Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stubbyn amigu 7’4″ generellt!

• Stubbyn amigu 7’4″ generellt!

Publicerad av dude på 22 april, 2005 vid 21:16

Det här är egentligen en fråga till Basse som också har en Angulo Amigu 7’4″. Men jag tänkte att det kan ha att göra med stroppplacering generellt för såna här nya stubbys. Jag har nu kört den här stubbyn hela tre gånger varav de två första gångerna med stropparna längst längst bak och sista gången med stropparna längre fram. Stropparna längst bak verkar ge grymt sen planing men en riktigt snabb bräda medan stropparna längre fram i min teori ger större risk för hårda och obekväma plattlandningar efter fetare hopp i hårdare vind. Frågan är alltså var sätter ni/du Basse stropparna egentligen?

dude svarade 19 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • mag

Medlem
    23 april, 2005 vid 10:07

Jag körde den förra säsongen på Maui och eftersom jag var lätt så satte jag stropparna långt bak för att kunna trycka ner kanten enklare och få mer tryck i sväng. Den sena planingen har alla lite problem med innan man har lärt sig tekniken, tror att basse hade samma erfarenheter. Du lär dig dock snabbt och den håller planingen i vindhål superbra med lite teknik. Det är trots allt rätt stor skillnad på en Gu jämfört med en traditionell så det vore ju konstigt om det gick på direkten.Superskön och enkel bräda att segla annars, i synnerhet här hemma.
    Lycka till!
    /Magnus

• dude

Medlem
    23 april, 2005 vid 19:42

Tack för lite upplysande ord Mag!

Lite om Brädan: Gu:n svnänger i alla fall helt annorlunda jämfört med en traditionell vågis. Den sväljer chop och bara svänger på utan att ha mastfotstryck. Gör man så här med en trad så studsar den ut helt. Det fick jag känna av senaste gången. En trad är ju bättre på att lära en vikten av mastfotstryck, men Gu: bara snånger på hur jag än gör. (I och för sig får man inte gå framför stropparna om man vill undvika att gräva ner sig eller att dyka och man får akta sig för att gå upp i vind efter gippen.)

Om stroppplaceringen är jag ändock fortfarande undrande lite. Det är kanske klart att om man har riktigt tryck i seglet som vi svenskar brukar gilla även i vågor (då vi inte är bortskämda med tryck och driv från riktiga vågor) så är det bra med stropparna långt bak, kanske speciellt för mig också som är relativt lätt på sjutti kilo. Men har man tur att vara på ett ställe där vågen är den drivande kraften i större utsträckning så undrar jag om jag inte vill ha stropparna längst fram till och med, men då kan jag tänka mig att landningar kan bli hårda efter hopp – fast med mindre tryck i seglet är ju inte hopp lika aktuella i alla fall. Hur som helst så såg jag på CapVerde-centrets Gu:s att stropparna satt längst bak på dem och vad vet jag, det kanske är så brädan rekommenderas att vara. Är det någon som har sett hur Josh har stropparna på sin Gu? Basse, hur har du stropparna?

• mag

Medlem
    23 april, 2005 vid 21:32

Jag körde ju på Maui så tryck i vågorna var det. Det var Josh bräda jag lånade men jag tror inte jag flyttade stropparna. Har du långa ben så kan du ju ha brett mellan stropparna, dvs både långt fram med framstroppen och långt bak med bakstroppen. Kan kännas ovant i början men är rätt schysst och allround.

Nu kör ju Josh rätt sällan på standardGU utan oftast på protocustom med nya shaper (som för övrigt de flesta proseglare) så att kolla på hur de har stropparna kan vara rätt misssvisande.
    /Magnus

• basse

Medlem
    25 april, 2005 vid 06:19

Skall kolla stropparna ikväll. Angående planingen så måste du i med framfoten tidigt. För mig är det svårt att plana utan att ha framfoten i stroppen. Fall av och pumpa till lite och in med framfoten så går den upp direkt om det inte är choppigt som satan, då kan det vara lite värre.

• dude

Medlem
    25 april, 2005 vid 18:38

Visst har den helt annan karakteristik än andra brädor! Som du säger så tycker jag också att den är svår att plana upp när det är lite choppigt – man måste liksom ha tryck i seglet för att den ska komma upp i planing. Jag kan tänka mig att den inte alls kan köras som en freestyle, eller traditionell bräda, där man pumpar upp brädan i lite vind och sen ligger den kvar och planar på. Den måste liksom ha tryck för att ligga uppe på sin korta planingsyta. Eller nåt sånt.

• basse

Medlem
    26 april, 2005 vid 06:47

Glömde ju kolla stropparna förståss. Iof skulle det kunna vara så att Adde (den galningen) vet vilken inställning jag har på stropparna.

• adde

Medlem
    26 april, 2005 vid 06:51

Haha. Tredje hålet, räknat framifrån (dvs andra hålet bakifrån – men det törs jag inte skriva blush.gif) i alla fall bakstroppen, men du kan väl kolla för säkerhets skull. Vill du veta hur stora dina DaKine stroppar är också?

/adde

• basse

Medlem
    26 april, 2005 vid 06:54

Ha ha… det var väl det jag trodde. Bakstroppen längst fram alltså.

• dude

Medlem
    27 april, 2005 vid 11:27

Svar till:

Haha. Tredje hålet, räknat framifrån (dvs andra hålet bakifrån – men det törs jag inte skriva blush.gif) i alla fall bakstroppen, men du kan väl kolla för säkerhets skull. Vill du veta hur stora dina DaKine stroppar är också?

/adde

[/ QUOTE ]

Men du måste väl ändå mena framstropparna? Bakstroppen har nämligen bara två placeringar, medan just framstropparna har fyra placeringar…

• adde

Medlem
    28 april, 2005 vid 06:38

Jag blandade ihop Basses Amigu med hans Freestyle laugh.gif

/adde

• basse

Medlem
    28 april, 2005 vid 13:43

Ja fy fän.. att du kunde ha så FEL!!????

• dude

Medlem
    28 april, 2005 vid 14:51

Det är ett himla stort avstånd annars mellan framstropparnas främsta och bakersta läge. Bakstroppen har däremot bara två placeringar. Kanske väljer man bakstroppläge och sen är framstropparnas placering beroende av hur bred stance man vill ha. En smal stance avlastar knäna om man är orolig för det i landningar efter feta hopp eller så och gör det knepigare att svänga då man måste använda mer mastfotstryck i stället för bara tryck med framfoten. Bred stance vet jag inte riktigt vad det ger …jag gissar bara mest här grin.gif

• basse

Medlem
    28 april, 2005 vid 15:01

Skall du till Haga nästa vecka?? Jag tar väl med AmiGu’n och hoppas på SV kuling.

• dude

Medlem
    28 april, 2005 vid 20:38

Svar till:

Skall du till Haga nästa vecka?? Jag tar väl med AmiGu’n och hoppas på SV kuling.

[/ QUOTE ]

Om du menar över flygare så, ja. Hoppas, hoppas, hoppas, på sydvästlig kuling. Skulle vara första gången på Grönhögen för mig då.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stubbyn amigu 7’4″ generellt!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.