Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfa I Norge?

• Surfa I Norge?

Publicerad av anonym-anvandare på 8 maj, 2003 vid 10:30

Jag funderar på att jobba i Norge i sommar och undrar hur om det finns några bra ställen, det verkar ju ganska krångligt med berg och fjordar?
    Jag ska bo utanför Drammen, cirka 6 mil från Oslo så det är ju bäst att det finns något i närheten. Finns det någoon som vet?
    Gustav

anonym-anvandare svarade 21 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • maca

Medlem
    8 maj, 2003 vid 11:59

Jobba i Norge….möjligtvis inte inom fiskindustrin 🙂
    Har själv korttidsarbetat i Norge inom fiskindustrin, i ett litet samhälle vid namn Sirevåg som ligger vid kusten nordväst om Norges sydspets. Hela sydvästliga Norge, från dess sydspets till Stavanger är mycket bra lämpat för såväl surfing som vindsurfing. Oerhört häftigt landskap med en blandning av västkustens karga berg, med milsvidda vita ”typ skåne” sandstränder insprängda mellan dessa.

Det mesta i surfväg i södra Norge tycks vara centrerat runt i kring Stavanger och där finns även ett antal surf/vindsurf butiker. Lägg därtill att Stavanger på sommaren nästan kan jämföras med Gotland vad gäller uteliv m.m. Tänk dock på att en utekväll med Norsk öl etc. svider hårt i plånboken.

Bore lär vara ett mycket bra ställe att fånga böljor vid, annars har du Sola stranden inne vid stans flygplats, där är vindsurfing det som gäller.

Är du i Norge rekommenderar jag faktiskt Stavanger varmt, om du har nåorlunda nära dit dvs. Annars kan du ju alltid ta en titt på denna länk:

http://www.globalsurfers.com/spotguide.cfm?continentid=1&land=Norway

Ha´de gott i Norge
    /André

• Knatte

Gäst
    8 maj, 2003 vid 16:11

För många år sedan hade Surf-sport ett repotage om vindsurfing i Norge.
    Det var tydligen helt guld runt omkring Stavanger, med mycket och vågor.
    (Kallt vatten bara)
    Jaeren hette något ställe, som skulle vara allra bäst. Men det fanns nog i närheten av Stavanger ifall jag minns rätt. tongue.gif

• krille

Medlem
    8 maj, 2003 vid 17:24

Hemsida med några länkar och så, Webbplats
    //Krille

• jat

Medlem
    8 maj, 2003 vid 20:35

Det är ju det där tricket att ha nära till spoten.
    Larvik och Sandefjord är toppen. Där kan du råka ut för riktigt tryck cool.gif. Men vad tusan det går ju surfa rakt utanför Oslo by, man vill ju surfa ofta och inte ha långt. En polare bor i Olso och han är allt som oftast ute i Olso fjorden. Jag har själv varit med ett flertal gånger. Gått i från Bygdöy och från Fornebu. Om du nu skall bo mellan Drammen och Olso så måste det finnas access rakt till Oslo fjorden.

• anonym-anvandare

Medlem
    9 maj, 2003 vid 13:30

Tackar för engegemanget!
    Närmare än Oslofjorden blir det nog inte. Och det går alltså bra att surfa där? Brukar det blåsa ofta och hur är vinden?
    Jag läste också att Drobak ska vara ett schyst surfställe. Det ligger väl inte så långt därifrån heller? Får se efter i kartboken.
    Det är ju som sagt en bit till Stavanger , där det tydligen också ska gå att vågsurfa?! Men det finns helger, synd bara att det knappt går att åka norröver i Norge, snigelfart överallt.

• anonym-anvandare

Medlem
    9 maj, 2003 vid 16:25

Jag säger bara Norska syd och västkusten rules!!

Du kan åka till Lista. De har över 250 dagar per år med Norsk ”liten kuling” 12 m/s och över. Blåsigaste stället i norden. Ligger vid Norges sydspets. Har själv åkt runt norska kusten till Stavanger och det är helt otroligt bra. I och med att det är så kallt i vattnet (12-16 grader) så blir brisen ruskigt bra vid soligt väder. Runt bukterna i Stavanger och 5 mil söder över existerar knappast vindsurfare. Alla vågsurfar, vindsurfing är ”ute”. Detta gör att man är helt själv med riktigt kraftiga rena vågor.

Att partylivet dessutom är på högsta nivå och svenska killar är hårdvaluta gör inte saken sämre…

För spotcheck och ett resereportage, kolla in http://surf.to/brofjorden ->action -> NORGETUREN LISTA OCH STAVANGER 2001 långt ner ibland reportagen.

Dessvärre hade vi lite otur detta året pga. mulet väder vilket inte gav förväntad bris, men året före hade jag en av mina bästa dagar i Refsnes bukten

/Martin

PS. Vill du ha mer info om Seildrobaken kolla in http://www.seildrobak.com/

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfa I Norge?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.