Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Studier, för att kunna leka mycket?
-
Studier, för att kunna leka mycket?
stoorfaen svarade 16 år, 10 månader sedan 38 Medlemmar · 112 Svar
-
Jag tror att en bra kombination kan vara att jobba som professor och på sidan ha en liten agentur för lite surfgrejor, t ex från ett litet Maui-baserat segelloft. Via forskningen kan man åka och föreläsa jorden runt och via bifirman åker man till Maui varje vinter för att kolla nästa års prylar. Eftersom universitetet är stängt typ tre månader på sommaren och en på vintern finns gott om tid för surf.
Känns du mera studiemotiverad nu? För det tar ju några år och komma upp sig på instutionen! -
andersbq;440745 wrote:Jag tror att en bra kombination kan vara att jobba som professor och på sidan ha en liten agentur för lite surfgrejor, t ex segel. Via forskningen kan man åka och föreläsa jorden runt och via bifirman åker man till Maui varje vinter för att kolla nästa års prylar. Eftersom universitetet är stängt typ tre månader på sommaren och en på vintern finns gott om tid för surf.
Känns du mera studiemotiverad nu? För det tar ju några år och komma upp sig på instutionen!Haha… Tack andres! Men alla professorer vi har här på mai är skumma… Så vette tusan faktiskt. Och de är övernaturligt smarta 🙂
-
Det finns möjligheter att läsa ekonomi i Göteborg också på Göteborgs Universitet/Handels. På I är det många som läser dubbelt och det talas bland dessa individer om hur 1 Chalmerspoäng motsvarar 2 GU-poäng. Det borde vara nåt för dig =)
-
Jo just ja, vad som skulle hända om du gick 5 år på I men inte tog alla mattekurser är:
* Du skulle inte få examen
* Du skulle inte få jobb på McKinsey (men det kvittar eftersom du då inte skulle ha tid att surfa).
* Du skulle med all säkerhet få ett jäkligt schysst jobb ändå eftersom företag som vill ha mattesnillen inte rekryterar på I. Jag känner många som saknar examen men som har schyssta välbetalda jobb ändå.
Ptja, typ så. =) -
skulle nog sattsa på brandman eller polis. okej du får kanske inte den fetaste lönen, men oftast riktigt goa arbetskamrater, mycket träning i arbetet samt att man är ledig många heldagar med de nya Eu bestämmelserna.
-
@gammelsurfen_ 440838 wrote:
skulle nog sattsa på brandman eller polis. okej du får kanske inte den fetaste lönen, men oftast riktigt goa arbetskamrater, mycket träning i arbetet samt att man är ledig många heldagar med de nya Eu bestämmelserna.
Ja precis, för det är väl vetenskapligt bevisat att brandmän å poliser är mycket trevligare än alla andra…
-
En liten fråga bara. Om jag minns rätt nu när jag läst hela tråden. Du var ledig 4-5 veckor per år med eller utan sommarjobb? Jag pluggar på kth och läser tredje året och jag har varit ledig typ fyra månader (!) per år. En över jul och sen juni, jul och aug.
-
Fan… Gick inte att byta till ekonom nu :/ inte ens fristånde kurser kommer jag in på pga fullt.
Turbo_M. nja, jag har väll 3 veckor vid jul och 3 månader sommarlov. Men jag har redan fixat några omtentor i sommar så 1 månad försvinner där. Så jag har väll 2 månader då. 4-5 veckor var lite överdrivet 🙂
Ska undersöka det som sourra sa närmare, att gå “ut” utan vissa av de tyngre matte kurserna 😛 Kanske bättre än att byta till eko? Ska till studievägledaren och snacka lite snart. Ska även kolla med far så får han kolla runt vad som gäller för misslyckade i.are som inte klarade matte delen så bra ^^..
Lycklig nu iaf, Fysiken är lätt och nationall ekonomin är ett skämt. = slapp kurser. Å nu ligger ett 4.2 uppriggat på golvet för första gången. Mums !
-
Blackadder;440846 wrote:Ja precis, för det är väl vetenskapligt bevisat att brandmän å poliser är mycket trevligare än alla andra…
nej, men eftersom att man kommer varandra ganska nära i de jobben och får uppleva mycket tillsammans blir det en helt annan gemenskap än om du sitter på ett kontor och glor på var sin dator….
-
gammelsurfen_;440877 wrote:nej, men eftersom att man kommer varandra ganska nära i de jobben och får uppleva mycket tillsammans blir det en helt annan gemenskap än om du sitter på ett kontor och glor på var sin dator….
Tyvär är jag pojke, svensk och ung. Inte gjort lumpen. Dvs mina chanser att komma in är minimala 🙂 Sen så är lönen lite taskig… 😉 haha. Men sjukt skoj jobb tror jag. Man blir det man utbildar sig till. Inga överraskningar.
-
Oregistrerad
Gäst25 januari, 2008 vid 18:45@Tim.Eriksson 440878 wrote:
Tyvär är jag pojke, svensk och ung. Inte gjort lumpen. Dvs mina chanser att komma in är minimala 🙂 Sen så är lönen lite taskig… 😉 haha. Men sjukt skoj jobb tror jag. Man blir det man utbildar sig till. Inga överraskningar.
Exakt hade du hetat Muhammed hade det varit kirrat 😉
-
Låtdig inspireras av G-Bay surf crews förstasida: “Be cool SURF and drop school!”
Eller om man ska va seriös, plugga i utomlands med riktigt surf inom räckhåll. Ska du lik förbenat ha en svensk “kvalitetsutbildning” satsa på Halmstad eller Lund… Och vet du inte vad du vill bli, ta ett sabbatsår eller tre, knega ihop lite deg och res till WA / Maui / SA eller nåt! Du är ju inte torr bakom öronen än pojkvasker! 🙂 -
Oregistrerad
Gäst26 januari, 2008 vid 06:10Nästan alla läser idag för att slippa arbeta, vilket kommer att innebära stor arbetslöshet. Vi behöver folk som kan göra BRA arbeten med händerna istället.
-
Det finns, tro det eller ej, folk som pluggar för att få ett kvalificerat arbete. Det kan t.ex. vara folk som ledsnat på de bristande avancemangsmöjligheterna på sitt gamla jobb…
Logga in för att svara.