Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Styrofoam, väv & epoxi

• Styrofoam, väv & epoxi

Publicerad av markram på 5 juni, 2004 vid 15:40

efter all tvehågsenhet har jag kommit på att det vore kul att bygga ett ekipage (var typ 17år sen sist, på 80-talet gick hembyggena fortare är de dyra, ömtåliga köpslalombrädorna)).
    Men vet inte riktigt vilket inköpsställe som gäller, eller om det ens finns någon som tillhandahåller vettigt skum i dessa dagar.
    Är det någon som har koll på detta?

kalkyl svarade 20 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • the_novice

Medlem
    5 juni, 2004 vid 21:05

Kolfiber, glasfiber och epoxy mm finns hos tex EMPE produkter nära fiskebäck, men styrofoam vet jag inte om dom har.
    Är det inte billigare och lättare att köpa en gammal beg bräda och modifiera den jmf med att bygga en ny bräda helt från skratch?

• kalkyl

Medlem
    5 juni, 2004 vid 22:14

Jag köper väv från BeHåPe eller på SSB.
    Frigolit köper jag från Genevad vet inte om de tillhandahåller styrofoam men det ger de säkert.
    epoxy och divinycell köpper jag från Diab, men NM säljer oxå epoxy till bra priser. Jag skulle akta mig från att köpa från empe då de är runt 4 gånger dyrare än BeHåPe
    mvh Henrik

• anonym-anvandare

Medlem
    5 juni, 2004 vid 23:04

hej Kalkyl
    Du verkar ha mycket erfarenhet av plast, fibrer osv? Byggt många brädor, båtar osv?? Eller jobbar du professionellt med såna här ting?

hälsn TSSS

• markram

Medlem
    6 juni, 2004 vid 17:30

Tack för tipset kalkyl.

Du som skrev något om att modifiera bräda har aldrig jobbat i GRP eller CRP, men kan förklara varför:
    1. Handmade is stronger & lighter then serials, when its executed well -no filling materials or shit.
    2. You can´t make a modern shape based on the meassurements of an old (old ones are too narrow).
    3. It would be f-in heavy.
    4. It would be weak & fragile because You would not be able to make “wrap” of over and underside laminate.
    5. I have other modification plans for the old one…

• basse

Medlem
    7 juni, 2004 vid 08:21

Vart ligger BeHåPe då??

• adde

Medlem
    7 juni, 2004 vid 08:23

Skåne någonstans tror jag. Skall man bara ha lite småkraffs så har EMPE det mesta. Skall kolla på JARA plast, JA-JA plast på hisingen också, verkar ha större utbud.

/adde

• basse

Medlem
    7 juni, 2004 vid 08:32

Behöver du mer än du trodde till freesexen Adde?? smile.gif
    Jag tänkte testa att fixa masten iaf. Körde med den i helgen på test och det fungerade rätt OK men sprickorna blev lite större. Köper lite kolfiberväv i veckan tror jag…. kan bli itnressant.

• adde

Medlem
    7 juni, 2004 vid 08:35

hehe, det blev jävligt bra faktiskt, dock återstår endel spackling och meck…

/adde

• the_novice

Medlem
    7 juni, 2004 vid 09:57

Ja det var väl inte så genomtänkt det där om att modifiera en befintlig bräda, tycker bara det verkar vara mycket pyssel med att få en egentillverkad bräda tillräckligt stark med stringers och träinläggningar? Infästningen av mastfot, fenkasset och fotstroppar är ju också ganska viktig….
    Men det är säkert himla kul att köra på egendesignade brädor!

• kalkyl

Medlem
    7 juni, 2004 vid 20:49

Hej
    Nä jag jobbar inte profesionellt med plastbyggeri utan det är bara en hobby jag har. Jag bifogar en bild på mitt senaste verk. h. wave 56. Kanske världens bästa bräda.
    snygg va???
    ha de/Henrik

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Styrofoam, väv & epoxi

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.