Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surf vecka 5?

• Surf vecka 5?

Publicerad av argulander på 25 december, 2009 vid 16:17

Är ledig bara en vecka, tänkte ta med sönerna mfl till något bra vindsurfställe. Hur funkar tex Fuerte Ventura den tiden? Tacksam för alla tips, bör ju dock inte vara för långt då det bara gäller en vecka.

Klas

argulander svarade 14 år, 10 månader sedan 13 Medlemmar · 31 Svar
  • 31 Svar
  • imported_macts

Medlem
    26 december, 2009 vid 13:36

Fuerte är lite osäkert denna tid, det kan mycket väl vara bra, men det är absolut inte lika vindsäkert som våren/sommaren

• argulander

Medlem
    26 december, 2009 vid 14:23
    MacTS;593290 wrote:
    Fuerte är lite osäkert denna tid, det kan mycket väl vara bra, men det är absolut inte lika vindsäkert som våren/sommaren

Ok, trodde väl det. Men om man ändå vill chansa på Fuerte, var ska man bo och surfa? Klarar man sig utan bil?

Klas

• badjanne

Medlem
    26 december, 2009 vid 14:24

Har just kommit hem från Fuerte.
    Läs:
    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=70770″]3600kr/timme – http://www.Surfzone.se[/ame%5D
    Skulle nog inte chansa ve 5 men visst har du tur så kan det bli bra. Det blåste apa när vi åkte hem

• imported_macts

Medlem
    26 december, 2009 vid 14:38
    argulander;593293 wrote:
    Ok, trodde väl det. Men om man ändå vill chansa på Fuerte, var ska man bo och surfa? Klarar man sig utan bil?

Klas

Det jag har gjort de flesta gånger är att bo i Coralejjo i norr, där finns ett stort antal spots. Många vågställen, men också några “chopp” -ställen inne i staden. I Coralejjo finns också ett stort utbud av barer, surfshoppar osv (mest kläder och vågsurf). Bil är ett måste om man bor i norr. Du åker ner till Sotavento på 1,5 timme om det är vindstilla i norr. Tex på Corky´s surfbar har dom järnkoll på prognoser och var det kommer att blåsa.

Ett alternativ är att bo i anslutning till Sotavento, men om det inte blåser där så finns det inte mycket att göra….

Är det vindstilla så finns det alldeles säkert vågor i norr så det går att vågsurfa eller bodyboarda

• argulander

Medlem
    26 december, 2009 vid 15:36
    MacTS;593295 wrote:
    Det jag har gjort de flesta gånger är att bo i Coralejjo i norr, där finns ett stort antal spots. Många vågställen, men också några “chopp” -ställen inne i staden. I Coralejjo finns också ett stort utbud av barer, surfshoppar osv (mest kläder och vågsurf). Bil är ett måste om man bor i norr. Du åker ner till Sotavento på 1,5 timme om det är vindstilla i norr. Tex på Corky´s surfbar har dom järnkoll på prognoser och var det kommer att blåsa.

Ett alternativ är att bo i anslutning till Sotavento, men om det inte blåser där så finns det inte mycket att göra….

Är det vindstilla så finns det alldeles säkert vågor i norr så det går att vågsurfa eller bodyboarda

Tack för tips. Låter som det vore bäst att bo i norra ändan och hyra bil, antar att det finns uthyrningar i norra ändan också? Vore ju förstås kul att testa vågsurf utan segel, antar att det går att hyra sådana prylar också?

Klas

• imported_macts

Medlem
    26 december, 2009 vid 17:55
    argulander;593302 wrote:
    Tack för tips. Låter som det vore bäst att bo i norra ändan och hyra bil, antar att det finns uthyrningar i norra ändan också? Vore ju förstås kul att testa vågsurf utan segel, antar att det går att hyra sådana prylar också?

Klas

Hej,

Ja du har Flagbeach som hyr ut en liten bit söder om stan Coralejjo, sen brukar det finnas ett center inne i staden också. Vågsurfingprylar kan också hyras…eller köpas billigt

Annars kanske Egypten vore ett alternativ? Har aldrig varit där själv men vet många som gillar, typ Hurghada eller Dahab

• svenne

Medlem
    26 december, 2009 vid 21:47
  • argulander

Medlem
    26 december, 2009 vid 21:56
    MacTS;593312 wrote:
    Hej,

Ja du har Flagbeach som hyr ut en liten bit söder om stan Coralejjo, sen brukar det finnas ett center inne i staden också. Vågsurfingprylar kan också hyras…eller köpas billigt

Annars kanske Egypten vore ett alternativ? Har aldrig varit där själv men vet många som gillar, typ Hurghada eller Dahab

Har funderat på Egypten, men är lite skeptisk, lite oroligt politiskt, stor risk för magsjuka, lite otryggt för min 12-åriga dotter som ska med. Har varit en del på Gran Canaria och Lanzarote. Fuerte är väl något liknande kan jag tänka, fast kanske ännu lugnare?

Klas

• jps

Medlem
    27 december, 2009 vid 12:02

Jag tycker inte du ska oroa dig så mycket för Egypten. Bara man har med sig handsprit så klarar man sig troligen från magsjukan. Jag tycker inte heller att det känns så politiskt oroligt just nu heller. Det känns lite underligt med alla vakter och metalldetektorer vid hotellingångarna men det vänjer man sig vid snabbt.

För övrigt är det ungefär som Kanarieholmarna fast närmare, billigare, vassare vattensport, mer intressant och bättre på alla sätt och vis.

Det enda som är sämre är att det är så totalt kaotiskt på flygplatserna.

• argulander

Medlem
    27 december, 2009 vid 16:26
    JPS;593365 wrote:
    Jag tycker inte du ska oroa dig så mycket för Egypten. Bara man har med sig handsprit så klarar man sig troligen från magsjukan. Jag tycker inte heller att det känns så politiskt oroligt just nu heller. Det känns lite underligt med alla vakter och metalldetektorer vid hotellingångarna men det vänjer man sig vid snabbt.

För övrigt är det ungefär som Kanarieholmarna fast närmare, billigare, vassare vattensport, mer intressant och bättre på alla sätt och vis.

Det enda som är sämre är att det är så totalt kaotiskt på flygplatserna.

Ok, vart i Egypten ska man åka i så fall vecka 5?

Klas

• bizonoxe

Medlem
    27 december, 2009 vid 16:36
    argulander;593394 wrote:

Klas

El Gouna, det är en turistuppbyggd “by”, oroligt? Nej. Väldigt roligt om jag skulle vilja säga det. Bättre än Hurghada hästvägar, check it out. its a cool place

Dock inte väldigt bra med vind vid den tiden, man kan ha tur.

• vigla

Medlem
    27 december, 2009 vid 17:14
    argulander;593394 wrote:

Klas

Dahab, Egypten är ett självklart val. Man bor på kanonhotell precis vid stranden och utmed stranden ligger surfcentren på rad. Ingen slump att Fanatics “Addicited to ride” delvis är filmad där samt rullen “Four dimensions”, kolla desdsa rullar så förstår du. Ultraplatt och mycket vindsäkert, speed och freestyle i massor. Jag brukar på hotel Dahabeya eller Swiss Inn och välja surfcentret Harry Nass som har förmodligen det största utbudet av JP och Neil Pryde gear i hela världen, kolla deras hemsida ! Annars har Fanatic/North ett stort center på plats plus många fler. Billigare att hyra än i europa, drygt 2000 för sju dagar. Följ rådet med handsprit, jag har aldrig blivit dålig, maten är kanon. Förutom vinden så är nog vattnet bäst vilket var skälet till valet att undervattensfota där i nämnda rullar.

• frippe75

Medlem
    27 december, 2009 vid 19:39
    JPS;593365 wrote:
    Jag tycker inte du ska oroa dig så mycket för Egypten. Bara man har med sig handsprit så klarar man sig troligen från magsjukan.

Då får du ta med en JÄVLIGT STOR flaska och bjuda friskt till dom som jobbar i köket… Eller är planen att blanda ner spriten i maten ??? 🙂

• planing

Medlem
    27 december, 2009 vid 20:29

Egypten är helt ok vindsurfingmässigt, men f.ö. trivs jag inte alls. Jag var i Safaga söder om Hurghada för några år sedan. Vad var problemet då?

– Du kommer antagligen bo på ett all inclusive hotell. Egypten har sjustjärniga hotell (sic) eftersom det gått sån inflation i stjärnorna. Men pampigt är det. Ryssar trivs som fisken i vattnet mellan marmorpelarna, men maten är inte super, och servicen är under all kritik. Det finns en väldi g massa småchefer i serveringen som bossar över andra småchefer, som bossar över servitörer. Det funkar inte lysande, men de flesta småcheferna ser ganska så viktiga ut…
    – Ska du ta en taxi så kör chauffören dig till sin brors souveniraffär, även om han lovade att inte göra just det när ni körde iväg. När man blivit utsatt för det den tredje gången så försöker man ju försäkra sig om att det inte ska hända igen, men det funkar ju lixom inte på personer som inte har någon som helst ärlighet.
    – Landskapet (dvs all jävla sand) är skräpigt. När man åker på vägen så ser man just sand, blandat med lite soppåsar och något all-inclusive hotell.
    – Man ska inte vara allt för säker på att kocken inte varit på muggen utan att tvätta händerna efteråt. Och om han tvättade händerna så spelar det inte så stor roll eftersom de vattnar grönsakerna med avloppsvatten. Då växer det bra 😉

Ja, det här var ju ett ganska så negativt inlägg om Egypten… Jag hade en fin 14-dagarsperiod i Safaga pga att jag solade och vindsurfade, och det funkade klockrent. Bra service osv på mistralcentret i safaga. Men jag längtar inte till LANDET Egypten…

• jps

Medlem
    28 december, 2009 vid 08:24
    frippe75;593421 wrote:
    Då får du ta med en JÄVLIGT STOR flaska och bjuda friskt till dom som jobbar i köket… Eller är planen att blanda ner spriten i maten ??? 🙂

Blanda lite i maten kan inte skada 😉

Aldrig äta något som inte är rejält varm är också en bra idé. Allt grönfoder, glass etc går bort pga växande och sköljande i kranvatten. Det gäller iofs de flesta resmål på varmare breddgrader om man vill undvika lokala magåkommor.

Handspriten är annars mest till för att bli av med bacilluskerna från de fräscha (tihi) egyptiska sedlarna. Speciellt de mindre valörerna är inte att leka med…

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surf vecka 5?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.