Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Studier, för att kunna leka mycket?

• Oregistrerad

Gäst
    9 januari, 2008 vid 15:46

Bli sopåkare – hämtar tydligen hem 30 -35 per månad.

• lars_k

Medlem
    9 januari, 2008 vid 16:00

Jo, hantverkare har ju goda tider just nu, i den sjukt överhettade byggbranchen. Men det kommer dåliga tider också.
    En god utbildning lönar sej alltid i långa loppet om man vill ha ett stabilt och välbetalt jobb.
    Hantverkare förresten, blir inte de helt slut i kroppen av förslitning efter några få år? Surf och tungt hantverksjobb, jag tror inte det funkar…

• imported_borje

Medlem
    9 januari, 2008 vid 16:10

@Lars_K 437512 wrote:

…….. flexibel arbetstid och bra med deg.

Jaha, nu förstår jag varför du har råd att köra proof 🙂

• lars_k

Medlem
    9 januari, 2008 vid 16:28

Äh, en Proof är inte mkt dyrare än andra plankor. Tänker dessutom inte byta ut brädorna på många år. Så det blir snarare billigare i längden. Är tanken iaf. 😉
    …och “bra med deg” skulle nog snarare varit “OK med deg”. Rik lär jag aldrig bli…

• rasmus_w

Medlem
    9 januari, 2008 vid 16:41

@Lars_K 437622 wrote:

Hantverkare förresten, blir inte de helt slut i kroppen av förslitning efter några få år? Surf och tungt hantverksjobb, jag tror inte det funkar…

Njae, men när pensionen närmar sig tror jag kroppen rätt ofta är slut, och då kan en kontorsråtta som hållit sig i form ha rätt många år kvar i kroppen. Däremot kan ju kontorsråttor av det mer försoffade slaget också vara rätt slut vid 50-60. Kroppen mår bäst om man sliter på den, men i lagom mängd.

Sen har hantverkare en liten fördel, och det är att deras jobb inte går att outsourca till indien och det tror jag kommer få allt större effekt på deras löner i framtiden.

• nlc

Medlem
    9 januari, 2008 vid 17:10

@Rasmus_W 437630 wrote:

Sen har hantverkare en liten fördel, och det är att deras jobb inte går att outsourca till indien och det tror jag kommer få allt större effekt på deras löner i framtiden.

Men om man beaktar “insourcningen” från polen & baltikum?

• rasmus_w

Medlem
    9 januari, 2008 vid 17:26

Jo just nu påverkar det ju, men lönerna stiger rätt fort där trots allt. Och det går inte riktigt att få hit en polack på studs heller. För planerade jobb är det klart att polacker och andra konkurrerar, men när en vattenledning går av så vill du ha nån som kan komma bums.

• lars_k

Medlem
    9 januari, 2008 vid 17:31

Är inte outsourcing jävligt mycket “90-tal” och på utdöende…? 😉

• nlc

Medlem
    9 januari, 2008 vid 18:44

@Rasmus_W 437640 wrote:

Jo just nu påverkar det ju, men lönerna stiger rätt fort där trots allt. Och det går inte riktigt att få hit en polack på studs heller. För planerade jobb är det klart att polacker och andra konkurrerar, men när en vattenledning går av så vill du ha nån som kan komma bums.

Du, jag bor i Malmö. Behöver jag en polsk hantverkare bums så är det inga problemm bara att ta en sväng förbi närmsta bygge eller att sticka iväg till polackparkeringen å snacka med killarna där. Kanske får man med sig lite dricka också…

Men nu var det ju inte det tråden handlade om, utan vilka jobb som ger rätt förhållanden för surf å då tycker jag definitivt att hantverkare borde vara ett av dem bästa med samma motivering som Mags post. Hade jag fått välja yrke idag så hade det definitivt blivit elektriker :smirk:

• bananen

Medlem
    9 januari, 2008 vid 18:49
    Lars_K;437627 wrote:
    Tänker dessutom inte byta ut brädorna på många år.

Jag slår vad om att dom fortfarande är i nyskick din pedante rackare! Jag har aldrig köpt en fräschare bräda än din!

• lars_k

Medlem
    9 januari, 2008 vid 19:04

@bananen 437656 wrote:

Jag slår vad om att dom fortfarande är i nyskick din pedante rackare! Jag har aldrig köpt en fräschare bräda än din!

Jo, den lille är riktigt fin fortfarande efter en lång säs. Den store köpte jag beggad och blev ofta manglad på Listas stenar av förre ägaren. Dock inga strukturella skador, bara en hel del repor. Grymt stabilt byggda plankor!
    Kul att du är nöjd med Pocketen, jag var för lätt för den och använde den inte så ofta.
    …oops nu handlade visst tråden om nåt helt annat. Sorry. 🙂

• tim-eriksson

Medlem
    9 januari, 2008 vid 19:43

Hantverk – Nja… jag är inte såå händig av mig och vill gärna ha någon typ av utbildning i bagaget. Som hantverkare måste jag ju t.om vara duktig 🙂

• perrapops

Medlem
    9 januari, 2008 vid 20:11

Hur gammal är du Tim?
    själv tycker jag inte att man ska stressa med utbilding, jag själv är född 84, jag har flummat runt lite här och var, arbetat med en massa olika prylar, studerat socialpsykologi på högskola osv.

Samhället pressar oss med att vi ska studera, självklart är det bra att ha en utblidning, men jag tror det blir fel när man pluggar något om man inte är motiverad till tusen.
    Så känner jag i alla fall, jag går och funderar fram och tillbaka vad jag vill utbilda mig till och syssla med längre fram. Men jag har absolut ingen brådska, och all erfarenhet man får på vägen när man flummar runt och jobbar med lite olika saker är bara positivt för framtiden.

Själv jobbar jag som el-tekniker just nu, jobbar på ett projekt och har anställning som sträcker sig 6 månader i taget. Jag jobbar själv på dagarna, jag har firmabil som används som surfbuss ibland..sshh!!
    Gratis telefon.
    Med ett par timmars övertid i veckan får jag ut mellan 20.000-25.000 kr brutto i månaden. Har ganska mycket pengar att lägga på surfet…:)

Tror det viktigaste av allt är att känna att man väljer rätt väg och har roligt på vägen! Utblidning tycker jag ska vara något stimulerande, givande och som fångar ens intresse!
    Skippa plugget ett tag och lev runt!

Man kan aldrig förutspå morgondagen så ta vara på tiden.

• mag

Medlem
    9 januari, 2008 vid 20:44

Under den dåliga tiden renovera du till dig själv, dessutom finns det alltid kunder om du är kundforkuserad. Som i alla andra branscher. Med lite smart marknadsföring till rätt kundgrupp och varierande arbetsuppgifter/specialiteter kan du undvika att slita ut kroppen. Sen ska du ju vara på havet ett antal timmar och inte slita övertid, var det inte det denna killen ville vara?

Du slipper låna miljoner till hus och bil har du ju på firman. Räkna på hur mycket av normalinkomsten som går till dessa båda, sen kan du ju fundera på hur mycket mindre inkomst du behöver för att gå runt.

Plus att du tjänar pengar och pensionspengar när vi andra lånar till studier i 3-5 år. Oslagbart!
    /Magnus

• tim-eriksson

Medlem
    9 januari, 2008 vid 21:02
    Perrapops;437681 wrote:
    Hur gammal är du Tim?
    själv tycker jag inte att man ska stressa med utbilding, jag själv är född 84, jag har flummat runt lite här och var, arbetat med en massa olika prylar, studerat socialpsykologi på högskola osv.

Samhället pressar oss med att vi ska studera, självklart är det bra att ha en utblidning, men jag tror det blir fel när man pluggar något om man inte är motiverad till tusen.
    Så känner jag i alla fall, jag går och funderar fram och tillbaka vad jag vill utbilda mig till och syssla med längre fram. Men jag har absolut ingen brådska, och all erfarenhet man får på vägen när man flummar runt och jobbar med lite olika saker är bara positivt för framtiden.

Själv jobbar jag som el-tekniker just nu, jobbar på ett projekt och har anställning som sträcker sig 6 månader i taget. Jag jobbar själv på dagarna, jag har firmabil som används som surfbuss ibland..sshh!!
    Gratis telefon.
    Med ett par timmars övertid i veckan får jag ut mellan 20.000-25.000 kr brutto i månaden. Har ganska mycket pengar att lägga på surfet…:)

Tror det viktigaste av allt är att känna att man väljer rätt väg och har roligt på vägen! Utblidning tycker jag ska vara något stimulerande, givande och som fångar ens intresse!
    Skippa plugget ett tag och lev runt!

Man kan aldrig förutspå morgondagen så ta vara på tiden.

Hehe… Fortfarande ung. 87.

Som jag tidigare sa… Det var inte min plan att börja plugga MEN jag var tvungen om jag ville komma in på den här utbildningen. Kan ju ta sabbatsår nu om jag känner för det. Tror dock jag kör på till sommaren så får vi se sen.

Låter skönt att jobba som elektriker tills man vet vad man vill.. Du verkar ha det rätt gött 🙂 har tyvär inte turen att vara utb elektriker eller något.. säljare är man så det går alltid.

Och! Jag stressar absolut inte! Jag kommer ta MINST 2 sabbatsår under min utbildning om det blir en 5 årig, allt för att njut av livet så mycket som möjligt. Men pengar är alltid ett bekymmer …

Sida 4 av 8

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Studier, för att kunna leka mycket?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.