• SUP paddel?

Publicerad av davids på 19 maj, 2010 vid 07:04

Då har jag iaf skaffat mig en SUP, eller rättare sagt vad som påminner om en SUP. En koloss av vindsurfingbräda från 80 talet för 100 kr på Loppen. Kung! Men nu behöver jag en paddel så jag kan ut och gotta lite. Jag hade INTE tänkt köpa en i titan/kolfiber/rymdmaterial för ett litet afrikanskt lands BNP utan är ute efter nåt skitbilligt som jag kan ta mig fram med. Några tips? Även några förslag på hur lång den helst ska vara? Jag hade inte tänkt köra Jaws utan är mer ute efter att bara kunna motionspadla och komma ut på havet de där vindfri fina dagarna i sommar så performance är inte så viktig för mig

gurra_g svarade 14 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • gurra_g

Medlem
    19 maj, 2010 vid 07:39

Hur stor bräda köpte du? Har tänkt göra samma sak men funderar lite på hur stor den måste vara för att palla 85 pannor?

• platslagarn

Medlem
    19 maj, 2010 vid 08:22

jag kör det på landet. grymt trevligt.bra balansträning som fan.jag kör med åror från en rodbåt.funkar kanon.

• davids

Medlem
    19 maj, 2010 vid 08:24

Vet inte exakt, men den är orimligt stor.. Du kan säkert stå 3 fullvuxna personer på den utan att den sjunker

• rydstrom

Medlem
    19 maj, 2010 vid 08:26
    Gurra_g;612518 wrote:
    Hur stor bräda köpte du? Har tänkt göra samma sak men funderar lite på hur stor den måste vara för att palla 85 pannor?

du väger ju fan inte 85 kg.. hehe 😉

• bohm

Medlem
    19 maj, 2010 vid 08:37

Onwater i lund hade en för ca 600 när jag var där sist. På hemsidan finns det en för 495;

http://www.onwater.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=2951&category_id=45&option=com_virtuemart&Itemid=36

Jag byggde min första paddel själv av 4-tums regel och plywood. Skaftet var en lång regel som jag hyvlade rund, och själva paddelbladet sågade jag ut ur plywooden. Jag sågade ur en skåra i regeln och sköt in paddelpladet och limmade fast. Sedan tog jag ett lager glasfiberväv och polyester och förstärkte med. Kostade gratis eftersom jag hade detta liggandes. Brädan byggde jag också av frigolit och epoxy+väv.

Längden ska vara ca 20-25 cm längre än dig. Kan vara lite längre om man bara kör plattvatten och lite kortare om man kör vågor.

• jode

Medlem
    19 maj, 2010 vid 18:03

Dra ner i hamnen och sno en åra till en gammal båt som ej ser ut att användas mer!

• gurra_g

Medlem
    20 maj, 2010 vid 12:06
    bohm;612535 wrote:
    Brädan byggde jag också av frigolit och epoxy+väv.

Jägarns så trevligt det såg ut med en egen byggd sup! Nu vart jag ju sugen på att bygga en själv!

Vad gick kalaset på? Blev det bra?

Är den gjord av en ända frigolit ”bit”?
    Kan man som enkel klåpare snickra ihop en?
    Hur gjorde du med fenorna?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.