Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stuff på surf unique?

• Stuff på surf unique?

Publicerad av nikke på 21 juli, 2006 vid 20:37

Var inne på surf uniques hemsida och såg att de hade bl.a. ett brädmärke som hette lorch eller hur det nu stavas och ett segelmärke som hette Ka sails. Har aldrig hört talas om dessa märken, är det jag som har bott i en tvättmaskin eller är märkena så små och obefintliga så man ska blunda när man ser dem? Och hur är kvalitén på dessa då, någon som vet?

ola_p svarade 18 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • svenne

Medlem
    21 juli, 2006 vid 21:32

Lorch är ett ganska litet märke, men sjukt najs kvalite. Vet inte hur de är för ren freestyle, men det är ett gäng i storstan som brukar köra rätt avancerat på dem.

• jester

Medlem
    21 juli, 2006 vid 21:37

KA-sails kommer från Australien, och är således stora där nere. Gubbarna vid Sandy Point kör ju ruggigt snabbt med dom seglen iaf (KA Concept). Hemsida: http://www.kasail.com/

• nikke

Medlem
    21 juli, 2006 vid 22:53

Där ser man fast det verkar inte vara så många som pratar om dem här på konfen i alla fall 🙂

• Oregistrerad

Gäst
    21 juli, 2006 vid 23:03
    NIKKE wrote:
    Där ser man fast det verkar inte vara så många som pratar om dem här på konfen i alla fall 🙂

Som vanligt blir det ju mest snack om de som säljer mest här dvs Simmer, Neil Pryde, North Sails, Gaastra, Naish. Dessa har ju en rätt kraftig dominans. Men det är ju så med många saker, inte bara surfprylar.
    Vet att Ka-sails säljer en del i Danmark, har inte testat själv men tror inte att de är sämre än något annat. Allt beror ju på vad man själv är ute efter.

• nikke

Medlem
    21 juli, 2006 vid 23:21

Det man kan fråga sig är att hur små, lite okända märken kan ta lika bra betalt som de stora, ledande segelmärkena. Man vågar knappast betala 4 – 5000:- för ett segel från 06 av ett märke man inte hört så mycket ifrån. Fast å andra sidan så lever väl de stora märkena på just märket många gånger så man har nog lika stor chans att köpa grisen i säcken vilket som tror jag.

Oregistrerad wrote:
    NIKKE wrote:

Som vanligt blir det ju mest snack om de som säljer mest här dvs Simmer, Neil Pryde, North Sails, Gaastra, Naish. Dessa har ju en rätt kraftig dominans. Men det är ju så med många saker, inte bara surfprylar.
    Vet att Ka-sails säljer en del i Danmark, har inte testat själv men tror inte att de är sämre än något annat. Allt beror ju på vad man själv är ute efter.

• Oregistrerad

Gäst
    22 juli, 2006 vid 18:32

KA Sails är ju stora utanför vår ankdamm till land. Riktigt fina segel.
    Att märken inte är stora här i sverige säger inget som att de inte är bra. Quattro är väll ansett som världens bästa brädor i stort sätt, inte kännt i Sverige, men på tex Maui är de bland de största tveklöst.
    KA är stora i Australien, där de är ifrån. Sen att vi i lilla Sverige inte kan så mycket om dem har ju enbart att göra med att det bara är en butik som tar in dem, som dessutom inte är stor.

Bara för att man inte hört talas om ett märke så betyder det inte att det inte är bra.

• ebh

Medlem
    22 juli, 2006 vid 20:41

Hej,
    Lorch är ett mellanstort märke i Tyskland och Lorchen har alltid haft ganska radikala idéer som visat sig funkat bra. Vill du veta/läsa mer om Lorch följ då SURF, den tyska surftidningen. Där brukar stå en hel del, bl a tester.
    Johan som har Surf Unigue (vindsurfing.se) är grymt seriös och du kan verkligen lita på honom, det är åtminstone mina erfarenheter. Har inte haft några besvikelser på de grejor jag köpt genom honom och finns det ev ngt att anmärka på har reklammation etc funkat utan segdragna diskussioner.
    Mvh
    ebh

• swe-496

Medlem
    23 juli, 2006 vid 07:32

Jag seglar på en Lorch Thunder 2 och är grymt nöjd med kvalitén. Lättaste formulabrädan i år av de produktionsbrädor som finns när det gäller formula.
    Övriga brädor kan jag ju inte uttala mig om. Men de borde utan tvekan ha lika bra kvalité som Formulan.

KA-Sails körde jag för 2 år sen. Formulaseglen då.
    Nöjd med dem då och jag vet att de har utvecklat dem en del sen dess.
    De är framförallt lätta. Inga problem med camberrotation.

Som ebh säger ovanför också. Inga problem om man nu skulle ha något att reklamera.

• nikke

Medlem
    23 juli, 2006 vid 11:08

Där ser man, vara bara nyfiken att få lite fakta när man hittar märken man inte hört talas om sen förut. Själv blir det förmodligen starboard och segel är inte hundra procent klart än då….Men brädorna och seglen är säkert ok fast det beror på vad man jämför med också ju…hehe

• svenne

Medlem
    23 juli, 2006 vid 16:06
    ebh wrote:
    Johan som har Surf Unigue (vindsurfing.se) är grymt seriös och du kan verkligen lita på honom, det är åtminstone mina erfarenheter.

Verkligen! Johan är stabil som fan.

• adde

Medlem
    23 juli, 2006 vid 16:37

Egentligen är det en intressant obeservation… den svenska marknaden speglar inte riktigt världsmarknaden. Dock så är det ofta, både lokalt, nationellt och internationellt, så att vissa märken dominerar. Ta Halmstad, kanske den plats på jorden med högst Simmerstyle koncentration! Övriga sverige har, av naturliga skäl, mycket NP och simmer och RRD, Fanatic och JP, lokala avivikelser (Gaastra och NS i götet, Naish i norra bohuslän, Starboard i Karlstad – gissar jag :D, HSM på Torö). Det ser inte riktigt ut så i övriga världen.

I pozo var det länge Gaastra och NP och JP som dominerade, inte så konstigt med tanke på vad som såldes på Cutre. Sen öppnade North en butik och med Morenos, Jensens och numera Dunken i stallet (och from 05 en del av utvecklingen) så lär NS ta en stor del av den kakan. På Maui, räknade vi till övervägande Naish och Ezzy faktiskt, följt av simmer och NP, och sen HSM – detta var på Kanaha.

Så här ser det ut världen över, lokalpatriotism och utbud avgör segel- och brädval.

• jester

Medlem
    23 juli, 2006 vid 17:01

Håller med att det är ett intressant fenomen. Minns när jag dök upp med min Hypersonic på Haga 2003, har nog aldrig fått visa upp en bräda oftare än den sommaren.
    Tidigare har jag alltid köpt mina prylar över disk (mao SP och Surfcompaniet i modern tid och Brädbyggarna i mindre modern tid), vilket har inneburit att man blivit begränsad till deras utbud. Men senaste året har jag bara köpt prylar på förbeställning, vilket inneburit att jag faktiskt inte handlat av ovan nämda handlare, utan direkt av Wallén och Surfbutiken.nu. Och skall jag vara riktigt ärlig, så är enda fördelen med att handla över disk att man får prylarna direkt. OK, det är kul att klämma på prylarna oxå, men vital data om brädorna bör ju räcka till för ett bra köpbeslut ändå.
    Nu har jag bara handlat av svenska web-shoppar (har ju viss patriotism, trots allt), och allt har fungerat ruggigt bra!
    Väntar ju på 2 Exocet-brädor till, så jag kommer missonera vilt om dessa brädors eminens på västkusten i höst! 😉

• nikke

Medlem
    24 juli, 2006 vid 07:55

Starboard dominerar väl i örebro också eller vad säger du ola H..hehe.

adde wrote:
    Egentligen är det en intressant obeservation… den svenska marknaden speglar inte riktigt världsmarknaden. Dock så är det ofta, både lokalt, nationellt och internationellt, så att vissa märken dominerar. Ta Halmstad, kanske den plats på jorden med högst Simmerstyle koncentration! Övriga sverige har, av naturliga skäl, mycket NP och simmer och RRD, Fanatic och JP, lokala avivikelser (Gaastra och NS i götet, Naish i norra bohuslän, Starboard i Karlstad – gissar jag :D, HSM på Torö). Det ser inte riktigt ut så i övriga världen.

I pozo var det länge Gaastra och NP och JP som dominerade, inte så konstigt med tanke på vad som såldes på Cutre. Sen öppnade North en butik och med Morenos, Jensens och numera Dunken i stallet (och from 05 en del av utvecklingen) så lär NS ta en stor del av den kakan. På Maui, räknade vi till övervägande Naish och Ezzy faktiskt, följt av simmer och NP, och sen HSM – detta var på Kanaha.

Så här ser det ut världen över, lokalpatriotism och utbud avgör segel- och brädval.

• ola_p

Medlem
    24 juli, 2006 vid 09:14

Tar Ola H. med sig alla sina brädor i bussen så dominerar starboard vart han än är… 😀

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stuff på surf unique?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.