Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfa med barn

• Surfa med barn

Publicerad av fredrik-ygge på 4 maj, 2006 vid 18:39

För länge sedan läste jag i en surftidning om en kvinnlig surfare som körde med sin femårige son på samma bräda. Sonen hade en egen bom under mammans. Det var som sagt längesedan, men minns att det var en rätt liten bräda och jag tror minsann de drog fullfartsgippar med hela ekipaget.

Nu börjar jag fundera på att prova detta. Har en son som börjar komma i den åldern. På en modern fet bräda borde det vara enormt mycket enklare och det verkar extremt kul. Har sökt runt på nätet, men hittar inget (eller mycket lite, t.ex. http://www.sailwet.com/Newsletters/2003/August2003.pdf).

Någon som minns reportaget eller i bästa fall har kvar tidningen? T.o.m. någon som testat och har några rekommendationer?

swe-514 svarade 18 år, 2 månader sedan 13 Medlemmar · 33 Svar
  • 33 Svar
  • johan_m

Medlem
    4 maj, 2006 vid 19:00

Varför inte ta det ett steg till när du ändå håller på och köra en tandembräda, så att du och sonen kan ha en varsin rigg. minns att jag såg nån tidning där josh stone och nån till har jag för mig körde jaws med det ekipaget, eller det var iaf stora vågor, men jag har för mig det var jaws. tror nämligen det kan bli lite svårt att få på två bommar på en mast, och ni båda skall ha plats, men det vore ju coolt

• konstantin

Medlem
    4 maj, 2006 vid 19:11
  • lolve

Medlem
    4 maj, 2006 vid 19:27

hej,
    det är nog inte svårt att ha 2 bomar på masten, bara om din son är lika lång som du ? vet inget om någon artikel :/

• fredrik-ygge

Medlem
    4 maj, 2006 vid 19:59

Tack för svar!

Tandem tror jag dock inte på. Då måste han vara lika duktig som jag – då kan han lika gärna köra barn-kit. (Körde tandem med min bror på 80-talet – det var svårt!)

LoLve: Precis detta menade jag! Var har du fått bilden ifrån? Ingen tillhörande artikel säger du?

• lolve

Medlem
    5 maj, 2006 vid 05:24
  • canoya

Medlem
    5 maj, 2006 vid 05:57

Det var en artikel om detta (två bommar på en rigg-konceptet) i Surf Sport nån gång kring 1990. Det var Natalie LeLievre som körde med sin son, och jag har för mig att det även fanns bilder på Robby Naish med dotter. Det de gjorde var att klippa upp ett extra lågt uttag i mastfickan (om inte det ordinarie uttaget gick tillräckligt lågt) och sätta en extra bom där. Bakändan på bommen fäste de mot huvudbommens bakända. Precis som på LoLves bild. Jag tror att de till och med vattenstartade!

Tyvärr har jag slängt alla gamla Surf Sport, annars kunde jag scannat artikeln. Nån annan som har den?

• ola_p

Medlem
    5 maj, 2006 vid 07:09

Farsan klippte upp ett hål till för bommen, satt typ 70cm upp eller nått sånt.
    Vi seglade runt på en gammal mistral equipeII, sjukt najs. Vill minnas att vi även hade en stol på fördäck som jag kunde sitta i. 😀

• irieman

Medlem
    5 maj, 2006 vid 07:10
    canoya wrote:
    Det var en artikel om detta (två bommar på en rigg-konceptet) i Surf Sport nån gång kring 1990. Det var Natalie LeLievre som körde med sin son, och jag har för mig att det även fanns bilder på Robby Naish med dotter. Det de gjorde var att klippa upp ett extra lågt uttag i mastfickan (om inte det ordinarie uttaget gick tillräckligt lågt) och sätta en extra bom där. Bakändan på bommen fäste de mot huvudbommens bakända. Precis som på LoLves bild. Jag tror att de till och med vattenstartade!

Tyvärr har jag slängt alla gamla Surf Sport, annars kunde jag scannat artikeln. Nån annan som har den?

Har också läst den artikeln nå’nstans, kan ha den hemma, jag kan kolla. Känner igen att dom vattenstartade tillsammans, gippade tillsammans m m. Det var på en smal bräda dessutom om man jämför med dagens så det borde vara lättare nu. Jag går i samma tankar, ska köpa nå’n typ av familjebräda tänkte jag som jag kan ta med dom på i sommar. Funderar på en Starboard GO 170, den har dessutom bra prestanda när man ska köra själv.

Irie Man

• fredrik-ygge

Medlem
    5 maj, 2006 vid 09:42

Jag tror det börjar klarna. Fler som sett det och t.o.m. provat samt färska bildbevis. Känner att jag fått tillräckligt med mod för att börja klippa. Just klippningen har jag dessutom god idé om hur man gör. På äldre TP-segel var bom öppningen bara horizontella klipp med förstärkning runt (typ lastrem – kan anas på kortet på mina segel under köp och sälj, http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=7053&sort=1&cat=13&page=10, där är undre invikt för bomfäste). Mycket lätt att göra bra själv. Funderade mer på bomnocken. Tydligen behövs inget extra fäste.

Kanske måste jag vänta in vattenvanan hos sonen ett år till. Längtar dock …

Om någon hittar artikeln och orkar scanna så vore jag evigt tacksam.

• canoya

Medlem
    5 maj, 2006 vid 10:05

Jag har haft med barnen ute på den gamla BIC Bamba raceboarden som vi har vid sommarstället. Om man låter dem ligga på mage längst fram när man seglar ut ur den snurriga viken så kan de krypa bak och ställa sig upp och hålla sig i upphalslinan och luta sig mot mina ben när man kör sedan. Gippa går rätt smidigt, medan det är lite besvärligare att slå om de inte har greppat vart de ska ta vägen när man går runt masten. Sen kommer det garanterat att vara mycket trevligare på en modern nybörjarbräda som inte är lika vinglig som de gamla smala brädorna. Tänk bara på att barnen rätt snabbt blir kalla eftersom dom befinner sig mycket mer i vattenstänket än du själv gör. Vi har köpt barnvåtdräkter (shorties) på Stadium för 300 kr som gör att de håller värmen lite längre.

• Knatte

Gäst
    5 maj, 2006 vid 10:08
    fredrik.ygge wrote:
    För länge sedan läste jag i en surftidning om en kvinnlig surfare som körde med sin femårige son på samma bräda. Sonen hade en egen bom under mammans. Det var som sagt längesedan, men minns att det var en rätt liten bräda och jag tror minsann de drog fullfartsgippar med hela ekipaget.

Nu börjar jag fundera på att prova detta. Har en son som börjar komma i den åldern. På en modern fet bräda borde det vara enormt mycket enklare och det verkar extremt kul. Har sökt runt på nätet, men hittar inget (eller mycket lite, t.ex. http://www.sailwet.com/Newsletters/2003/August2003.pdf).

Någon som minns reportaget eller i bästa fall har kvar tidningen? T.o.m. någon som testat och har några rekommendationer?
    Det var väl fransyskan Natali Lever??? eller var hon heter som surfade ihop med sin son. Tror det var surfsport/funsport som hade ett repotage om detta.
    Hon gjorde en cut-out i mastfickan längre ner, i lämplig höjd för barnet och fäste ytterligare en bom där, som minstingen fick hålla i 😀

• Knatte

Gäst
    5 maj, 2006 vid 10:18
    Knatte wrote:
    fredrik.ygge wrote:

Det var väl fransyskan Natali Lever??? eller var hon heter som surfade ihop med sin son. Tror det var surfsport/funsport som hade ett repotage om detta.
    Hon gjorde en cut-out i mastfickan längre ner, i lämplig höjd för barnet och fäste ytterligare en bom där, som minstingen fick hålla i 😀

Det handlar om Surfsport Nr 5 1991, vilken jag har letat fram efter lite research. De beachstartade, gippade och vattenstartar i detta reportaget

• fredrik-ygge

Medlem
    5 maj, 2006 vid 11:34
    Knatte wrote:
    Det handlar om Surfsport Nr 5 1991, vilken jag har letat fram efter lite research. De beachstartade, gippade och vattenstartar i detta reportaget

Lysande! Du råkar inte ha en scanner?

• Knatte

Gäst
    5 maj, 2006 vid 13:42
    fredrik.ygge wrote:
    Knatte wrote:

Lysande! Du råkar inte ha en scanner?

Visst har jag en scanner……:tongue: Kan jag tolka det som att jag skall scanna lite 😉 😉

• fredrik-ygge

Medlem
    5 maj, 2006 vid 14:05
    Knatte wrote:
    Kan jag tolka det som att jag skall scanna lite 😉 😉

Det kan jag ju inte begära … men önska :wink:. Ingen panik som sagt. Blir nog realistiskt sett inte förrän nästa sommar. Du kan ju alternativt ta med den till Fiskebäck nästa kuling! Vill bara snabbläsa reportaget igen.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfa med barn

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.