Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Suicide leash
-
Suicide leash
Publicerad av ilikekitesurfing på 24 april, 2012 vid 20:29Tjena!
Har börjat köra en del urkrokat. På 2012 naish torch kan du bara sätta leashen antingen i 5e gula frontlinan eller i 5e frontlinan + chickenloopen (suicide)… Vad rekommenderar ni som har testat? Om man kör urkrokat o släpper bommen när man har leashen i chicken loopen, farligt? Eller bara ramlar kiten ner när man släpper bommen?
Alla tips välkomnas 🙂
/JC
ilikekitesurfing svarade 12 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
På North sätter man leachen i ringen till femte linan. Ringen sitter dessutom i chicken loop. Tappar man bommen när man kör urkrokat så hänger den ändå fast i selen. Vill man lösa ut säkerhetssystemet med femte linan så funkar det också. Ringen löper ur chicken loop och leachen sitter då bara fast i femte linan. Samma system finns även på Takoon, och säkert flera andra märken också. Kolla hur det är tänkt för Naish på youtube.
/CC -
Jag har kört med min torch i chickenloopen nu snart ett år, tycker det har funkar bra. För när du krokar ut så försvinner all kraft i den så den kommer bara att trilla ner utan att gå sönder.
-
Klart du ska koppla den i suicide. Det kan komma ett ryck ibland beroende på hur du krashar och vart kiten är just då. Men inte så du går sönder direkt. Ofta så krashar inte ens kiten utan du kan snabbt håva in den och köra vidare. Kopplar du till safety så måste du ju relauncha å mecka varje gång.
-
Jag körde mina Torch suicide, dock kopplad ovanför CH annars är leashen i vägen.
-
Att koppla leashen till både 5:e linan, samt i CH borde fungera på även en Torch anno 2010? Tanken har inte slagit mig trots att man har sett systemet på stranden flertalet gånger… Men bortsett från att leashen kan vara i vägen när man ska kroka i så är det väl inget som är mer säkert eller bättre med att koppla leashen ovanför CH?
/Fred -
Tack för tipsen! Poängen med att sätta leashen i chicken loopen och gula frontlinan är väl att man har möjlighet att flagga kiten helt om drar quickreleasen (förutsatt att man är ikrokad)?
-
Fred, en viktig grej kan va om karabinhaken på leashen är tillräckligt stor för att chickenloopen ska kunna löpa genom den om man drar quickreleasen…
-
ilikekitesurfing;686927 wrote:Tack för tipsen! Poängen med att sätta leashen i chicken loopen och gula frontlinan är väl att man har möjlighet att flagga kiten helt om drar quickreleasen (förutsatt att man är ikrokad)?
Ja, precis! Men jag menar, finns det egentligen någon nackdel att köra 5:e tillsammans med CH (bortsett från leashen kan vara ivägen när man ska att kroka i), as opposed to, att köra suicide med leashen fäst endast ovanför CH?
-
Ja om man ska välja suicide är väl 5e linan plus chickenloop bäst. Det jag funderade över handlade om mest om man ska våga köra suicide 🙂
-
kör 5e linan och sui så du möjlighet att flagga kiten. Dessutom håller den gula linan borta kroken från selen om du inte har mycket depower. Jag kör så. Det kan va lite meckigt med relaunch ibland om du bara har i 5e linan, alternativet är att sätta en stopper på 5e linan så att den bara flaggar lagom. Ska börja ha det så när vi kör slider. Inte kul att hamna under slider med sui. det har ju hänt 🙂
tycker inte det är nån fara med sui på torchen. man åker ju bara en bit i vattnet efter kiten. man får dock ha en bra sele och leash så att det inte går sönder
-
ilikekitesurfing;686932 wrote:Ja om man ska välja suicide är väl 5e linan plus chickenloop bäst. Det jag funderade över handlade om mest om man ska våga köra suicide 🙂
Då är vi 2! 🙂 Prövade nyss så att chicken loopen kunde löpa fritt genom karbinhaken, och det verkar fungera. Får helt enkelt pröva nästa session och se hur det känns med den setupen.
Men som Lelleee skriver, det gäller ju att sele och leash inte ger med sig, så vad rekommenderas där? Är det någon särskild leash som gäller, eller fungerar i regel en Naish orginal leash? 🙂
-
naish förstärker sina karbinhakar varje år. På 2010 leasharna böjde karbinhakarna ut sej, på 2011 va det nån hake som böjde ut sej men 2012 är mycket starkare så jag har inte lyckats ta sönder någon sådan.
Tror alla kitemärken har haft samma problem, många har ju plastdetaljer som inte håller för ett smack.De gånger som kroken böjt ut sej har leashen enbart lossnade från chicken loopen men lyckades sitta kvar i 5e linan 🙂 det gäller att ha tur i oturen.
dom flesta selar med grov handlepass infästning där bak håller ganska bra
Typ denna
http://www.fahlensurf.se/v4/product_info.php?products_id=5352på Naish KL pro 2012 sitter leashinfästningen fram, den blir svår att ta sönder. Dock behöver man en lite längre leash annars blir det knöligt att trä leashen över huvudet.
http://www.fahlensurf.se/v4/product_info.php?products_id=5351
Logga in för att svara.