Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Styrketräning
-
Styrketräning
Publicerad av virre_bu på 21 oktober, 2003 vid 21:08Nån här inne som vet va man bör träna (förutom rygg och mage)…
Eller träna extra noga när man kitar.. Vart slits det mest?
Tränar ganska så seriöst med styrke just nu…
Ca 7 gånger per vecka…virre_bu svarade 21 år, 1 månad sedan 15 Medlemmar · 32 Svar -
32 Svar
-
Har kommit fram till att Roddmaskinen tar på ganska många av dom muskler som du använder när du kitear. Så kör några tuffa intervaller på den innan du kör igång med styrketräningen så får pumpen en omgång också. Ps be någon visa dig tekniken på roddmakinen först om du inte kan det redan, enorm skillnad med rätt teknik.
-
En bra sajt att söka info på, Kelly Slater använder sig av dessa olika tränings modeller, rörig men väldigt informativ sajt när man lärt sig hitta där! http://www.renegadetraining.com/ bifogar en artikel för lite begrundande http://www.t-mag.com/nation_articles/243war2.html har själv tränat efter detta och läkt alla mina skador! men tyvärr inte blivit någon Mr. Olympia, än!
-
fanasså jag kör bara biseps och mage det räcker gott och väl, får aldrig träningsverk eller ont i musklerna nu längre.
förut fick jag jävla ont imagen, och i bisepsarna, nu kör jag lite granna varjekväll, förutom när ja e dyngtrött, mer behövs fan inte. orkar kita hela dagen -
Det där extreme sports boken verkar riktigt intressant. Har läst en hel del på t-mag och dom vet vad dom snackar om, även om man ibland får sålla bort det som är mest T stint.
/Steffo
-
Det kan vara vettigt att träna benen åxå…
Mer benstyrka – större drake – snabbare fart och högre hopp… -
Som fd Personlig Tränare så kan jag säga att 7 dagars träning i veckan inte gör mer nytta än 5 dagars träning i veckan… kan till och med ha negativ effekt eftersom du inte låter kroppen repa sig. Det är under vilo dagarna som kroppen bygger upp sig och de sönderslitna muskelfibrerna lagas. En allsidig träning är best eftersom kitesurfing tar på i stort sätt hela kroppen. Kom ihåg att stretcha ordentligt eftersom du kan prestera bättre hopp (tex) om du är rörligare. Ju rörligare du är ju mer du minimerar skaderisken. Dessutom se till att stretcha och värma upp innan du går ut på vattnet… kör också några rundor på vattnet innan du börjar trixa, speciellt nu när det är kallt.
En sak till killar, tävla inte med någon annan än er själva på gymmet (lassa inte på med överdrivet stora vikter). Ni kommer ångra det senare… jag vet jag har pajat rygg och nacke. Detta har lett till att jag inte får göra “okotrollerade” rörelser… bla kiting.
Var försiktiga.
Pöss -
Anonym
Gäst22 oktober, 2003 vid 08:10Jag får ibland ont i armbågarna/muskelfästena i armvecken efter att ha surfat en hel dag.. Jag har märkt att det är som värst när det blåser dåligt.. för då kämpar man så med bommen och drar och sliter.. Det är viktigt att bommens maxläge på depower-linan är på ett bekvämt avstånd.. jag hade maxläget väldigt långt ifrån kroppen vilket medverkade till min smärta i armbågarna.
Ifall ni skall styrketräna för att underlätta kitesurfing så kan jag rekommendera att köra uthållighetsträning primärt. Passa er för att bli för tunga för det är en _STOR_ nackdel.. Själv så styrketränar jag väldigt mycket och väger ungefär 90kg.. Detta medför att jag bara kan ha riktigt kul när det blåser över 9m/s med min 16kvm x3.
Och gör som kicki säger, stretcha mycket så kan ni tweaka tricken bättre 🙂
/Henrik
-
Hejsan igen!
Det där med armbågarna är väldigt vanligt och ett tips som fungerar är att dricka ordentligt med vatten… vattnet för bort slaggprodukterna och lubrifierar senor och muskelfästen. Stretcha underarmarna om inget annat, även om ni inte fått ont än. -
Yeah… lubrifiera…. hehe…
Nä, men skämt å sido så finns det en del andra tips. När man kitar så kan man göra en del “moves” som man inte är medveten om. Speciellt när man är en newbie som jag. Då kan det vara bra om man ber en polare kolla in ens stajl några minuter. Då kan det komma fram värdefulla tips som man inte är medveten om.
Typ.. du håller alltid bommen så här konstigt…, din rygg är krökt när du laddar inför vändningen eller ja, typ smågrejer som gör att man får ont efter ett tag. Det får man ju aldrig veta om man inte får se sig på film eller frågar nån annan…. utomstående.
-
Det är i de extrema ytterlägena som skadorna kommer, och för eller senare hamnar man där om man hållar på med kite/vindsurf. Var noga med att träna hela rörelsebanan så att du har styrkan även i ytterlägena.
För kompleterande styrketräning är det ofta funktionell styrka som man eftersträvar. Jag rekommenderar flerledsövningar (sammansatta, eng. compound) dvs övningar som rör sig över flera leder, tex bänkpress, knäböj, chins, dips och marklyft. Övningar som ger dig bra grundstyrka men även koordination. När du sedan fått blodsmak så kan du krydda med lite kroppsbyggarövningar ala bicepscurl.
Kicki, varför är du inte längre PT? blivit av med licensen .
/adde (gymtorsk)
-
och om ni vill träna underarmarna, handleder, armbåger lite när ni tittar på tv, så fins ju GyroTwister!Det hjälper träna utan att leder blir slitna och få mycket statiskt kraft.
-
Gyrotwister verkar ju ballt!!! Men kan man verkligen öka farten efter att man satt igång den? Det hajar jag inte…
-
Du kicki..
Jag tränade 7 gånger i veckan.. (ca 45 min per gång, stenhårt)
INTE sju dagar…
Kör en mukelgrupp per gång..
Vilar helger.. Eller kondition på helgerna..
Beroende på väder…
Du henning..
Du behöver ju inte träna nåt.. Du kan ju bra be nån sätta in nya duracell batterier bak i ryggen på dej.. 😉 -
http://www.dolfzine.com/altpage03.htm ännu en sajt, den bästa träningen finns ej, träffade Mike Mentzer 1980, stor som ett Hus nybliven Världsmästare, han rekomendrade 1set per övning 2-3 övning per kroppsdel! och stentungt!
Var och tränade i Paris i mitten på 80-talet, träffade där Sergre Nubret ytterliggare en Världsmästare, han körde 2-3 övningar per kroppsdel och ca. 20 set/övning! så kontentan är kör så det känns bra ingen vet egentligen vad som får en att bli starkare, dock har ni som bor i Lund tillgång till en av de kunnigaste människorna i sverige Arne Persson, vilket gym vet jag ej!//Mvh Bengt Nilsson http://www.skid.nu -
Svar till:
http://www.dolfzine.com/altpage03.htm ännu en sajt, den bästa träningen finns ej, träffade Mike Mentzer 1980, stor som ett Hus nybliven Världsmästare, han rekomendrade 1set per övning 2-3 övning per kroppsdel! och stentungt!
Var och tränade i Paris i mitten på 80-talet, träffade där Sergre Nubret ytterliggare en Världsmästare, han körde 2-3 övningar per kroppsdel och ca. 20 set/övning! så kontentan är kör så det känns bra ingen vet egentligen vad som får en att bli starkare, dock har ni som bor i Lund tillgång till en av de kunnigaste människorna i sverige Arne Persson, vilket gym vet jag ej!//Mvh Bengt Nilsson http://www.skid.nu[/ QUOTE ]
Arne kan träffas på X-Act gym i Löddeköping (eller vad byn heter). Tror att han syns i på Gerdahallen ibland också. Vet man hur man skall tas med Arne så kan man lära sig en hel del… Bla konstruerar han Nordic Gyms maskiner.
/adde
Logga in för att svara.