Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Surf vs windsurf – Vem har rätt till vågen?
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
Surf vs windsurf – Vem har rätt till vågen?
Publicerad av astroman på 17 september, 2010 vid 09:42Har för mig att man utomlans alltid ger surfare företräde till vågorna dvs windsurfarna släpper vågen till förmån för surfaren. Hur är det här hemma, gäller samma regler som utomlands?
svenne svarade 14 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Problemet är att det inte finns några universalregler. Lite olika från ställe till ställe. Här hemma brukar det ju inte vara ett problem eftersom vågsurfarna i allmänhet håller till på andra ställen än vindsurfarna. Skulle vågsurfarna börja ge sig ut i brottet bland vindsurfarna på Åsa inre tror jag inte dom ska räkna med att ha företräde. Men på yttre samsas man ju ibland. Lite lurigt är det.
I lejet i härom kvällen gav jag företräde till surfarna, men det berodde på min inställning, inte på några vedertagna regler. Men att släppa en våg man redan rider för att en vågsurfare vill droppa in känns inte alldeles självklart.
-
Det satt ett stort gäng surfare på Åsas inre rev igår kväll… Verkar som Backdoor hade nån surfkurs där. Blev totalt låst läge, gick knappt att rida en våg. Naturligtvis har vågsurfarna företräde eftersom de är långsammast. Men det blir lätt helt låst läge för oss vindsurfare. 🙁
Yttre funkade som tur är bättre igår. Vågsurfarna launchar längre upp i vind och är inte i vägen där lika mkt. -
astroman;631584 wrote:Har för mig att man utomlans alltid ger surfare företräde till vågorna dvs windsurfarna släpper vågen till förmån för surfaren. Hur är det här hemma, gäller samma regler som utomlands?
Så ska det ju självklart vara, men det är klart att om en windsurfare plockat en fet våg lånnnngt innan och kommer i din riktning så kan du ju överväga att inte droppa in på just den vågen;-)…
-
Jag håller med – normalt så ger jag som vindsurfare alltid vågsurfarna företräde.
Men det finns situationer som blir knepiga.
Den första är när man är på väg in och en surfare plockar vågen som jag redan är på. Om jag rider en våg på väg in i svag vind, så har jag som vindsurfare faktiskt inte så många vägval som en surfare kanske kan förledas till att tro. På exempelvis Torö så mer eller mindre måste man följa vågen in för att hålla fart. Tar då en vågsurfare vågen så att man hamnar mellan bryt och surfare, då blir det inte lätt att släppa vågen…
Det andra läget är när man rider en våg och droppar ner bara för att först då upptäcka en vågsurfare som skall dyka under vågen, här gäller det att synas. Ju tidigare man syns som vågsurfare, desto bättre chanser har jag som vindsurfare att hålla mig undan lite snyggt. Det är ganska mycket bökigare att bli spolad med vindsurfprylar än som vågsurfare, så man undviker gärna att “ta” en spolning, ibland kanske lite för länge, ähum.
Har man som surfare planer på att vågsurfa där det finns vindsurfare (och kajtare) bland vågorna som känns ju en färgglad rashie, vilket flaggats för här på konfen, som en verkligt bra sak!
Jag kommer absolut ge surfare företräde så långt det bara går, men jag tror att det är bra om man som surfare förstår att det finns lägen (lätt vind, stora vågor) då det faktiskt finns begränsat manöverutrymmer för mig som vindsurfar, vare sig jag vill eller inte.
Åsså en gammal klassiker på det – Surfa På!
-
Håller med Masse. Å när det gäller Åsa tycker jag att vågsurfare kan hålla till på något av alla andra break än just “inre”. Framsidan, piren och breaken “inne bukten” är 100% vågsurf. Yttre (ön) har från början endast vindsurfats, men får väl nu betraktas som blandat. Är det för mycket vågsurfare där väljer jag som vindsurfare ofta att köra inre istället. Trots att jag är EXTREMT noga med att försöka hålla koll på vågsurfarna och helst räkna in att jag verkligen ser alla innan jag droppar in så är det ibland väldigt svår. Så många gånger har det varit supernära att jag klippt någon (som t ex släppt brädan och dyker genom vågorna precis innan för den sektion som man kör på – en dödssyns på ett ställe med mycket folk).
Men om det börjar hänga vågsurfare på inre också kommer det hela nog urarta lite och det kommer bara vara en tidsfråga innan det händer en olycka. Om någon håller en surfkurs och släpar ut att större antal nybörjare på inre tycker jag faktiskt att det är rent olämpligt.
Givetvis skall vi samsas om vågorna och det finns också rätt många som både vindsurfar och surfar. Men eftersom antalet surfare växer så är det nog så att vissa förhållningsregler kan behöva upprättas på vissa ställen.
-
Ni har fel allihop. Den som är stört och är argast har företräde.
Logga in för att svara.