s idé om att man skulle klara sig på enbart en av sina brädor om nöden kräver. Sen går jag ner till 3.7 i år, i hopp om att 07 blir lika blåsigt som 08…

För din del hade jag nog funderat mer på PRO 80… Själv hade jag gärna valt en typ 70L/53.5cm PRO om det funnits.

• oaxen

Medlem
    28 april, 2007 vid 07:58

@andersbq 379788 wrote:

Öhh, lika nära? Jag har 1,5 mil till Åsa och 4,5 till Apel!

Ja, eller lika långt till alla spots. Det tar oss LinSurfare ca 3-4 timmar till alla bra våg spots i Sverige. : )

Västkusten – Torö/Väddö/Rullsand = ?

• andersbq

Medlem
    28 april, 2007 vid 14:04

Det är första gången någon lanserat Linköping som ett ultimat boende för bra sideshore. Jag ska se om jag kan bearbeta frugan att flytta dit, har ju redan några kompisar där. Det tog oss 7 år innan jag fick henne att flytta hit till Halland. Och vi har ändå 800 meter till havet, det är ju skitsamma om detär det eller 35 mil.:grin:

• blabussen

Medlem
    29 april, 2007 vid 18:02

varför inte köpa en gammal klassisk vågbräda, dom är ju inte direkt dyra men har väl samma shape som nya “klassiska” brädor.

• ola_p

Medlem
    29 april, 2007 vid 18:46

Njae, det händer grejer även med de så kallade klassiska brädorna. Det har snarare med konceptet, att de INTE är stubbiesar alltså.. Men håller man sig till säg de senaste tre säsongernas brädor så finns det finfina fynd att göra.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stubby vs Classic…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.