Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Studier, för att kunna leka mycket?
-
Studier, för att kunna leka mycket?
stoorfaen svarade 16 år, 10 månader sedan 38 Medlemmar · 112 Svar
-
Håller med ovanstående. Sjuksköterska är faktiskt, bortsett från lönen då…, rätt bra för surfing. Jobbar själv långa pass, både dag och natt, och är därmed ledig rätt många dagar per vecka, och sen har jag kollegor som är flexibla med byten osv, vilket gör att jag oftast kan vara ledig när det blåser.
-
@sourra 437348 wrote:
Har du möjlighet – byt till I på Chalmers. Vi är lediga en månad vid jul/nyår och tre hela månader på sommaren. Dessutom har vi Varberg på 45 minuters körväg och en massa andra fina ställen på närmare avstånd…
Ska man gå nåt på Chalmers så e det väl F? Det klart tycker man matte e trist så är det väl inte så bra. Men det ger rätt bra arbetstider och fin lön!
-
Hehe, jag har kört 7 sjukt slappa veckor och en veckas intensivplugg inför tentorna. Får nog säga att det ger rätt mycket surftid =)
-
@sourra 437401 wrote:
Bara någon som hänger på Matematiskt Centrum kan roas av något sådant. Fattar du inte Adde!? Det är misär i sin renaste form när man inleder sina studier med att kugga röven av sig.
Det är faktiskt fint på MC nu när dom har byggt om å allt.
-
Byt till Högskoleingenjör. Du får lite lugnare tempo och kan fortfarande lösa
ett roligt och intressant jobb. Men det är klart att siktar man riktigt högt på
ansvar och löneskalan så får man väl ta tjuren i hornen och sätta tentorna
och ta ut sin civ. ing…….. -
Såhär långt, Tack för all bra respons och tips!
Sjuksköterska är definitivt inte mig grej, har alltid hatat sjukhus: Vet inte varför, en otrevlig miljö tycker jag :/.. Så det ryker direkt. Men verkar vara ett bra yrke att kombinera med fritid och ett liv utanför jobbet.
Att plugga vidare – Tja..: Men som det ser ut nu så har jag missat Algrebran, matematisk grundkurs, envariabel. klarat industriell ekonomi. Så det känns inte såå skoj. Ligger på gränsen på det mesta känns det som…
Höskoleingejör – Låter vettigt? 3 års studier och så får man enligt saco en okej lön, 24 000 ingång, 28 000 efter 5 år. Helt okej ändå? Kan ju självklart studera vidare om man så känner för det också..
Trafikpilot, Låter skoj. Ska kolla upp det där 🙂 Du får ett pm snart saratoga!.
Inte riktigt det jag hade tänkt, men varför inte? En kort utbildning som borde ge okej lön. Säkert rätt skoj att plugga till också! Kombinera med surf låter ju också väldigt bra (iaf mer än här). Bromma ligger nära Uppsala som är min hemstad, vilket är ett litet plus. Nackdel som jag ser det, Bromma… vem f*n vill vara i bromma? Och att det kostar en slant att få sitt cert…Vi spånar vidare, men jag vill ha någon idé att falla tillbaka på om det här med I går åt h’lvete.
Sourra mfl, När går det åt h’lvete? Hur mycket kan man missa 🙂 Kan man rädda upp saker och ting med ett sabbats år bestånde av ta upp kurser / Leka ett år? Några månader i surfbussen… Ett halvår i alperna och lite studier låter skönt…
Edit:
För alla som har saker att göra, men inte gör dem, utan hänger på steffo.
http://www.valjayrke.se/valjayrkedelen/vysidor/trafikflygare.htmJag tycker det ser grymt bra ut, har alltid haft en åtanke på att bli pilot men aldrig riktigt tagit tag i min tanke, kanske för att far är segelflygspilot på heltid (okej, nästan) på sommaren?. Hursomhelst. Alltid varit folk med anknytning till flygplan runt om mig hela mitt liv.
Vad tror ni om utbildningen?
Verkar vara en blandning av teori/praktik i yrket vilket skulle passa mig tror jag, lönen är enligt den sidan grymt bra och möjligheter finns verkar det som. Nackdelen är som flygtimmar. Men… 3 års utbildning + kanske 2 års skitjobb någonstans i världen = 5 år. Lika mycket som här. Och då får jag troligen vara stationerad utomlands en hel del första åren för att få lite flytimmar.Ehm… reflektioner folk ! Verkar ju klart roligare än att plugga matte i 5 år? Och ge mer fritid för annat.
-
@Tim.Eriksson 437503 wrote:
Sourra mfl, När går det åt h’lvete? Hur mycket kan man missa 🙂 Kan man rädda upp saker och ting med ett sabbats år bestånde av ta upp kurser / Leka ett år? Några månader i surfbussen… Ett halvår i alperna och lite studier låter skönt…
Vi kan väl säga som såhär – efter att endast ha tagit 1 mattekurs under mina första två år så var jag rätt nöjd att man bara behöver ta 25 poäng av 40 under år 1. Tar man ett sabbatsår är det rätt lugnt att röja undan lite gamla kurser men jag har aldrig tagit något sabbatsår så jag har lite goa kurser kvar. Risken är just nu mer än enorm att jag kommer ut i arbetslivet utan examen (vilket jag får lösa efterhand). Alternativet är att läsa tramskurser på distans ett halvår och ta mina omtentor men lönekuvertet lockar…
-
Jag har alltid velat bli pilot men det är ju inte helt lätt….blev ingenjör istället! Trivs bra med mitt jobb och tror jag ska få tid över till surfing. Har man en vettig utbildning finns alltid bra möjligheter till bra utlandskontrakt och man kanske får uppleva nya surfspots!
Vad du än gör så handlar det ju alltid om att försöka trivas med det man gör……man jobbar ju ganska stor del av dygnet.
-
@sourra 437505 wrote:
Vi kan väl säga som såhär – efter att endast ha tagit 1 mattekurs under mina första två år så var jag rätt nöjd att man bara behöver ta 25 poäng av 40 under år 1. Tar man ett sabbatsår är det rätt lugnt att röja undan lite gamla kurser men jag har aldrig tagit något sabbatsår så jag har lite goa kurser kvar. Risken är just nu mer än enorm att jag kommer ut i arbetslivet utan examen (vilket jag får lösa efterhand). Alternativet är att läsa tramskurser på distans ett halvår och ta mina omtentor men lönekuvertet lockar…
Ujujuj, inte bra å börja jobba utan examen. Man blir snabbt lat o dagarna trillar iväg å sen har man helst plötsligt glömt allt det där man trodde man en gång kunde. Sen kan man ju alltid fundera över hur mycket mer i kuvertet man får bara för att man har ett papper…
Å till dig Tim, det är inte kört med studierna än på ett tag. Visst känns det rackarns så kämpigt första året men det kommer roligare kurser vilka jag tror är orsaken till att du valde I, eller hur? Algebra och analys är ju erkännt tunga kurser å att missa dessa är inget att känna sig allt för deppig över.
Åter till ämnet då. Som många andra redan påpekat både här och i någon annan tråd finns det bra förutsättningar för flexibla arbetstider i vanliga kontorsjobb å inom vissa områden som t.ex. programmering är det faktiskt snuskigt bra betalt (vilket passar mig bra eftersom varje inköp surfprylar måste kompenseras med något annat till familjen). Men det viktigaste tycker jag är att man trivs med det man gör och har hyffsat vettigt arbetskamrater (dvs minst 4-5 surfare) å att man har en förstående chef som accepterar att man kommer lite sent till jobbet å luktar våtdräkt blåsiga dagar – alternativt drar vid lunch med orden “det blåser”.
-
En paus från pluggandet kan göra under för motivationen. Kanske göra något annat ett par år, arbetsmarknaden är ju rätt god nu. När du kommer tillbaka till plugget om några år kanske du är rejält studiemotiverad och klarar de där mattekurserna galant.
Själv gick jag direkt från gymnasiet till 5 år på teknis (förutom ett bortkastat år mitt i för lumpen), borde nog egentligen ha gjort en paus innan jag pluggade vidare…
Trivs dock bra som civ ing nu, flexibel arbetstid och bra med deg. -
hollister;437496 wrote:Byt till Högskoleingenjör. Du får lite lugnare tempo och kan fortfarande lösa
ett roligt och intressant jobb. Men det är klart att siktar man riktigt högt på
ansvar och löneskalan så får man väl ta tjuren i hornen och sätta tentorna
och ta ut sin civ. ing……..Mjo, ett alternativ faktiskt. Men slipper väll inte mattekurserna för det? Ekonomin etc är inga bekymmer. (fasten det är lite tight på dem också, men är för att man skiter totalt i dem tills det är en vecka kvar till tentan 🙂 )
sourra;437505 wrote:Vi kan väl säga som såhär – efter att endast ha tagit 1 mattekurs under mina första två år så var jag rätt nöjd att man bara behöver ta 25 poäng av 40 under år 1.Hehe… Det låter ju “lovande” för mig i alla fall. För just nu är det inte skoj, total uppförsbacke jämt… Å jag har inte klarat matematisk grundkurs än heller, tenta i övermorgon 🙂 . Men f*n vad den ska vara dryg här på Lith då, bara vi i sverige som har en kurs för skiten.. i Lund och på kth är den hur lätt som helst :/ (okej, den är inte så svår här heller men lit oflyt så missade jag den också)
NLC;437510 wrote:Å till dig Tim, det är inte kört med studierna än på ett tag. Visst känns det rackarns så kämpigt första året men det kommer roligare kurser vilka jag tror är orsaken till att du valde I, eller hur? Algebra och analys är ju erkännt tunga kurser å att missa dessa är inget att känna sig allt för deppig över.Åter till ämnet då. Som många andra redan påpekat både här och i någon annan tråd finns det bra förutsättningar för flexibla arbetstider i vanliga kontorsjobb å inom vissa områden som t.ex. programmering är det faktiskt snuskigt bra betalt (vilket passar mig bra eftersom varje inköp surfprylar måste kompenseras med något annat till familjen). Men det viktigaste tycker jag är att man trivs med det man gör och har hyffsat vettigt arbetskamrater (dvs minst 4-5 surfare) å att man har en förstående chef som accepterar att man kommer lite sent till jobbet å luktar våtdräkt blåsiga dagar – alternativt drar vid lunch med orden “det blåser”.
Haha, låter bra med ett sådant jobb. Svårt att hitta ett jobb där 4-5 st är surfare dock :/..
Har inte missat envariabel än; Men kommer till 100% göra det då jag har tentan den 15e och kan inte ett skvatt :/
Å anledningen till att jag valde I, den sanna versionen.
Jag tänkte inte plugga iår, utan tänkte åka tillbaka tlll st.anton och göra en till säsong och åka snowboard och glassa omkring, men.. kom in på sista platsen här på I i linköping. Fick beskedet 2 dagar före jag började. hade då bokat boende till vintern och spikat allt.. Visste dock att det här var min enda chans någonsin att komma in på den här linjen så jag chansade och tog den. Jag viste inte ens vad jag läste här innan jag kom hit (Okej, jag vet inte ens vilka kurser jag läser i 2:an och framåt ännu…) . MEN, det är en av sveriges bättre utbildningar och far har pratat gott om den (han stödjer mig dock vad jag än gör).Det är den sanna historien, klassiska bananskalet!
Åh.. När borde jag börja tänka “är det värt det?” hur mycket ska jag ha kuggat.. Har ju ingen fritid alls sålänge jag läser här 🙂
Återigen, tackar. Bra reflektioner!
-
@Tim.Eriksson 437357 wrote:
Officer, Verkar för låst var man jobbar? Inte så sugen på det heller. Lite för smalt?
det är inte så låst som man tror. Jag pluggar till markteletekniker( vi är 2 som utbildas i år) och den enda hemma basen för den är LuftStridsSkolan i Uppsala. visste då redan från början var jag skulle hamna och kunde ta en annan inriktning om jag ville hamna på ett annat ställe i sverige.
men det behöver inte betyda att du som markteletekniker är låst i Uppsala. efter ha fått erfarenhet kan du bli lärare i Halmstad eller jobba på fältet någonstanns i Sverige. Försvarsmakten är Sveriges största statliga arbetsgivare och möjligheterna är många och du får en riktigt bra utbildning som du kan ha nytta av hela livet.
-
Om jag gjort återstart 20 år bakåt hade jag nog inte utbildat mig alls efter gymnasiet utan blivit hantverkare. Varför? Enkelt,
du kan boka in hur mycket eller lite jobb som du vill.
du kan jobba var du vill runt klotet
du kan ha surfbussen på ditt företags bekostnad
renovera sommarstugor på surfställen på vintern o vindfattiga somrar
köp och sälj sommarstugor som du renoverat
renovera ditt eget hus inkl material och få otroligt mycket pengar över till surfprylar (byt tjänster med andra hantverkare etc)
inga studieskulder (du slipper därmed 4% extra skatt)
oförskämt bra betalt med tanke på att du inte behöver utbildning (okej det hjälper med byggteknisk utb etc)
DU slipper matten!!!!!Och grundregel nr1, bo alltid nära vattnet!
Alla min pengar går just nu till renovering, byggmaterial och dessa helvetes hantverkare! 🙁
/Magnus -
Oregistrerad
Gäst9 januari, 2008 vid 14:28Bra betalt, många småsnickare tar ju typ 250 spänn i timman + materialpåslag ,om man ska köra vitt.
Egenföretagande civilingenjörer borde väl kunna ta ca 700 kr i timman om man har eget bolag -
Oregistrerad
Gäst9 januari, 2008 vid 15:22Jag hade inte heller pluggat, om det bara gäller stålarna. Ökad lön står inte i relation med 4,5 års års förlorad arbetsinkomst under studietiden.
Det finns hur många affärsmöjligheter som helst som man kan tjäna stålar på och som inte kräver einsteins hjärna.
Fattas idéer, ta en lönsam bransh, hoppa in och lär, gör sedan bättre och raka hem cashen.
Logga in för att svara.