Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surf i Lomma – för nybörjare?

• Surf i Lomma – för nybörjare?

Publicerad av tim-eriksson på 11 juli, 2007 vid 19:17

Tänker eventuellt åka och hälsa på en kompis i lomma nästa vecka och vindsurfa med honom, dock så ska han jobba när det inte blåser hulk så jag undrar;

Är det ”safe” för mig att segla trots att jag inte sätter vattenstarter 100% än? Brukar det vara mycket aktivitet i lomma / habo ljung dvs andra surfare i vattnet?

Inte lusst att dra ut själv med min 105 liters bräda om jag är helt ensam där ute om det krisar, har lyckats vattenstarta några gånger men då blåste det 10-12 ms men om jag är underriggad tror jag inte att jag har tekniken för att vattenstarta än..

Vid allt över 6.9 (dvs 6.9 och 8.5) så har jag en 144 liters som jag i nödfall kan dra rigg på så då känns det lite tryggare…

Såå… Borde jag dra ner dit och surfa ensam eller ska jag stanna hemma här i uppsala och vänta 3-4 dagar och åka direkt till haga park? (ska dit v.30).

Hej hopp!

nlc svarade 17 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • nlc

Medlem
    11 juli, 2007 vid 19:48

Tjena hej. Kul att du kommer å hälsar på i södern 🙂

I HaboLjung är det långgrunt (typ lår-/midjedjupt) och oftast västliga pålandsvindar. Dessutom brukar det vara ganska många på vattnet även lite när det inte blåser appung. Man ska kanske inte uppmuntra att surfa själv, men jag tycker nog att Habo är ganska safe. Dock så är det lite klurigt att rigga där med små gräsytor en bit upp från stranden och vägen alldeles nära inpå.

• fng

Medlem
    11 juli, 2007 vid 19:59

Bättre riggytor i gläntan strax närmare Lomma från utsiktsparkeringen sett..

• tim-eriksson

Medlem
    11 juli, 2007 vid 20:06

Hur är det att surfa direkt från lomma då?
    Eller är det habo som gäller.?

Som det är i Haga så vågar jag surfa själv nu om det skulle krävas då jag har koll på hur långt ut jag vågar surfa men ändå bottna.

• wind-lover

Medlem
    11 juli, 2007 vid 21:11

@Tim.Eriksson 396491 wrote:

Hur är det att surfa direkt från lomma då?
    Eller är det habo som gäller.?

Som det är i Haga så vågar jag surfa själv nu om det skulle krävas då jag har koll på hur långt ut jag vågar surfa men ändå bottna.

Satsa på habo, som sagt så är där grunt vatten. Där är det lugnt och det är många trevliga sufare också. 😉
    I lomma där är det massa sandbankar och sen pangdjupt utanför ”piren” och där är inte många som surfar.

• tim-eriksson

Medlem
    12 juli, 2007 vid 07:53
    wind-lover;396513 wrote:
    Satsa på habo, som sagt så är där grunt vatten. Där är det lugnt och det är många trevliga sufare också. 😉
    I lomma där är det massa sandbankar och sen pangdjupt utanför ”piren” och där är inte många som surfar.

Tackar, då kommer jag ner runt ons-torsdag och stannar tills måndag, sen blir det habo 🙂

Om ni ser en badare ofta med rosa segel så är det jag 😀
    Bara surfat 2 gången än så är inte såååå het än 😛 Målet med veckan är att få i fotstropparna och lära mig gippa 🙂 Lite värdelöst att åka 50 meter och sen hoppa i lixom…

• jester

Medlem
    12 juli, 2007 vid 08:31

Tackar, då kommer jag ner runt ons-torsdag och stannar tills måndag, sen blir det habo

Är inte Lomma o Habo samma ställe, egentligen??

Klagshamn är ett grymt bra nybörjar-ställe oxå. Ligger ju söder om Malmö.

• wind-lover

Medlem
    12 juli, 2007 vid 09:30

@Jester 396592 wrote:

Är inte Lomma o Habo samma ställe, egentligen??

Klagshamn är ett grymt bra nybörjar-ställe oxå. Ligger ju söder om Malmö.

Nja, det är en bukt ”lommabukten” består av lomma, habo ljung, bjärred… osv Den är cirka 8-10 km lång… Så det är olika på sina håll med vattnet. Men det ligger nära varandra ändå…

• jester

Medlem
    12 juli, 2007 vid 09:38

Då är det ju samma ställe… 😀

Var där på F2 speed challenge förra året. Kanonfint ställe.

• nlc

Medlem
    12 juli, 2007 vid 13:55

Jepp Klagshamn är oxå grunt o fint för nybörjare, har bättre riggytor, möjlighet till camping och funkar på fler vindar men det ligger lite off å det är inte så mycket annat folk som rör sig i närheten (som vid Habo).

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surf i Lomma – för nybörjare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.