Senaste nytt Forums Vågsurfing Surf i skåne?

• Surf i skåne?

Publicerad av bjornis på 25 september, 2006 vid 13:55

Tjena!

Mitt första inlägg någonsin här. Har helt fastnat för surfing! Sjukt kul! Började i bali för nåt år sen och reste runt och surfade i brasilien förra hösten.

Verkar som att några här har hittat ställen som går att surfa i Sverige? Nån som hittat fina swells i skåne, helst nära lund? Är det bäst nu under hösten och vad behöver man för grejer för att klara det kalla vattnet?

stoney77 svarade 18 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • stoney77

Medlem
    25 september, 2006 vid 16:40

Hej och välkommen!

Ska du klara vintern behöver du en 6/5/4-våtdräkt (tror de bästa är O’neill eller rip curl, Quiksilver funkar nog fint med), ett par 7mm booties och ett par 5 mm vantar (kör själv rip curls trefingersvariant). Några vågor att nämna lär du inte hitta i närheten av Lund, du måste minst upp ovanför Helsingborg på Västkusten, Mossbystrand på sydkusten kan funka någon gång ibland på SV-SO-vindar men det blir sällan särskilt stort och nästan aldrig rent. På österlen finns en massa fina spots från Kåseberga och upp längs östkusten, bara ut och leta.

• jonaish

Medlem
    30 september, 2006 vid 09:53

Kåsteberga ligger inte inom Österlen, om man ska va petig…men nära ”gränsen”..!!

Gislövshammar är den bästa spoten när de blåser mkt bra, runt NO, O, SO och S vindar..Men bäst på NO och O

• stoney77

Medlem
    30 september, 2006 vid 20:52
    jonaish wrote:
    Kåsteberga ligger inte inom Österlen, om man ska va petig…men nära ”gränsen”..!!

Gislövshammar är den bästa spoten när de blåser mkt bra, runt NO, O, SO och S vindar..Men bäst på NO och O

Inte om man inte är vindsurfare eller råkar gilla vindsurfingfenor i ryggen…

• jonaish

Medlem
    30 september, 2006 vid 21:33
    Stoney77 wrote:
    jonaish wrote:

ähh säg som det är… det är för stora vågor för dig i Gislövshammar 😉

Det finns faktist plats åt windsurfare, kitesurfare och vågsurfare här!!

Det handlar mer om att våga hoppa i vattnet å rida vågor än att säga att det finns massa vindsurfare som tar plats i vattnet…

• fredde

Medlem
    1 oktober, 2006 vid 17:53
    jonaish wrote:
    Stoney77 wrote:
    jonaish wrote:

ähh säg som det är… det är för stora vågor för dig i Gislövshammar 😉

Det finns faktist plats åt windsurfare, kitesurfare och vågsurfare här!!

Det handlar mer om att våga hoppa i vattnet å rida vågor än att säga att det finns massa vindsurfare som tar plats i vattnet…

Gräv ner dig!

Gislöv e inte alls bäst i de krokarna…. Håll dig till kite och vindsurf….

• jonaish

Medlem
    1 oktober, 2006 vid 18:01

Nä de e klart att Gislöv suger pung för där uppe finns inte äns något vatten

Jag snackar om Gislövshammar…. två olika by:ar….bli du kvar i habo ljung där det är långgrunt å bra för noobis

• fredde

Medlem
    1 oktober, 2006 vid 18:16
    jonaish wrote:

Jag snackar om Gislövshammar…. två olika by:ar….bli du kvar i habo ljung där det är långgrunt å bra för noobis

Idiot, klart jag menar hammar….

Lille du, jag har vågsurfat dubbelt så stora vågor jämfört med vad du har där borta….

• stoney77

Medlem
    1 oktober, 2006 vid 18:16

Håller med Fredde, bara dumt att ligga som rundningsmärke bland kitare och vindsurfare i Gislövshammar när det finns så mycket bättre i krokarna.

• jonaish

Medlem
    1 oktober, 2006 vid 18:35
    Fredde wrote:
    jonaish wrote:

Idiot, klart jag menar hammar….

Lille du, jag har vågsurfat dubbelt så stora vågor jämfört med vad du har där borta….

Va de du som va här å vågsurfa i somras… en gul vågbräda tror ja de va?

• jonaish

Medlem
    1 oktober, 2006 vid 18:38
    Stoney77 wrote:
    Håller med Fredde, bara dumt att ligga som rundningsmärke bland kitare och vindsurfare i Gislövshammar när det finns så mycket bättre i krokarna.

åker man 2km mot Brantevik lr bara några 100m från Gislövshammar så behöver man inte va något rundningsmärke..

svårt å förklara över internet bara..

• fialia75

Medlem
    1 oktober, 2006 vid 19:12

Löderup, Brantevik, Gislövshammar och Kåseberga (som visst tillhör Österlen).

• jonaish

Medlem
    2 oktober, 2006 vid 08:14
    fialia75 wrote:
    Löderup, Brantevik, Gislövshammar och Kåseberga (som visst tillhör Österlen).

….och det säger en främling!!!…

Kåseberga å Löderup ligger precis vid gränsen till Österlen!!

• stoney77

Medlem
    2 oktober, 2006 vid 10:35
    jonaish wrote:
    åker man 2km mot Brantevik lr bara några 100m från Gislövshammar så behöver man inte va något rundningsmärke..

svårt å förklara över internet bara..

Ja, det var det jag menade och då är man inte i Gislövs Hammar längre

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Surf i skåne?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.