Senaste nytt Forums Vågsurfing Surf på costa rica!

• Surf på costa rica!

Publicerad av ulle på 22 november, 2005 vid 17:50

Har semester 20 dec-4 jan. Då jag befinner mig på Bahamas för arbete före och efter denna period.
    Vart ska man åka om man väljer costa rica? Är det några vågor i Jaco då? eller ska man hålla sig till caribian sidan?
    Söker vågor som är 2-3 m face långa och softa typ Medewi i Indo.

ulle svarade 19 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    23 november, 2005 vid 06:05

Jag hade nog skippat Jaco om jag varit dig. St Teresa ar min klara favorit. Beachbreak men aven nara hogerpoints. Alltid vagor typ. Fast da ar det en hel dags resvag fran San Jose sa de kanske gar bort for din vecko semester.
    Checka wannasurf lite sa far du lite tips.

/Lars

• anonym-anvandare

Medlem
    23 november, 2005 vid 11:51

Hej Lars,

Jag åker till S Teresa om två veckor. Tänker stanna en månad. Inget är bokat. Har du några rekommendationer/tips om boende? Surfar helst longboard men tänker inte släpa med min egen. Vad vet du om möljigheterna att köpa eller hyra en longboard på plats?
    Alternativet är att ta med en 6’10” och i värsta fall betala drygt 1000kr för flygfrakten.

/Johannes

• sharkboy

Medlem
    23 november, 2005 vid 11:56

stayin in Jaco is fine, there are tons of waves around and most waves in Costa are pretty soft like medewi (east coast is a different story). Jaco beach itself is ok, but you will be real close to hermosa, esterillos, escondito, even manuell antonio and about 45 min from Boca barranca. Jaco also has a few surf shops and is a good place to get info and stay cheap (because there are alternatives)
    You can’t really go wrong in Costa, there are waves all over the place,
    peace

• sharkboy

Medlem
    23 november, 2005 vid 11:58

Svar till:

Hej Lars,

Jag åker till S Teresa om två veckor. Tänker stanna en månad. Inget är bokat. Har du några rekommendationer/tips om boende? Surfar helst longboard men tänker inte släpa med min egen. Vad vet du om möljigheterna att köpa eller hyra en longboard på plats?
    Alternativet är att ta med en 6’10” och i värsta fall betala drygt 1000kr för flygfrakten.

/Johannes

[/ QUOTE ]

Hey Johannes,
    there is a shaper in mal pais that’ll put a board together for you. You can stay at a few different places there, for as low as 10-15$
    peace

• anonym-anvandare

Medlem
    23 november, 2005 vid 14:20

[/ QUOTE ]

Hey Johannes,
    there is a shaper in mal pais that’ll put a board together for you. You can stay at a few different places there, for as low as 10-15$
    peace

[/ QUOTE ]

Any idea about the costs for a long/short board?

/Johannes

• ulle

Medlem
    23 november, 2005 vid 15:46

Tjena Sharkboy!
    Har lusläst Stormriders guide 1-2 samt allt jag kommer över på nätet. Alla verkar vara överens att Jaco med omgivande ställen inte verkar vara rätt under perioden 20 dec – 4 Jan.
    Skulle vara toppen om det är fel. Då jag inte har möjlighet att ta med mig brädan dvs. måste hyra. Jaco verkar annars vara ett toppenställe med bra surf ikring sig.

• fredde

Medlem
    23 november, 2005 vid 15:56

Jag och en polare drar om tre veckor vi siktar nog på sydöstkusten sen dra över till nordvästkusten mitten/slutet av januari ev.

• sharkboy

Medlem
    23 november, 2005 vid 19:31

THe surf is HEAVY on the east coast when it’s on(note, real flat when it isn’t). But real good.
    Jaco has plenty of fun waves but it does close-out when it gets over 5 feet (a little overhead) but I stayed in Jaco for a month and some days there were firing. The spots close by are better (hermosa is 3km, and escondito is a short boat ride).
    I usually went somewhere else for the morning and then surfed Jaco in the afternoon, I was also there around the same time as you’ll be going.
    peace

• anonym-anvandare

Medlem
    24 november, 2005 vid 06:14

Svar till:

Hej Lars,

/Johannes

[/ QUOTE ]

Tjena..

Det finns nara sma surfshoppar i St teresa men inte supermkt brador och de brador som finns ar dyra. Ak till Tamarindo/Jaco forst for att kopa brada. Sne St Teresa kanske.
    Vid Playa Hermosa, jaco finns det 3 shapers tror jag om jag inte minns fel. En av dem ar Fischerbros, som tydligen ska var hyffsade. De har en liten butik i Jaco och en storre i Hermosa dar de shapar och saljer. De har en hemsida sa om du vill kan du forbestlla en cutommade och hamta ut nar du kommer ner. Jag bestallde en 5.10 Fish fran dem for 340$ eller nat sant tror jag. Fast nar jagval skulle hamta den hade de aldrig borjat gora den. En dagsresa till Jaco fran St Teresa helt i onodan. Darfor jag kanske inte diggar Jaco.

Nu ska jag ga och kolla hur de gar med ding fixandet av min brada. Cimaja, West Java, var flat idag med.. frown.gif

/Lars

• geflekalle

Medlem
    24 november, 2005 vid 09:12

p. viejo på karibiska sidan bjuder på tubande rev, ganja brownies sengångare och rice and beans. Kanonställe.

• anonym-anvandare

Medlem
    26 november, 2005 vid 09:15

Om man ska vara kort tid i CR vid jul skulle jag satsa på Malpais/St Theresa som är vågsäkrast eller Tamarindo. Beror på vad man är ute efter lite. Caribiska sidan var jag över till (har varit där 2 ggr) och det var sönderblåst och inget vidare. Ösregnade hela tiden, så jag hoppade inte ens i vattnet.

Vågorna i Malpais var nog dem renaste jag sett och är perfekt för någon som inte surfat så mycket eller är mellanbra. Om man har otur kan det vara lite väl litet just den här tiden på året. Sist jag var där så hade vi 10 dagar på slutet med riktigt små vågor.

Brädor var dyrt när jag var i Tamarindo och Malpais. Det bästa är att ha med sig en bräda eller förbeställa en custom bräda, då får man schysst pris. Annars ska man köpa i Jaco där det finns en massa stora butiker. Stannade inte länge i Jaco, tyckte det var skitit och lite förfallet där.

Åk till Malpais innan det är helt sönderbyggt. Är lite Byron Bay över det hela, så som Byron måste ha varit för 15-20 år sen…

Hoppas du gillar mycket amerikaner, för dem är överallt i CR. Som tyskar på Kanarieöarna…

Ha det bra
    Backdoor
    Göran

• ulle

Medlem
    26 november, 2005 vid 16:44

Tackar för all infon jag fått om Costa……… Har dock inte så gott om tid förutom de två veckorna då jag har ett arbete att sköta på Bahamas (fel Ö och ingen tid till surf)
    Så det får bli Jaco med tillhörande bryt samt hyra av bräda.
    Göran såg filmensnutten ni hade gjort måste bara fråga! Är det verkligen i Sverige? laugh.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Surf på costa rica!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.