Senaste nytt Forums Vågsurfing SUP? Hmm!

• SUP? Hmm!

Publicerad av kiters_se på 10 november, 2008 vid 20:25

Har testat SUP i lite olika förhållande, tycker att det passar som bäst när det inte blåser eller blåser väldigt lite. Börjar det blåsa 6-7 m/s och över så är det svårt att stå upp och paddla.

På olika filmer ser man hur man kan stå upp och surfa i fina vågor. Men problemet i vårt land är att det nästan alltid måste blåsa för att det ska bli vågor och då är det svårt att köra SUP.

SUP är perfekt träningsform när det inte blåser, men när det blåser tycker jag man kan göra annat än att SUPa.

Själv har jag skaffat mig en Backdoor longboard som jag var ute och testade idag. Lättare att ligga ner och paddla när det blåser!

Tänkte även testa att köra kite och longboard får vi se hur det går.

Ha det bäst!

Peter

jesper_b svarade 15 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • bohm

Medlem
    10 november, 2008 vid 21:35

Man kan sitta på knä och paddla ut. När du sedan ska ta vågen har du istället hjälp av vinden att få fart innan droppen om du står upp. (förutsatt att det blåser onshore.) Jag har kört SUP i 13-14 m/s och det går bra. Visst är det jobbigt, med det är det ju med longboard med.

• nemo

Medlem
    24 november, 2008 vid 19:41

Håller med om att det kan vara drygt att ta sig ut vid hård vind. Testade att longboard vågsegla min SUP (Naish 10’6″) efter att vinden lagt sig för några veckor sedan. satte 4.2:an och guppade ut ca 8m/s. Hade grymt kul i ett par timmar i side off vind… kunde rida stort där ute och följa vågen ända in, guppa ut 10 knop och börja om från början…hade nog 20 rudor in. sen la sig vinden helt då hade jag kunnat paddla i ytterligare ett par timmar. grejen med SUP ivågor är att man får mer gjort. och det går snabbare att ta sig mellan vågsektionerna särskilt gött att ta några extra tag med paddeln för att slippa få vågen över sig. Jag får mer gjort på samma tid och orkar hålla på längre. Jag paddlar ett par gånger i veckan för träningen och att bara komma ut njuta av naturen. här från i lördags

http://www.youtube.com/watch?v=alrruYG9T-U

• mag

Medlem
    25 november, 2008 vid 21:09

Kul video! 🙂
    SKönare med GoreTex än en våtdräkt som blir kall och fuktig på insidan efter en stunds SUPande. Kanske något att ta efter de lugna platta dagarna.
    /Magnus

• jesper_b

Medlem
    2 december, 2008 vid 14:25

Härligt Nemo!

Jag håller med om det där med vinden. Upp till 7-8 m/s cross on tycker jag det är ok. Sedan blir det lite väl stökigt. På torö för mig överlappar vågsegling med 5.5 med SUP, dvs det finns ett register när man kan ha kul på båda.

Dock tycker jag det är lite kite och vindsurfingperspektiv på vindproblemet. Surfing i sverige är ofta väligt mycket mer vindskyddat än kite och vindsurf. Dvs surfare säker mer vindskyddade spots än kite och vindsurfare. Tar man med surf till vindsurfspotet är det således kanske lite onödigt blåsigt. Runt uddden där surfarna håller till är det oftast lä. Nu gäller det så klart inte för alla svenska surfspot men generellt är surfare och vindsurfare sällan på exakt samma spot.

Att välja mellan standup och vanlig “prone” surfing är inte det enklaste. Tycker nog det har en del med humör och sällskap att göra. Men generellt tycker jag SUPen har en fördel i riktigt dassiga slöa beachbrake. Typ på Fårö morronen efter vindsurfing men det ligger kvar stökiga småvågor utan tydliga sektioner. Visst skulle det gå att longboarda men det skulle bli mycket paddlande och väldigt lite surf. Med SUPen sticker jag ut utanför allt skvalp och väntar på det få men lite större vågorna. I och med att man står och paddlar dubbelt så fort som på longboarden kan man snabbt placera sig rätt när det väl kommer lite finare vågor.

Är det däremot riktigt cleant och lite mer drag – då är det mer humöret som styr. Fasen varför inte fram med lilla chippet och leka Kelly!

/JB

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing SUP? Hmm!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.