• Publicerad av s19 på 4 mars, 2003 vid 22:39

Hej allihopa!!

Är det någon som har någon info, eller vet var det finns info om den ny slalomen, super-x?? Läste inlägget om att återinföra slalom (håller med)där nämndes det. det enda lilla jag sett om det är på engelska windsurfs hemsida. Där stod tyvärr inte särskilt mycket. Såg iheller ingenting på pwa´s sida…
    Nån som vet??

Linus

markram svarade 21 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • blowfish

Medlem
    4 mars, 2003 vid 22:45

Tjena !
    Det finns lite info här:
    http://www.uniquestore.nu/superX.htm

• anonym-anvandare

Medlem
    6 mars, 2003 vid 09:43

Det här var ju lite surt att gårdagens inlägg bara försvann…men det är inte mycket att göra åt.
    Men för att fortsätta den här tråden med galla och svordomar angående spektaklet Super X fortsätter jag här nu att kräkas på det sämsta förslag jag hört någonsin. Hoppas fler gör mig sällskap!

Att en så bra sport som slalom windsurfing ska förstöras med Gladiator knep och olika trick (vad nu dom har att göra på en racebana) tycker jag är en sådan förnedring så jag kan kan knappt bärga mig…….PWA tycks ha spårat ur helt om man “köper” konceptet.
    Tacklingar och andra medel för att hindra sin konkurrent på banan, hör det till w.surfing? Hur fan skulle det se ut om golfindustrin fick lite nya ideer och plötsligt hänger en hockey utrustning på deltagarna och medge att ligger du efter några bollar så stör din konkurrent med att kasta klubbor på varandra, förstör gärna hans utrustning också.
    Och att någon överhuvudtaget fått för sig att grenen Super X skulle gynna oss surfare med bättre och billigare prylar tycks ha en skruv lös!!! När gick ekvationen mycket tåligare och bättre prylar ihop med billigare utrustning till den stora massan…..???? Hallå!!!! Att bara tro att vi skulle få bättre grejer är en utopi, möjligen till dubbla priset. Men vem vill avstå prestanda/fart för att få en bräda som tål att krockas med????? Eller en mast i titan för hur mycket pengar som helst….den måste ju hålla en krasch på upploppet när Karlsson trycker till dig för att komma först över mållinjen. Och sedan måste prylarna vara så lätta att det går att tricka med loopar mm…..hur ska den egentligen se ut, och vad gynnar det oss icke mordiska surfare som hellre seglar bra och snabbt eller med flow?
    Näää, skit var förslaget (verkar redan vara beslutat att det ska genomföras i PWA) och jag skäms faktiskt å sportens vägnar…….seglingens prostituerade clowner, ä de vi de?
    Nä fan, nu ska jag gå ut och skriva PWA i snödrivan här utanför jobbet och sedan låta samtliga av mina kollegor pissa gula ringar på den……..
    Låt slalom förbli en renodlad slalom, som någon tidigare skrivit F1 tävling. Då får vi en klass som förvisso är dyr men utvecklingen ligger på prestanda. Vi andra kan ntävla i en “folkrace” variant, öppet för alla där vi kan få dra nytta av F1 klassens utveckling några år senare.
    Så nu slutar jag…med att kräkas lite på PWA, för det var länge sedan jag blivit så upprörd över dumma påfund!

• getwet

Medlem
    6 mars, 2003 vid 09:53

Se där, så upprörd så jag glömde logga in mig….asså jag som skrev fd inlägg!

• ola_p

Medlem
    7 mars, 2003 vid 20:27

Någon med lite större talang för att skriva slagkraftigt på engelska än mig kan väl fixa en petition på http://www.petitiononline.com Så kan vi skicka in till pwa som protest sen!

• markram

Medlem
    8 mars, 2003 vid 18:15

Ok, petition är inlagd.
    Hoppas att allt blev rätt, de håller tydligen på att uppgradera servern just nu. Nedan kan Ni se vad jag skrev (hoppas Ni håller med)
    To the board of PWA and the leading windsurfing equipment makers.

There is a rumour going on that a so called Super-X format that will combine slalom and freestyle in a package, but it has a lot of flaws:
    1. It would not gain many competitors
    2. Harder for organisers to rig a course (especially important in changing conditions)
    3. The risks for serious injuries would be very high and risk the whole Windsurfing-industry`s reputation(as weel as parents interest of sponsoring kids).
    4. It would not add to the so famous friendly atmosphere among surfers (with full-contact battle´s comes arguments). The friendly atmosphere among windsurfers is for many people the reason to go windsurfing.
    5. The “equipment-trash-rate” would trash bank-acounts and when people´s bank-acount are through they quit.

Instead of trying to create an interest for the new Super-X format we suggest that You take care of the existing and massive interest for Slalom-racing.

We understand PWA´s aim of creating a spectacular event-format and in the same sentence remind PWA of the Eurosport-broadcastings with slalom-racing –both outdoor and indoor.

Non wind-surfers that join to see a freestyle windsurfing event have really hard trouble of understanding what it is that makes a winner to a winner in a freestyle event, the don´t understand it and it is also hard to understand the difference between various manouvres.
    In formula-racing the events are far away from shore by various reasons (deep fins etc) it takes binoculars or helicopters to “bring the racing to the audience”.

But in slalom with a running start on the beach or close to the beach with a finnish on land or close to land it racing become´s spectacular close and very easy to understand for the spectators, wether they now everything or nothing about windsurfing.

The slalom-format has quite a lot of adrenaline in it and everyone that has done a down-wind or slalom-8 race in good conditions knows what adrenaline is and when the audience gets close to this, they can taste it.

And when the audience can get a taste of adrenaline and excitement, then sponsors, TV & magazine´s will do what they did in the late 80´s-early90´s. They will create a boost for the sport.

And hopefully both PWA as well as the strategy-outliners in the windsurfing equipment companies will have taken wisdom of the last “boom”.

A slightly revised slalom-format, with some few limitations on equipment, that utilise the experience of the latest R&D and that also brings in experience of what went wrong with Formula-racing, would have a great future n a global basis for both beginners pro´s and spectators.

To give up slalom-racing for something that reminds on what went on in Rome 2000 years ago in colosseum would not only be arrogant against existing surfer and irresponsible towards those who will get injured in the future, it would also show that the industry don´t have an interest of creating a long-term sustainable base for a growing sport that can be recommended to new generation of consumers.

• markram

Medlem
    8 mars, 2003 vid 18:18

Om ni tycker det är ok gå in på:
    http://www.petitiononline.com
    sök efter: Slalom-revival of windsurfing
    och signa.
    Gnäll inte bara på nätet heller, gör som jag gå på lokala klubbmötet och säg att du vill ha lite “folk-racing”! laugh.gif

• hifly

Medlem
    8 mars, 2003 vid 18:34

tycker det skulle vara bättre tävlings gren om dom tog bort tricke och tacklingarna men tuberna verkar ju ändå vara en kul grej.

• ola_p

Medlem
    8 mars, 2003 vid 19:52

Hittar den inte! confused.gif Kan du inte lägga en direktlänk?

• markram

Medlem
    8 mars, 2003 vid 21:18

Det kanske har med uppdateringsmeddelandet att göra.
    Det är ju också möjligt att de korrar det som läggs ut.
    Annars har jag väl misslyckats (är inte dataknutte),
    får kolla imorgon igen.

• oskie

Medlem
    8 mars, 2003 vid 23:09

Va händer om man missar en tub och kör in i den? Tuben måste ju vara fastsatta på något sätt och då lär det gå illa om man kör rakt in i (under) den??

• markram

Medlem
    9 mars, 2003 vid 15:00

Man skadar sig själv och/eller utrustningen, det verkar ju rätt cyniskt om svenska handlare skulle stödja det..
    Petition online verkar inte funka -vet ej varför

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.