Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Styr upp min segellinje
-
Styr upp min segellinje
Posted by peteza on 15 oktober, 2013 at 02:19Jag behöver få expertutlåtanden kring lämplig segellinje för surf på Mälaren från 8-9 m/s till fullt brall.
Har idag en jäkla blandning segel; Severne Sails S1 5.3, Gaastra Cross 6.4, Simmer Sails Zerofive 6.9, Gun Sails Mission 7.5. Till dem kör jag tre olika master (430, 460 och 490) och två bommar. Skiftar mellan en Fanatic Shark 145L och en Lorch Silverglider 125L
Om du fick styra upp det här hur skulle linjen se ut då, vad ska tas bort och köpas nytt? Om man ska snöa in sig på varumärken gillar jag framför allt Severne och Gaastra.
Tanken är att nästa säsong kunna komma iväg mer till Haga Park och Stockholms skärgård. Alltså inte bara Mälarsurf men merparten.
peteza replied 10 years, 11 months ago 10 Members · 27 Replies -
27 Replies
-
Noterar att inlägget är gjort kl 04.19
Tydligen ett dilemma av sådan dignitet att du inte ens kan sova på nätterna…Skämt åsido – intressant fråga. Jag hoppas också på initierade svar och tips ang ovanstående
-
Hur kommer det sig att du gillar Severna och Gaastra?
De är nämligen rätt olika. -
Storleksmässigt är det en bra linje för Mälaren. Möjligen att du borde komplettera med 4,7a för de blåsigare dagarna. Vad har du för master? De segel som du har bör riggas på master olika böjkurvor därför är det enklare att välja segel om du har en enhetlig mastlinje. http://www.unifiber.net/2013/mast-selector
Jag skulle byta ut 145L mot en freewave bräda runt 95L. Kommer vara enklare och roligare att köra med på choppigt Mälar och skärgårds vatten.
-
5,3 till 6,4 känns som lite för stort steg. 6,9 till 7,5 känns som lite för litet steg. Zero five 6,9 är riktigt gammalt. Slutsats, byt ut mittenseglen. Sälj Zero five 6,9 och gaastra cross 6,4.
Köp 6,0 och 6,5. Severne Gator är superfina om du gillar severne. Bra drag och mycket manöver för byig mälarsurf
Sailloft curve 5,9 och Sailloft cross 6,5 hade jag själv köpt. Änny bättre drag och tidigare planing men Sailloft crossen mindre manöver än Gator.Mattias
-
Tack för alla svar! Det är runt halvfem på morgon som såna här grejjer blir jäkligt viktiga.
Masterna är idag ok till vardera segel (460 är Simmer och 490 Gun Sails) men 430:an är en Neil Pryde och används till S1:an och helt fel pga kurvan till Gaastraseglet. Där har ekonomin fått spela in och tron att jag inte känner så stor skillnad.
Att låta mellanseglena gå och investera i 6.0 och 6.5 är väll det jag funderat mest på också. Och jag har tittat på just Gator.
Och en bräda på ca 95L är noterat!
-
Byta en 145 l mot en 95 l för segling i Mälaren….? Hmmm…
Dessa 50 liters minskning i volym lär nog reducera antalet dagar i planing så pass att det under en säsong går att slurpa i sig 50 liter BIB-vin och ändå inte missa någon dag planing för att man är bakis!
Mitt råd – behåll Din 145-litare!
-
@Herr Pelegrin 717480 wrote:
Dessa 50 liters minskning i volym lär nog reducera antalet dagar i planing så pass att det under en säsong går att slurpa i sig 50 liter BIB-vin och ändå inte missa någon dag planing för att man är bakis!
Enbart fördel alltså!
-
Ha, ha så kan man ju också se det! Eller varför inte köra lite småpackad…? Jag har för mig att det häromåret lades ut en bild på en helpackad lirare, som med halva baken bar skulle ge sig ut på en surfbräda (95 l). Möjligen var inslaget från Australien.
-
@Herr Pelegrin 717483 wrote:
Ha, ha så kan man ju också se det! Eller varför inte köra lite småpackad…? Jag har för mig att det häromåret lades ut en bild på en helpackad lirare, som med halva baken bar skulle ge sig ut på en surfbräda (95 l). Möjligen var inslaget från Australien.
Om planen är att köra småpackade så kan jag nog ändå hålla med om att en 145L är att föredra framför en 95a:cool2:
Men 125L och 95L kompletterar annars varandra bra(för freeride). Om du seglar med riggar under 8m3 ser jag ingen anledning till att ha en för stor planka under fötterna om du känner att du seglar bra på 125an.
-
Det blir någon säsong till på 125L och 145L. Sen är det helt klart läge för en mindre bräda.
Tänkte på val av största segel, 7.5:an från Gun Sails (Mission) är säkert 10 år gammalt. Om jag vill byta ut det är 7.5 fortfarande bästa valet eller ska jag satsa på 8.0 eller ännu större? På Mälaren räcker oftast 6.5 när det blåser på men det blir ju om sanningen ska fram en hel del dåliga sessions också när det är långt mellan byarna.
Om jag går för Severne Gator 6.0 och 6.5 vilka master och bommar av samma märke rekommenderas?
-
7,5 är bra storlek. Bra det inte är för klen modell. Traction 7,5 drar som en 8-8,5:a så kanske kan va nått. Finns andra kraftfulla med. Om du vill ha severne på mast och bom så funkar blue line bommen klockrent. Som mast är Severne Gorilla fina och hållbara.
-
Jag kan skriva under på Traction. Jag har ett (6,5) som största segel och det går som tåget.
-
Tycker att det är onödigt med 2 segel mellan 5,3 och 7,5. Välj ett 6,2-6,3 så behöver du bara ett! Det är lämpligt att ha tätare mellan de mindre storlekarna och lite glesare mellan de större.
/Håkan
-
Nu vet vi ju inte hur mycket du väger, men generellt sett så är ett 7,5 som största segel i minsta laget. I praktiken missar man många dagar som skulle vara fantastiskt kul med en större trasa.
Jag skulle
* Byta ut det största seglet till en 8,5
* Ha ett mindre segel i storleksklassen 6.8-7.2
Dessa två segel är idealiska till de brädor du har.När det sedan blåser ordentligt behöver du en 6.0 och ett eller två mindre segel. Med dina nuvarande brädor kanske det inte lönar sig med ett mindre segel än 5.0 – 5.3.
Satsa på att bygga din segelgarderob kring Simmer och Gun-mästerna, och se till att de segel du köper är kompatibla med dem. Glöm Gaasta, glöm Pryde. Severne kan vara OK. Men också Simmer, Gun, Sailoft, Goya, etc.
På brädsidan tycker jag att en 145:a och en 125:a har alldeles för mycket överlapp. Du behöver en snabb och lättplanande freeride som pallar för det största seglet (8,5) och sedan behöver du en bräda som fungerar bra med de mindre seglen. Gärna så att 7:ans segel funkar på båda brädor. Då skulle den mindre brädan vara på ungefär 105 liter (för segel mellan 7.2 och 4.7).
-
Tänk gärna på att de som ger råd säkert utgår från vad de själva vill få ut från seglingen. Om man exemeplvis inte gillar lättvind så rekommenderar man mindre segel och mindre brädor. I det fall man inte har något behov av att ge sig ut på en större planka och istället inväntar 6.5-vindar så kan det förekomma att man avråder från större brädor. Men, om det är så att man vill ha brädor för olika register så ska man knappast skicka iväg sin 145-litare och hoppas på att nästa säsong ger “vindar à la 6.5 och mindre”. Risken finns ju att man möjligen kan bli lika besviken som man blivit denna säsong, vilket framgår av annan tråd i detta forum…
Under förutsättning att man inte dissar lättvind så har P G Virtual helt rätt i att 7.5 kvm är för litet som största segel. Som exempel kan nämnas att jag kört en hel del med 7.6 på 155 l och min granne med 8.2 på 145 l. Bara den dryga halvkvadraten gör att grannen kommer igång i planing tidigare och håller planing mycket bättre mellan byarna. För sjöbrisdagar i skärgården och lättare vindar i Mälaren är därför ett 8.5-segel bra alternativ som störstasegel, om Du nu inte vill gå upp än mer i storlek.
Sedan kan man ju diskutera huruvida glappet mellan 125 och 145 l är för litet. Själv har jag sedan några år ett glapp mellan 127 och 155 l och det fungerar utan överdriven “brädvalsångest” när vinden blåser “gränsfall”. För lättare vindar kan man ju också välja riktigt stora segel på den stora brädan men det kanske inte är lika festligt med 10 kvm på 125-litaren. Om man tycker sig ha råd är det ju knappast fel att ha alternativa brädor. Den utlimata brädan för flera förhållanden finns ju inte.
Log in to reply.