• surfslusken

Medlem
    8 mars, 2005 vid 10:51

Har kört SF och framför allt SO en hel del förra säsongen. SF känns defenitivt annorlunda än det mesta andra, det tog ca en timme innan jag kom överens me den. Kändes skumt att seglet inte lät nåt, är ju van med monfilms prasslet. Men sen upptäcket jag en “ny” surfing. Jag upplever SF som betydligt långsammare, den tar inte höjt som SO, men HUJ vad fin den är att rida vågor me. Som att smeka en vacker kvinna. Jag tycker att det är svårt att välja mellan SO och SF, beror mkt på förhållandena. Jag ska nog t o m ha båda i 4,7 och kanske oxå 4,2.

Har även hört andra som beskriver SF i andra termer. Bästa är att prova, annurlunda kommer du nog iaf tycka den är.

• basse

Medlem
    8 mars, 2005 vid 11:52

Hoppas ni visar ett ex på torsdag. Kan ju vara aktuellt i de mindre storlekarna som du nämner och när det blir riktigt najs sideshore kanske.

• surfslusken

Medlem
    8 mars, 2005 vid 12:01

lugn Basse.
    Kommer finnas Super Freak att krama på tordag, då kan du ju oxå höra med andra som kört me dom va dom tycker.

Kolla gärna me Gurra78 här på konfen oxå. Har ju sett på bilder o filmer från Torö att han kört en hel del med SF.

• gurra1978

Medlem
    8 mars, 2005 vid 12:57

Svar till:

Kolla gärna me Gurra78 här på konfen oxå. Har ju sett på bilder o filmer från Torö att han kört en hel del med SF

[/ QUOTE ]

Där tror du fel. Det är Niklas a.k.a. dude som kör med Superfreak. Han har nog mycket tankar kring det seglet, mest positiva tror jag då han har många + en SF mössa shocked.gif Jag tycker det verkar vara ett bra segel men kan inte utveckla det mer. Jag måste provsegla Niklas grejor först.

• mag

Medlem
    8 mars, 2005 vid 12:58

Ja SF har drag!!!
    S.O är helt klart bäst i sideshore av de 2. Men SF är bra i vågor självklart, det är ju ett HOT-segel! Det är bättre drag i SF än S.O och kanske något större vindregister. Båda tål dock mycket vind.

Om du riggar S.O som det är tänkt, dvs plant, så har de inte bästa bottendraget. Men det är ju bara att rigga ett större segel så det har jag aldrig upplevt som ett problem.

Om du bara ska åka sidvindsvågor skulle jag nog köpa S.O. I Sverige och onshore skulle dock SF med större drag kunna visa framfötterna. Jag som är lätt älskar S.O i alla förhållanden!

/Magnus

• surfslusken

Medlem
    8 mars, 2005 vid 13:23

Upps!!

Där ser man, trodde de va du Gurra me de färgglada Superfreaket. Hur som helst så fick vi ju “tag” på rätt dude. Jag är själv mkt intresserad av hur folk upplever Superfreaken. Jag var inte så förtjust först, men sen slutade jag jämnföra den med “vanliga” segel, typ SO och Smack. Då började jag gilla den på ett annat sätt, det är en annan sorts upplevelse på nåt sätt. Soft, skönt smekande och tyst. Mer soul typ. Så jag vill ha både SO och SF beroende på vilken typ av segling jag är sugen på för dagen, soul el hardcore.

Ähhh… fan va svårt de är att förklara.

• jesper_b

Medlem
    8 mars, 2005 vid 14:58

Visst blir det SF-kramande på torsdag. En del kan jag dela med mig av redan nu. SF är det enda vågseglet på marknaden byggt i nästan enbart dacron (samt vinylruta och mycket kevlarförstärkningar). Det som skiljer SFs egenskaper från andra segel är främst att det är lättare, mjukare, mer förlåtande och dämpat. Om man tänker sig skillnaden mellan ett segel i mest monofilm och ett segel i mest X-ply, kan SF sägas ha en känsla ytterligare ett steg i X-plyriktningen, dvs det är mjukare.

Första intrycket är att det är bekvämare att segla i byig hård vind. Det lugnar ner riggen och man blir inte lika trött i sådana förhållanden. Jeff Hendersson brukar skoja med att han sedan han fyllde 40 inte orkar segla med något annan än med SF.

Första intrycket är att det tål grymt mycket vind – lämpligt i småstorlekar och ett fantastiskt segel i survivalförhållanden är riktiga slutsatser.

Allt eftersom “upptäcker” man dock att SF även har oerhört bra bottendrag. Mer än många segel i monofilm och X-ply. Dock tar det ett tag att hitta rätt teknik för att få ut detta ur SF. Man pumpar igång det genom att smårycka, närmast skaka igång det. Allt eftersom rycker/skakar man allt intesivare och faaasen vad mycket drag man genererar.

De senaste två månaderna har jag ganska ofta stått tokstill guppandes ut i kanalen (utströmmen mellan vågorna) med mitt favo SO 5.3 och blivit totalt frånåkt av en tokpumpande och lika tokplanande Glenn och en tokpumpande och tokplanande Jeff. När andra står still kan Glenn pumpa upp sitt SF tillräckligt för att klämma av riktigt höga fina bakåtar… Detta beror delvis på SF, i kombination att Glenn är den som seglet SF mest alla. Han har en minst sagt ljup relation till sina SF.

Sålunda: SF är från första erfarenheten ett otroligt hårvindssegel, och vid en närmare bekantskap även ett grymt lättvindsvågsegel. Väl invant har SF oerhör “range” (man kan ha glest mellan storlekarna). Det är dessutom det mest oförstörbara och samtidigt superlättaste vågseglet på marknaden som väl dubblerar som rent nybörjarsegel.

Om man däremot gillar snärtiga exakta segel som ger omedelbar feedback – då finns det många bättre allternativ. En orsak till att man eventuellt gillar de ofta stelare monofilm- och monofilm/X-plyseglen kan dock vara att man aldrig givit SF chansen…

Men det finns ju ett rejält utbud av segel att välja på. Dessutom är det väldigt mycket mer än materialet som styr känslan. SO har till exempel en hyfsat stor monofilmpanel i mitten och är trots det ruskigt smidigt (konstig kombination av exakt och mjukt – “smidigt” helt enkelt). Psyclone är betydligt mer krispigt, osv… med flera segel “out there”.

Glöm framför allt inte att det inte är prylarna som avgör: Det är varken den som har bäst prylar eller är bäst seglare som har roligast – det är den som har roligast som är bäst!

/Jesper B

Bilden: Tora 6 år med Microfreak 1.2

• vinta_kestrel

Medlem
    8 mars, 2005 vid 19:53

Tjo,

som återfallssurfare (1980-1994+1997, 2003-) älskar jag SF, trots att jag bara seglat det två gånger. Vad finns det att inte tycka om?! Det ser oldskool ut, det låter oldskool om det (m.a.o. helt ljudlöst), det luktar oldskool om Dacron’et, det känns oldskool när man tar i Dacron’et, det prasslar mysigt när man drar det mellan tumme och pekfinger samt har det 3/4-lattor på 3 och 4 lattan.

Men det bästa är ändå att jag kan rigga ner det oldstyle – jag lossar på lattspännarna, viker bommen uppåt och tar bort den, drar sen ut lattorna helt, väck med masten (som jag lackat lila samt gjort odelbar) och sen viker jag seglet som vid en flaggvikning. Helt suveränt – jag får plats med seglet i våtdräktsväskan! Jag får dock ha en lite större väska när jag har hela linjen SF…

Skämt åsido – jag har bara seglat mitt SF4.2 två gånger och jag älskar det! När stormen kom i början av januari, så seglade de andra överriggad 3.7. Jag har inget mindre än 4.2 (men har lite kagge att hänga emot) så det var bara ut med det. Funkade helt fantastiskt i den vinden! Överriggad javisst, men seglet skötte sig så fint som det bara kunde. Mycket mer kontrollerat i dessa >22m/s vindar som rådde då jag var ute (kl.16), jämfört när jag körde Smack 4.3 i 22m/s på Ringenäs i våras. En annan jämförelse med just Smack 4.3 (’04, mot SF 4.2 ’05) – SF känns ännu softare i hanteringen. Kan tänka mig vad det gör för någon som kan vågrida (jag försöker jobba tillbaka till gammal form. Det går sakta…)

Glömde en sak – det är sjukt lätt! Det ska bli kul att låna ut detta till de lokala surfarna. De var helt förstummade när de provade min Psyclone 5.9 rigg (med 1.5kg 100%-mast och kolbom), men jag tror de blir än mer förvånade över detta seglet.

Vad gäller SO så har jag bara ett 5.0 så jag kan inte göra jämförelsen. Dock, så som jag riggat SO (vilket kan vara fel) så tycker jag det känns mer onshore-betonat än SF, samt är det mer stumt än SF. Men det överlåter jag till Jesper och Ola etc. att komma med bättre omdömen än jag kan ge.

En sak är säker, mitt SO 5.0 kommer ge vika för ett SF 5.0. Det är bara sååå skönt att slippa rycket och slitet i de byiga östersjö-vindarna eler när man kör i chop.

F’låt att det blev långt. Jag pladdrar en del…

Här är förresten en bild när jag lånar Toras SF 1.2 Tintin-edition wink.gif

• koa

Medlem
    9 mars, 2005 vid 07:23

Kan bara stämma in i kören;

SuperFreak är ett fantastiskt segel, mjukare, knäpptyst och lättare än allt annat.
    SF har en skön, mjuk “Cadillac Ride” i känslan och känns kompakt
    och extremt förlåtande.

Och för att inte tala om hur vackert det lyser upp den gråaste av
    vindsurfingdagar i Sverige…man blir glad wink.gif

Aloha

Calle N

Videostillbild; Frippe
    Seglare; Calle
    Vart? ..ännu en bottensväng på Torö

• manno

Medlem
    9 mars, 2005 vid 12:05

Jag stämmer också in i svanesången. Om man riggar det för hård vind med hyffsat mycket tvist så känns det som ett vanligt segel fast mjukare och med ganska lite kraft. Om man däremot släpper lite på ned och uthal kan man få riktigt elefantdrag i seglet och det känns ovant och skumt, dock så går det ganska fort att vänja sig vid det och det blir inte alls så bångstyrigt som ett vanligt segel med för lite nedhal.
    Dock ska man passa sig för att släppa förmycket på uthalet, som jeff henderson skrev på forumet: “expect a ride from hell!”

• jogo

Medlem
    9 mars, 2005 vid 16:54

Phil McGain, som man ändå får tillstå vara duktig seglare och segeldesigner har följande att säga om dacron…

http://www.mauisails.com/forum/viewtopic.php?id=48

• vinta_kestrel

Medlem
    9 mars, 2005 vid 21:54

btw Basse, ta vägarna förbi Varberg i morrn kväll och kläm på bl.a. ett 2005 SF “Tintin edition”.

• anonym-anvandare

Medlem
    9 mars, 2005 vid 21:57

Tja, dacron i all ära men varför seglar man med kolfibersegel på ACC båtar. Ja, jag vet att båtar är båtar och vindsurfbrädor är något annat, men faktum kvarstår, när det gäller effektiv vindutnyttgande, vågsegling, segelflyg, osv är det lätt och formstabilt som gäller.

/ 3DL

• basse

Medlem
    10 mars, 2005 vid 06:37

Svar till:

btw Basse, ta vägarna förbi Varberg i morrn kväll och kläm på bl.a. ett 2005 SF “Tintin edition”.

[/ QUOTE ]

Klart vi skall till Stekhet afton ikväll. Det bilr intressant att se på grejjorna och höra vad de säger om dem. Skall även till Maui snart och där är det ganska bra priser på Hot.

• jesper_b

Medlem
    11 mars, 2005 vid 18:11

Basse,
    Knalla in till Jeff och de andra på Hot och be att få provköra – varför inte ett litet äldre exempla, bara för at bevisa hur fel Phil M har (se länken ovan). Sedan är det bara att hosta upp. Då slipper du både svenska moms, tull och högre fraktkostnader!

Rippa järnet!

/Jesper B

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.