-
SUP-bygge i trä…Nyfiken? Följ bygget här!
Hej Alla!
Jag håller på att bygga ihop en egenritad SUP.
Brädan är helt i trä och kommer byggas så miljövänligt det bara går.Har ingen aning om om den kommer bli paddlingsbar men det är ett kul projekt. Jag kommer att lägga upp hela tillvägagångssättet (från första skiss till paddlad bräda) här så den som vill kan följa bygget.
Jag är brädfanatiker och åker skateboard och snowboard sen över 20 år tillbaka.
Provade SUP för något år sedan och gillade det skarpt!
Blev några vändor till Apelviken och hyrde bräda.
Bor ganska nära vattnet i norra skärgården i Gbg och kände att jag nog behövde ha mig en egen SUP. Köpte mig en Red Paddle inflatable 10’6″ förra året men kände ganska snart att den är lite tråkig i mina vatten.Då slog det mig att det skulle vara kul att rita sin egna bräda!
Jag jobbar med formgivning och kan det där med CAD lite grann så det var inga problem att få upp en form jag gillade.
Däremot kan jag absolut ingenting om SUP generellt eller skrovformer så jag började med att mäta av en Naish Javelin X26LE 12’6″ för att främst få något att utgå ifrån.
I januari skaffade jag mig även en 3-axlig fräs (DIY-bygge) delvis för detta projekt.
Efter att ha stött och blött tillverkningsteknik väldigt länge och ändrat mig fram och tillbaka ett par gånger så beslutade jag mig för att köra stitch-and-glue-tekniken och sen drog jag igång!
Nu har jag kommit en liten bit och mer bilder och info läggs upp inom kort…
Ha det gott så länge!
//Martin
Logga in för att svara.