Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Studier, för att kunna leka mycket?

• sourra

Medlem
    9 januari, 2008 vid 21:08

Dock får man ju säga att karriärs- och utvecklingsmöjligheter är lite större med en bra och bred utbildning i ryggen (typ I). Efter att ha lagt 3 klinkergolv i mitt liv har jag dyrt och heligt lovat mig själv att i framtiden ha så gott om flis att man kan köpa arbetet istället för att göra det själv. Sen är det ju rätt fint när man blir äldre att inte behöva göra tunga jobb.

• perrapops

Medlem
    9 januari, 2008 vid 21:11

Absolut, men han är 20 år, tror det är viktigt att skaffa sig en uppfattning om vad man vill syssla med och inte bara tänka på karriär och pengar…
    Lärde mig mer av att bo i Barcelona och arbeta på ett brittiskt företag, än vad jag gjorde under hela min skoltid, och ja slutbetyg fick jag:)

• tim-eriksson

Medlem
    9 januari, 2008 vid 21:15
    Perrapops;437704 wrote:
    Absolut, men han är 20 år, tror det är viktigt att skaffa sig en uppfattning om vad man vill syssla med och inte bara tänka på karriär och pengar…
    Lärde mig mer av att bo i Barcelona och arbeta på ett brittiskt företag, än vad jag gjorde under hela min skoltid, och ja slutbetyg fick jag:)

Hehe… Stämmer bra här också.
    Lärde mig mer under mitt sabbatsår, någon månad i grekland. 2-3 månader i norge. 4 månader i österike och en månad i surfbussen. Ett bra år!

Mjo, jag vet att jag är 20 och det är rätt gött. Men vi får se hur det blir. Tyvär verkar pilot yrket lite svårt atm, och dyrt. 700 000 troligen och far har flertalet kompisar som har många flygtimmar i sig som går arbetslösa..

• tim-eriksson

Medlem
    9 januari, 2008 vid 21:16
    sourra;437702 wrote:
    Dock får man ju säga att karriärs- och utvecklingsmöjligheter är lite större med en bra och bred utbildning i ryggen (typ I). Efter att ha lagt 3 klinkergolv i mitt liv har jag dyrt och heligt lovat mig själv att i framtiden ha så gott om flis att man kan köpa arbetet istället för att göra det själv. Sen är det ju rätt fint när man blir äldre att inte behöva göra tunga jobb.

Vad läser du själv förresten.. ?

• perrapops

Medlem
    9 januari, 2008 vid 21:23

Sen är ju självklart utbidildning vettigt, framförallt om den är bred, kunna välja hit och dit. Jag ska själv börhja studera, men varför ha bråttom?
    Jag har inga planer på att köpa hus skaffa barn osv på många MÅNGA ÅR…

Och Tim, vid din ålder så passa på! Syrran började plugga efter gymnasiet till civ ing. kemi teknik, pluggade hela utbildningen och när hon var klar 5 år senare insåg hon först att hon inte ville jobba som det, och att hon gärna hade skaffat sig lite mer erfarenheter innan. Hon sadlade om och idag är hon högstadielärare..

Alltid klokt att tänka två gånger ocg framförallt inte känna press.

• tim-eriksson

Medlem
    9 januari, 2008 vid 21:29
    Perrapops;437714 wrote:
    Sen är ju självklart utbidildning vettigt, framförallt om den är bred, kunna välja hit och dit. Jag ska själv börhja studera, men varför ha bråttom?
    Jag har inga planer på att köpa hus skaffa barn osv på många MÅNGA ÅR…

Och Tim, vid din ålder så passa på! Syrran började plugga efter gymnasiet till civ ing. kemi teknik, pluggade hela utbildningen och när hon var klar 5 år senare insåg hon först att hon inte ville jobba som det, och att hon gärna hade skaffat sig lite mer erfarenheter innan. Hon sadlade om och idag är hon högstadielärare..

Alltid klokt att tänka två gånger ocg framförallt inte känna press.

Låter klokt. Men vi får se ;)… Det blir lekstuga snart i alla fall! Vintersäsong st.anton 08/09, gc någon månad? Problemet är jobb med det löser sig…

Ne, ska sova nu. tenta imorgon kl 08.00! Önska mig lycka till. Natti!

• adde

Medlem
    10 januari, 2008 vid 07:09

@Rasmus_W 437630 wrote:

Sen har hantverkare en liten fördel, och det är att deras jobb inte går att outsourca till indien och det tror jag kommer få allt större effekt på deras löner i framtiden.

Hantverk kan ju iof insource:as från polen och baltikum idag…

• sourra

Medlem
    10 januari, 2008 vid 07:39

@Tim.Eriksson 437710 wrote:

Vad läser du själv förresten.. ?

I, Chalmers. Är i stort sett klar, bortsett från några mattetentor från år 1 & 2…

• kalle57

Medlem
    10 januari, 2008 vid 10:21

Det är nog inte fel att ta ett sabbatsår. Har en brorsa som aldrig varit intresserad av att plugga men efter några år med halvtråkiga jobb så började han på högskolan i alla fall och fick toppbetyg. Vad jag försöker säga är att de som pluggar lite senare tror jag har det lite lättare. Dels vad gäller motivation och dels så tror jag hjärnan mognar med tiden. Eftersom du redan kommit in så föreslår jag att du pluggar som fan till sommaren och sedan tycker jag du ska ut o resa i ett år. Efter det känner du säkert lite större motivation.

Häpp!

• sourra

Medlem
    10 januari, 2008 vid 10:37

Ja det gäller bara att hitta ett jobb som du lider av tillräckligt mycket. Jag var butikschef på en mobiltelefonikedja och en dag kände jag att “om jag får en idiotkund till som står och skriker mig i ansiktet för att hans mobiltelefon, som dött av att han pratat 3 timmar i den ståendes i ett monsunregn, inte blir utbytt på garanti så skiter jag i detta och börjar plugga”. Och självklart fick jag en till sån och vips var jag studiemotiverad (men det gick över när jag öppnade det första opedagogiska maskinskrivna mattekompendiet).

• perkele

Medlem
    10 januari, 2008 vid 12:03

Ta en termin eller två på hawaii.
    HPU.edu Du kan säkert transfer dit och väl på plats kan du byta klasser och “prova på annat” ta så få klasser som möjligt tror det är 4 som krävs för CSN och ta dem på kvällstid om det går, 2.5H/dag.
    PMa om du undrar något mer specifikt kring detta
    T

@Tim.Eriksson 437320 wrote:

Har tänkt på det här länge nu… men inte kommit fram till något realistiskt.

Jag studerar nu Industriell ekonomi i Linköping, men det är aldrig någon fritid/lov… Är väll ledig 5-6 veckor per ÅR i 5 år istreck = inte mycket lek/surf. Sen så är det lite slitig utbildning. Men bra.

Om jag ska ta sabbatsår härifrån så måste jag ta ett helt år, dvs jag kan inte bara plocka ut det bra halvåret för surf/snowboard och sen plugga vidare. Men det kan man på många andra program..

Så… Någon som har en idé på utbildning/yrke som är realistisk (dvs inte vindsurfingproffs eller något) där man har relativt mycket fritid, får en bra utbildning och i framtiden ett bra jobb som går att kombinera med att resa mycket. det sistnämnda beror såklart på vilket jobb jag söker men t.ex. polis är ju struket rätt bra eftersom det kräver att man jobbar rätt mycket.

Såå… vad föreslår ni !

Ekonomi? Trist men mycket fritid och skulle nog kunna jobba samtidigt, = mycket surf och resor. Men sjuiuuukt tråkigt.

Stort tack för alla tips, även om utland studier !

Just ja… den här tråden hör hit pga det handlar om att kunna få ut mycket surf av ens liv 🙂

• tim-eriksson

Medlem
    10 januari, 2008 vid 14:52
    perkele;437793 wrote:
    Ta en termin eller två på hawaii.
    HPU.edu Du kan säkert transfer dit och väl på plats kan du byta klasser och “prova på annat” ta så få klasser som möjligt tror det är 4 som krävs för CSN och ta dem på kvällstid om det går, 2.5H/dag.
    PMa om du undrar något mer specifikt kring detta
    T

😀 Hawaii ? Du har pm så fort mitt internet börjar fungera hemma! (sitter på biblioteket nu)

Att plugga som fan till sommaren låter okej för att sedan tänka om/göra ett break. Tyvär så missade jag en till tenta idag (matematisk grundkurs ( inte samma ni läser på chalmers )) .. Trist som fan. Klarar det “svårare” uppgifterna med tal 1 och 2..: Nja. För lätt för ens eget bästa ju..

Ska ta och vila ut idag och sen köra envariabel i 4 dagar, vet att jag kommer att missa den tentan redan nu dock..

Suck, *drömmer mig bort*

• tim-eriksson

Medlem
    24 januari, 2008 vid 21:01

Hopp… Nu händer det saker här!

Missade 2 tentor till så nu har jag kuggat matematisk grundkurs, linjär algrebra oc envariabel analys. De två första var jag 1 p ifrån att klara dock så missade jag analsyen stenhårt.

Har kommit på att jag inte vill var i Linköping i 5 år, att plugga något i uppförsbacke är tråkigt. Ska försöka hoppa över till Ekonom programmet i Uppsala nu direkt. Varför?

Fördelar:
    Hemstad – Gillar Uppsala
    Mer fritid
    Billigare boende, med en kompis
    Tillgång till bil och därmed mer surf
    Surf på hemmaplan, Alnäs
    Jag kan ta sabbatsterminer (!) Grymt bra enligt mig.

Nackdelar:
    Inte lika bra jobb..

Ska även söka in till trafikpilot utbildning i lund, räknar dock inte med att komma in där men värt en chansning…

Om jag inte kommer in nu på våren så får det bli hösten, får se om jag hänger kvar här eller drar utomlands till dess.

Stort tack alla för era tips och råd! Särskilt till Sourra. Du fick mig att tro på hoppet att jag faktiskt skulle kunna klara av att komma ifatt alla dessa matte kurser… Vilket jag fortfarande tror jag kan men till ett för högt pris.

• sourra

Medlem
    24 januari, 2008 vid 21:06

Fan Tim, det var tråkigt att höra. Gå i alla fall på granskning av de två du var 1p ifrån. Ibland har de missat något och har de inte det så kan man ibland få göra en kompletteringsuppgift. Det är alltid fint att ha poängen med sig när csn knackar på. Lycka till med vad du nu hittar på. Västkusten är fint annars…

• tim-eriksson

Medlem
    24 januari, 2008 vid 21:15
    sourra;440740 wrote:
    Fan Tim, det var tråkigt att höra. Gå i alla fall på granskning av de två du var 1p ifrån. Ibland har de missat något och har de inte det så kan man ibland få göra en kompletteringsuppgift. Det är alltid fint att ha poängen med sig när csn knackar på. Lycka till med vad du nu hittar på. Västkusten är fint annars…

Hehe… Jo Västkusten är fint. Dock så sjuhelsikes svårt att komma in på chalmers ju..

Tror att jag kommer trivas bättre på ekonomi, är för mycket “kämpa” på I tyvär. Älskar utbildningen men det känns som… Att man tränar fotboll 24/7 och blir petad från ett div 6 lag på matcherna, ungefär så. Kommer nog ångra mig både en och två gånger att jag inte fullföljde I linjen, men helt enkelt för jobbigt för mig.

Inte helt spikat än men ska ringa och kolla med eko i Uppsala imorgon.

Å just ja… Vad skulle hända om man gick 5 år på I, men missade majoriteten av alla grundläggande matte kursern 🙂 ? En möjlighet det också…

Sida 5 av 8

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Studier, för att kunna leka mycket?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.