Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Styrketräning
-
Tjena Adde! Din compounds träning är jätte bra men inte till för nybörjare… det var så jag pajade ryggen. Man känner inte av det direkt men det tog 7 år innan jag fick problem. Grejen är den att när man gör flerledsövningar så måste man ha koll på rörelsen i varje led så att man inte skadar sig och felbelastar, speciellt knä, armbågar och handleder. Jag håller med om att det är bra träning men inte för nybörjare eller överivriga killar… jag säger inte att alla är det men nämner bara ett worst case scenario. Jag tycker att man ska göra isolerade övningar och variera dem så mycket som möjligt.
Vad gäller min licens så sket jag i att förlänga den, kostade för mycket och det finns ju inga kunder direkt i Lund (hur många studenter har råd med en PT och hur många idrotsförbund?) -
Tja kickan!
Jag förutsätter naturligtvis att man lär sig utföra övningarna korrekt (kanske av en PT) samt att man har tålamod med vikterna. Dock vill jag påstå att man får en betydligt bättre träning av friavikter/enkla dragmaskiner än med kromade apparater som man måste vara pilot för att kunna ställa in (något överdrivet såklart). Naturligtvis är det inte heller de första övningarna man skall ge sig på i gymmet, men å andra sidan är väl de flesta kitare inte helt otränade från början.
Personligen har jag lyckats tränabort (eller i alla fall minskat problemen med) dåliga knän och taskig ländrygg med knäböj och raka marklyft. Men det är klart är inte huvudet med så kan vad som helst hända, ffa med hormonstinna killar .
Ibland kan jag dock tycka att PT skolan (som de flesta PT’s jag känner har gått) ibland har en något överdriven säker-tränings-filosofi. Men jag vet ju att de har ett brett klientel.
Sen hoppas, och tror, jag att ingen helt grön på styrketräning går in och börjar tokträna utan att konsultera någon kunnig i ämnet.
Om du är i Lund så kanske du har träffat på Arne som nämndes i ett annat svar i denna tråd, där har vi en person som inte har så mkt till övers för PT…
Här i götet så har jag ett par kompisar som extraknäcker som PT och drar in lite extra varje månad. Känner bara ett fåtal i sthlm som faktiskt kan livnära sig på det.
/adde
-
Svar till:
Det är i de extrema ytterlägena som skadorna kommer, och för eller senare hamnar man där om man hållar på med kite/vindsurf. Var noga med att träna hela rörelsebanan så att du har styrkan även i ytterlägena.
För kompleterande styrketräning är det ofta funktionell styrka som man eftersträvar. Jag rekommenderar flerledsövningar (sammansatta, eng. compound) dvs övningar som rör sig över flera leder, tex bänkpress, knäböj, chins, dips och marklyft. Övningar som ger dig bra grundstyrka men även koordination. När du sedan fått blodsmak så kan du krydda med lite kroppsbyggarövningar ala bicepscurl.
Kicki, varför är du inte längre PT? blivit av med licensen .
/adde (gymtorsk)
[/ QUOTE ]
fan styrketräning är för mesar själv brukar jag springa ett varv i djungeln… Se på lille robby fan inte mycke o komma med där… Klart han har u sysslat med vindsurf alldeles för länge…
-
Mitt tips är klättring, klättring å åter klättring (innomhus denna årstid såklart). Kanske inte så lätt att hitta ett klätterverk om man bor på mindre ort men finns det en vägg i närheten- USE IT! Skoj som fan och man får en mycket allsidig träning. Tränar både muskelstyrka, uthållighet, smidighet/rörlighet och i viss mån även kondition. Har testat många träningsformer i mina dar (ridning, dans, skrotlyftning, aerobics, rodd, yoga mm) men detta slår fan allt. Kompleterar man med några löppass i veckan på ca 30min för kondisen (helst skogsväg, ej assfallt el. löpband) blir man frisk å fit som fan. Självklart ska man oxå värma upp noga och streacha ordentligt efteråt. Akta dock för att överstreacha, aja baja, INTE bra alls.
//Justyna
-
Tjena Adde!
Jag håller helt klart med om att fria vikter är bäst… jag fattar inte vem man har tagit måtten av för att bygga de där jävla stationära maskinerna. Vad gäller att jobba som PT så gjorde jag det under ett år på ett gym i Lund (Basic) och det var kul, hade gärna fortsatt men det är som du säger inte möjligt att leva av det…. det vill jag inte heller.
Arne är en del av “the old school” han är duktig men den typen som säger “jag gör inte fel… jag har tränat så här i tjugo år och har inga problem”. Vi får se hur lille Arne mår när han är 65 bast. Jag har pratat med honom och han är trevlig men han ger mig vibben att vara den typen. (jag sätter inte mitt liv på att han är sån men… ja, i alla fall.
Klättring är grymt! If I could I would. Många av mina kitekompisar i Cabarete sysslar med klättring också. -
Yo Kicki
Sedär, nästan överens.
Du kan nästan sätta ditt liv saken… Men, vet man hur han skall tas (han är tex ofta rätt så ironisk), så kan man lära sig endel. Tog mest upp honom eftersom han är PT skolans diagonala motsats…
Klättring är grymt, på fabriken i Götet så har de teknikträning dvs klättrinsteknik och klätterstyrka en dag i veckan. Lär vara grym träning. Har dock fegat med klättringen sedan en polare drösade i backen för att par år sedan… Gick iofs bra, men det var rätt läbbigt att stå på marken och se på…
/adde
-
Hur drösade han i backen Gick linan av, var han felsäkrad eller bouldrade han när det hände. Utomhus/Inomhus osv? Vill gärna veta, nyfiken som fan på vad som gick snett!
//Justyna
-
Det skedde utomhus i Utby utanför Göteborg. Killen som klättrade är duktig klättrare, ca 1 meter över andra säkringen trillade han och säkringen rippar. Det är då en+två meter ned till första säkringen som sitter drygt två meter över marken. Han landar snyggt precis mellan två stenblock, jag (som inte säkrade utan stod bredvid) fick upp handen bakom ryggen så han slog sig oförskämt lite, en stukad vrist var allt… Det var inte skadan i sig som gjorde mig (och killen själv såklart) fundersam utan vad som _kunde_ ha hänt (lite som med kiteolyckorna, som hittils slutat _bra_).
Mig veterligen har det hänt två riktigt allvarliga olyckor i trakterna kring Götet i år. Men det är ju först när man ser det hända som man börjar fundera…
Men topprep eller bultade turer får väl anses var riktigt säkert, tom så jag kan börja klättra igen.
/adde
-
Intressant disk. inför vintern! att vara i hyfsad form när kite säsongen börjar är en viktig del, i att förebygga skador! Skulle vilja göra ett par personliga reflektioner angående en del saker här:
1. Basövningar rätt utförda skadar ingen, utan snarare förebygger skador genom att stärka de stabilliserande musklerna runt om! Isolations övningar gör ej detta vilket ofta (enl. studier på Amerikanska fotbollspelare), leder till en skadefri gym karriär, men när man skall börja använda musklerna mer “atletiskt” skadar man dem pga försvagade stabilliserings muskler. Fler och fler Idrottsmän inom klättring, snowboard och surfing tränar “old school” pga detta så även tränar man på bosön idag
2. Klättring är en utmärkt träningsform, dock viktigt att stärka antagonist musklerna för att slippa belastnings skador pga ensidig träning, simning och som nån nämde här löpning är utmärkta komplement
3. Arne är nog den tränare i sverige som hjälpt flest “byggare” till en tävlings scen utan kemiska hjälp medel! vill därför ge Arne en välförtjänt eloge!!!!!!!!
Detta var mina små reflektioner, och jag är öppen för idee´r, dessa tankar är efter att ha och fortfarande jobbat med klätttring de sista 10-11åren, och kört styrka som komplement till andra idrotter sedan 1977, och även varit aktiv i “byggning” och styrkelyft! Till och med en ovanligt korkad hund lär sig något på den tiden, om den hade levt så länge!Mvh Bengt N http://www.skid.nu -
Äch..
Jag får helt enkelt sluta med styrketräningen…
Och börja gå på “tantgympa” en gång i veckan…
Skämt å sido… Kom på att “cirkelgympa” är grymmt
bra om man har många stationer..
Det kör vi ju hela vintrarna med amerikanska fotbollslaget…Så det måste jag tipsa om..
Man andvänder inte nå vikter..
Jobbar bara med kroppen.. -
Du, kolla TVshop. där finns både grejer för träna magen och så. Oslagbara priser.
Mypa
-
Om man vänder på det, finns det muskler som man inte behöver träna?
Är tanken med frågan att ta ställning till om du enbart skall träna vissa muskelgrupper, en kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk… Sen finns det säkert tusentals olika sätt att uppnå samma mål.
Logga in för att svara.