Senaste nytt › Forums › Vågsurfing › Surf på bali
-
Surf på bali
Publicerad av empan på 23 mars, 2006 vid 11:33Hej!
Jag ska till balil nu på söndag och tänkte höra med er om ni har några tips.
Sen undrar jag om nån vet nåt bra nybörjar ställe med sandbotten förutom kuta?
Mvh/ Emeliedanielf svarade 19 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Empan wrote:Hej!
Jag ska till balil nu på söndag och tänkte höra med er om ni har några tips.
Sen undrar jag om nån vet nåt bra nybörjar ställe med sandbotten förutom kuta?
Mvh/ EmelieGå in på http://www.wannasurf.com där finns maassa spots!
Om du ska lära dig tycker jag du ska åka till lombok istället 🙂 Galet go surf. -
Dreamland är ett snällt break men ändå inget beach break.
Medewi ska också vara nybörjarvänligt men har själv aldrig varit där. Ligger för långt bort för en dagstur. -
Yann wrote:Dreamland är ett snällt break men ändå inget beach break.
Medewi ska också vara nybörjarvänligt men har själv aldrig varit där. Ligger för långt bort för en dagstur.Sant men jag har hört att det ska va sjuuukt grunt där, ett par som va där över en dag när jag va där kom hem med mustiga sår och sådär.. Men vågen ska tydligen vara en av balis längsta 🙂
-
Ok, alla break varierar ju grymt mycket med tidvattnet. Själv surfade jag Uluwatu på högvatten min 5:te dag nånsin.
Finns ett annat snällt break 5min promenad söder om Cangu som heter Austrian Pointbreak. En vänster som i princip saknar pocket, bara mush och shoulder.
-
Gå in och snacka med Palu på Poppies II, hyr bräda av honom eller gå en kurs – bra mkt bättre och billigare än att hyra på stranden (riktigt junk). Du står garanterat efter en timma. Soft Australiensare som inte bara säger ja det är bra hela tiden…
-
Asså grejjen är den att ja har själv bott i bali och nu under denna period så är vågorna ganska små så man kan känna sig trygg på de flesta ställen för du kommer aldrig hitta vågor på större size än 2 meter. Men om du är en obsolut nybörjare så rekomderar ja absoulut inte kuta för de är så jävla crowded där, istället tycker ja att du ska rikta in dig på Dreamland i första hand för att där når du under inga omständigheter bottnen och vågen där är ganska soft och långsam. Jag tycker också att du bör pröva balangan, Balangan är betydligt grundare med en flat sten botten men vågorna bryter perfekt där hela tiden kommer det barrels där och de är heller inte så snabba vågor. dessa två spots är verkligen bra för nybörjare och om du till och med vill köra ännu mindre vågor så ska du dra upp längs legian beach och hitta dig en egen liten surf spot med mindre folk.
-
Fråga Johny Reggie om han tycker att Balangan är ett snällt bryt…
Skulle inte vilja kalla botten på Balangan för flat. Jag har själv åkt ner i revet där med arslet före och sen fastnat med leashen på vägen upp. Detta var på mid tide. Men visst, det är inte korall förren längre in men jag skulle inte rekommendera det till en nybörjare såvida det inte är vågor under 1.5meter face och högvatten. Dessutom peelar den lite väl snabbt för en nybörjare.
-
Asså grejjen är den att under regnperioden så kommer de inga stora bryt, så därför påstår jag att balangan är tryckt men om du ska åka under torr perioden är det en helt annan grejj. Men under Regn perioden blir aldrig bryten specielt stora på balangan men därimot om du tittar på andra havlan av ön så kommer bryten att vara större där. Under Torr perioden är bäst surf på väst sidan alltså balangan osv men under regn perioden byter de till öst sidan!
-
Tack for alla tips!
Har bara vart i kuta an sa lange men som ni sa, inge vidare..
Dreamland nasta!
Just det: Var gar gransen mellan funboard och shortboard? Jag har hort en del.. Och shortboard ar mkt spetsigare fram?
Tackar och bockar! -
Shortboard är sällan längre än 6’10 och knappast bredare än 20″. Dessutom har den mer rocker, dvs. som en banan upp-och-nedpå, alltså mindre vattenkontakt för nos och ev. tail.
En funboard/thruster är som regel +7ft, +20″ bred med mindre rocker och oftast ganska mer fyllig i tjocklek och runt rail.
Kommer säkert bli ”rättad” av massvis med folk nu. 🙂
Logga in för att svara.