Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surf i reklam

• Surf i reklam

Publicerad av starboard-surfer på 4 april, 2006 vid 20:55

Jag slutar aldrig att förvånas av detta återkommande fenomen där gamla surfprylar används i nutida marknadsföring. Senast idag kom det hem ett bilmagasin (Peugeot) där nya modeller presenterades. Och mycket riktigt, på sidan med tillbehör där någon form av modern, attraktiv och äventyrlig livsstil ska återspeglas sitter en gammal bräda på taket till den nya bilen med det ultramoderna takräcket. Bara senaste veckan har jag noterat samma fenomen på Epson fotopapper, någon parfym som jag inte minns namnet på, vitamintabletter, Elgigantens utskick osv.
    Tänk er följande bilder:
    Ett nytt Kvänumkök med en bakmaskin och en sodastreamer på bänken
    eller
    En ny carport med fjärrkontroll där 2 plastcyklar står parkerade innanför
    eller
    Ett nytt Callaway golfset där snubben har ett par sunpocket på näsan
    eller
    Ett nytt Trivselhus med en 242a på garageuppfarten
    eller…..

Då jag själv jobbar med reklam är jag inte helt objektiv, men visst måste fler ha noterat detta fenomen. Svensken i allmänhet gör det kanske inte, vad vet jag men just med surf verkar det helt ok att inte ha någon som helst koll. Och då också från en bransch som annars anser sig ha grym koll…

/Douglas

s svarade 18 år, 7 månader sedan 13 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • _frippe_

Medlem
    4 april, 2006 vid 21:26

Dom dyker som sagt upp överallt dom där gamla bilderna. Till min förvåning dök det t o m upp en surfbild på vårt globala intranät idag. På vissa av sidorna slumpas det ut lite olika bilder, oftast stiliga närbilder på ett löv eller liknande men idag dök Robby Naish upp, självklart med ett gammalt rosa mylarsegel…
    Jag har funderat lite på det där tidigare och undrat om det inte beror på att dom som slänger ihop reklamen gillar bilder på gamla prylar bättre eftersom man helt enkelt ser seglena bättre i och med att de är färgade och inte genomskinliga. När man sett bilder på 06 och kanske framförallt 07 seglena så ser det ju ut som att helfärgade segel är på väg tillbaka. Håller min teori kanske det innebär att de gamla vindsurfingbilderna i reklamen uppdateras då… :smirk:

• swe-496

Medlem
    4 april, 2006 vid 22:34

“Tänk er följande bilder:
    Ett nytt Kvänumkök med en bakmaskin och en sodastreamer på bänken”

Fan Sodastreamern säljs ju i nytappning numer…;)
    Skämt åsido. Håller med dig om att det skulle se bättre ut om det var moderna surfprylar istället för omoderna….

• styret

Medlem
    5 april, 2006 vid 17:47

det där med grejerna på taket var jävligt konstigt…
    annars är det ju en klassiker med nån gammal neonseglingsbild frå nån bildbyrå som sen hamnar som bild på senaste teven i sibas veckoblad…

• adde

Medlem
    5 april, 2006 vid 20:59
    styret wrote:
    det där med grejerna på taket var jävligt konstigt…
    annars är det ju en klassiker med nån gammal neonseglingsbild frå nån bildbyrå som sen hamnar som bild på senaste teven i sibas veckoblad…

Ericsson hade ju en Apelvikenbild från 80-talet(?) med bla S.. in action i sin reklam för inte så länge sen…

Såg en reklam för Alpine (tror jag det var) i en biltidning, en skärm hade minnsan en surfbild anno 2005… det visade ju sig mycket riktigt vara en surfare som gjort reklamen 😀

/adde

• _alexander

Medlem
    5 april, 2006 vid 22:32

jag såg robby naish på en köks tv kartong på netto häromdan

• ola_p

Medlem
    6 april, 2006 vid 05:27

Sök på vindsurfing på johner eller vilken annan bildbyrå som helst… Så får du förklaringen.

• fastforward

Medlem
    6 april, 2006 vid 07:41

Precis som Ola_P säger. Sedan det glada 80-talet svämmas bildbyråerna över av vindsurfingbilder – varför ska man ta nya när man redan har bilder ur alla möjliga kameravinklar och ljusförhållanden? Så länge de som köper och säljer bilder inte har någon koll på hur en modern utrustning ser ut så får vi nog stå ut med de rosa seglen.

• swe170

Medlem
    6 april, 2006 vid 08:10

Ett sent exempel på hur fel det kan bli är “Volvo XC90 Volvo Ocean Race Edition” kampanj som pågår nu där man lyckats lägga en kiteboard tillsammans med en vindsurfingmast på takräcket. Ungefär som att Anja Pärson håller ett par längdåkningslagg på reklambild…..

• svenne

Medlem
    6 april, 2006 vid 08:11
    SWE170 wrote:
    Ett sent exempel på hur fel det kan bli är “Volvo XC90 Volvo Ocean Race Edition” kampanj som pågår nu där man lyckats lägga en kiteboard tillsammans med en vindsurfingmast på takräcket. Ungefär som att Anja Pärson håller ett par längdåkningslagg på reklambild…..

Eller stjärtlapp.

• ola_p

Medlem
    6 april, 2006 vid 10:52

Stjärtlapp åker man faktiskt utför med, så stjärtlapp är mer berättigat än längdlagg.
    Stjärtlapp i nästa OS! 😀

• jester

Medlem
    7 april, 2006 vid 06:02
    Ola_P wrote:
    Stjärtlapp åker man faktiskt utför med, så stjärtlapp är mer berättigat än längdlagg.
    Stjärtlapp i nästa OS! 😀

Man tränar väldigt mycket i utförsbackar även på längdlagg. Problemet är att man inte brukar använda liften upp…

Vet att Erik Östlund körde Skutskjutet (eller vad det nu heter) i Åre med längdlagg förr i världden..

• ola_p

Medlem
    7 april, 2006 vid 06:51

Dock så räknar man väl inte riktigt in längdlagg under alpint..?

• jester

Medlem
    7 april, 2006 vid 06:55

Men det gör man med stjärtlapp???

Slötittade lite på Eurosport häromdan, och Betandwin har en reklamsnutt där ett antal stora idrotts-sjtärnor är samlade. Robby Naish är en av dom.

• ola_p

Medlem
    7 april, 2006 vid 06:57
    Jester wrote:
    Men det gör man med stjärtlapp???

O ja!

• svenne

Medlem
    7 april, 2006 vid 07:05

Grym materialutveckling de kommande åren, speciellt i störtlapp. Kul att de har börjat med carving-teknik i stjärtslalom också.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surf i reklam

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.