Senaste nytt › Forums › Övriga › Foto & Video › "Stulen" bild
-
Det är nog smart, min bild som används har by-line, men den
“croppades”/ beskars ut lite smidigt…vad ska man säga…nu är den betald. -
Men man ska nog göra det med måtta. Jag har testat göra både och.
Med måtta:
Utan:
=) -
600 är absolut för lite, som någon sa så får man det för en liten bild i en dags tidning.
Det är upp till företaget att se till att dom inte snor bilden, så det finns inget försvar från deras sida.
En polare sålde en bild till en bok, visserligen framsidan, men han fick runt 6000:- om inte jag minns helt fel. Och någonstans i bakhuvudet ringer det en klocka att det ska dubblas om dom inte ger cred till rätt person.
Ja se där, surfade lite på SFF´s sida där och
“OM NAMNANGIVELSE SAKNAS . Ange också dina villkor i händelse av att namnangivelse uteblir. Praxis då är 100% påslag på grundarvodet eller adekvat arkivbildspris.”Så en 8-10 000 ska du nog fan ha. NÖJ DIG INTE MED MINDRE!
Mycket viktigt att man tar betalt för sina bilder, både för andra fotografer och för att inte uppmuntra “sånt beteénde”.
Lycka till och berätta hur det går.
/Hellgren
-
Grattis då Yann!
Ligg på dom och fixa dina 10 lakan så du kan köpa mer goa leksaker vet ja:smile: .
Vilken bild är det dom snott och i vilken upplaga av Stormriders Guide? Kanske du kan vattenmärka den och lägga upp den för dina bröder på forumet (för nu är den ju redan publicerad)?
Ha de gott!hellgren;444672 wrote:600 är absolut för lite, som någon sa så får man det för en liten bild i en dags tidning.Det är upp till företaget att se till att dom inte snor bilden, så det finns inget försvar från deras sida.
En polare sålde en bild till en bok, visserligen framsidan, men han fick runt 6000:- om inte jag minns helt fel. Och någonstans i bakhuvudet ringer det en klocka att det ska dubblas om dom inte ger cred till rätt person.
Ja se där, surfade lite på SFF´s sida där och
“OM NAMNANGIVELSE SAKNAS . Ange också dina villkor i händelse av att namnangivelse uteblir. Praxis då är 100% påslag på grundarvodet eller adekvat arkivbildspris.”Så en 8-10 000 ska du nog fan ha. NÖJ DIG INTE MED MINDRE!
Mycket viktigt att man tar betalt för sina bilder, både för andra fotografer och för att inte uppmuntra “sånt beteénde”.
Lycka till och berätta hur det går.
/Hellgren
-
Det är den här bilden. Det ska väl nämnas att det inte hade varit mitt val om jag hade fått välja själv. Nåväl, jag har släppt det nu. Jag var egentligen aldrig ute efter pengarna. Blev erbjuden ett ex av boken och en obskyr variant av longboardskate. Tackade ja till boken och bad han sätta in pengarna på valfritt 90-konto för skejten så nu vill jag bara glömma det hela.
-
Som man skriver innan så beror det på upplaga och spridning. Jag köper mycket bilder till mina kunder (Volvo, Hertz mfl). För en intern trycksak kan den kosta från 1500:- för en stor nationell kampanj från 6.000-100.000:- När vi pratar de höga arvoderna beror det ofta på vad ersättningen är till modellagenturena som hyr ut sina fotomodeller. Om det bara är en bild på en produkt, betalar vi bara för fotografens tid och hans kostnader (ca 15.000:- per heldag inkl fotoassisten).
-
Vad gör du egentligen anders? Såg din Freerider “reklam”.. Själv jobbat på hertz så jag blev lite nyfiken.
Logga in för att svara.