Senaste nytt › Forums › Vågsurfing › surf vid österlen?
-
Fredag kan bli riktigt grymt i KB. 5-6 m signifikant våghöjd kl 06 på ocean.dmi.dk =)
-
då föds genast frågan, hur mäter man våghöjd, och från vilka punkter?
-
Jag har för mig att signifikant våghöjd innebär att minst en tredjedel av vågorna har den angivna höjden från lägsta till högsta punkt, dvs botten av vågdalen till toppen. Som sagt, detta är vad jag har för mig och jag är ordentligt osäker. Är ganska säker på att Danielf kan tillföra lite info.
tillägg, letade upp detta:
Signifikant våghöjd = Medelvärdet av våghöjderna i den högsta tredjedelen av en serie vågor. -
Yup, så har jag läst att det är också, t ex: om de går 100vågor så tar man medelvärdet på de 33 största vågorna, detta blir i sin tur den signifikanta våghöjden. I SMHI’s fall, mäter man antalet vågor och dess högd två ggr i timmen, antar att medelvärdet mellan dessa två mätningar är det som presenteras.
Lite mer om vågor och annat på Kanotguiden:
-
Henke… Eurotrip -06 4-ever hahaha… Bara för att göra saken tydlig henke är inte shades (hades)… Dock var vi i samma region vid samma tidpunkt…
Förresten, vilken skulle ni (här på denna tråden) säga var den sydligaste men ändå bästa spoten på västkusten?
ps. henke… Vad heder hon? Hon ser trevlig ut?
-
Kan inte uttala mig, eftersom jag aldrig surfat varken skåne eller österlen. Visst ser det ut att finnas fina grejer söderut, runt Båstad eller Falkenberg eller varför inte på andra sidan söder om Kalmar. Men å andra sidan, så har väl både norra halland och södra levererat supercleana huvudhöga och lite till, set.
Så vem vet? Mycket är hemligheter, det mest hemliga och som man inte talar om är Bohuslän, vem vet vad som döljer sig där med 3 m/s offshore på ett 3m groundswell som bara rullar in över öarna och alla bryt där uppe i Skagerack.
Charmen är, det finns så mycket att upptäcka, även om man inte är först, så kanske man är bland de första. Det som driver surfingen framåt i Sverige, är ”the search” och desto fler vi blir, desto mer finner vi. Är det inte underbart? 😀
-
robhero wrote:var ligger österlen???? Vad innefattas av österlen??
Vart ligger Gislövshammar???…JO på Österlen!!!
läs mer på…..
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96sterlen -
jag tänkte på det här ”Kan inte uttala mig, eftersom jag aldrig surfat varken skåne eller österlen” det är ju samma sak….
-
robhero wrote:jag tänkte på det här ”Kan inte uttala mig, eftersom jag aldrig surfat varken skåne eller österlen” det är ju samma sak….
Det är väl inte samma sak? Österlen är mestadels i Östersjön, medans Skåne är mestadels i Kattegatt, eller? 😛 -
ehhh skåne har 3 sidor mot havet, väst, öst å syd, sen kan du ju dela in det i olika delar som kattegatt, öresund och sydvästra östersjön. Skånes största kustremsa är faktiskt den mot sydvästra östersjön och den minsta är kattegatt. Och den som är bäst imorgon är kattegatt (Skäret).
Logga in för att svara.