Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Surfa med barn, vilken bräda?
-
Surfa med barn, vilken bräda?
Publicerad av irieman på 17 november, 2005 vid 14:42En fråga till er som har surfat med barn.
Funderar på att ta med barnen på brädan nu till nästa sommar som ett första steg (den äldsta kommer att vara nästan 4 år då), och jag undrar lite vilken bräda man ska köpa. Det lär ju bli en ‘beginner-board’ för stabilitetens skull, men dom kommer ju i alla möjliga former och storlekar.
Det vore som sagt bra ifall den var bra att köra två på och se’n barnet ensamt när han/hon blir lite större och då får det väl inte vara en för lång bräda (typ Viper)? Kan ju vara svårt att få runt i slag och gippar när man är liten. Vore även bra ifall brädan var bra att lära vuxna på.
Ska man ha en med centerbord? Liten mittfena? Sidofenor? Har funderat lite på Starboard GO, den har ju även fördelen att den har bra prestanda, som en stor freeride. Eller är Starboard Start Small t ex ett bättre val? BIC har ju sin Nova också som ser schysst ut.Tacksam för input.
Irie Man
rasmus_w svarade 19 år sedan 10 Medlemmar · 23 Svar -
23 Svar
-
Köpte en Starboard Start L i somras til min flickvän. Den skulle nog gå aldeles utmärkt at segla med kidsen på. Har tyvärr ingen kids änn, så jag säljar brädan, fast kommer nog innhandla nåt liknande när behovet uppstår. Jag har modellen uten centerbord fast med en extra tuttlebox nära mastfoten. Gillar det; bräden funkar faktisk hyfsat som lättvindasbräda med stor rigg och en 60+fena ochså.
Kolla runnt lite på forum här, kommer ih¨åg några bilder från Ola H av han samt barn på en Start.
-
en formula bräda är stabil som attan…om man inte har vaärsting modellerna som inte håller för lite slag
-
Tjipp!
Har två grabbar, en på 8 år och en på tio. Linsurf har satsat på Hotsails MicroFreak(1.2, 1.6, 2.1 och 2.7) vilka jag varmt kan rekommendera. Min erfarenhet är att den stora utmaning för barn ligger på det abstrakta planet(den osynliga vinden).
Det är i första hand rigghanterandet som skall tränas och då tycker jag en bräda modell badbrygga är perfekt. I Linsurf kör vi på Rrd Easy Rider med fast centerbord vilket funkar bra.
I vintras lät jag Anton(10-åringen) testa att segla isbräda. Fördelen med isbrädan var att han aldrig behövde bekymra sig för att “trilla i” – mer träningstid med riggen, vilket var positivt! I år har det inte blivit så många timmar på vattnet. Jag hoppas att vi kommer kunna lägga lite mer tid på isen nu i vinter istället.När grabbarna var mindre brukade de åka med mig på brädan, både ståendes mellan mina ben och sittandes/ståendes på nosen hållandes i ett bomhandtag.
Därefter fick de segla “själva” fastsatta i en lång lina. När de på egen hand seglat ut från land och linan var på väg att sträckas fick de släppa riggen så att jag kunde hala tillbaka dem till utgångspunkten för en ny start.En annan variant är att “bogsera” barnet efter sig. Så att de känner sig trygga även när de befinner sig en bit från land.
Vi brukar försöka få med oss kompisarna också, grabbarna tycker att det är lite roligare då.
Satsa på en varm dräkt! Då det är svårt att få tag i dräkter med lika god passform som vuxendräkterna är min rekommendation att satsa på en hel dräkt 4/3 mm. Neil Pryde har fina dräkter för barn, även om passformen för mina grabbar är dålig.
Linsurf har för andra året haft överfulla kurser under sommaren. Vi har haft en handfull juniorer som haft stor nytta av våra barnriggar.
Mvh
Patrik
-
När våran son var ca 4 år låg han bak på en gammal Skimbird bräda. Han släpade handen i vattnet och somnade till slut i den mycket svaga brisen! Båda våra barn har vid lite olika tillfällen suttit på brädan när jag surfat stått upp och hållit i bommen även i bland. De har även under nästan hela sin uppväxt hört och sett sin far ropa: In med häckan! Fram med masten! Skota hårdare! :till diverse modiga nybörjare som han/jag lurat ut på brädan. Mina surfkommandon har tydligen även gått in hos våra barn för de kan faktiskt vindsurfa utan att jag säger något om de bara vill! Vi har alltid använt gamla fullängdsbrädor och passande rigg och segelstorlekar.
Jag har även lärt både cp-skadade, utvecklingsstörda, barn/vuxna samt icke funktionshindrade att surfa på dessa brädor. I somras lärde jag min kompis son som är 8 år att vindsurfa. Han saknar en underarm! Jag har tidigare visat bilder och skrivit om hans bravad här på konfen i somras.Men om man nu skall använda en bräda som passar alla tror jag på någon form av freeride/formula med centerbord vore bra. Jag tror att det är bra att använda en bräda som man kan kryssa med även i svag vind.
Jag är väldigt sugen på centerbordsbrädan F2Prime som även har en behaglig yta på ovansidan som påminner om ett hårt liggunderlag. Jag har “lobbat” för att handikappseglarklubben som jag är med i skall köpa in en sådan här bräda, men intresset är svalt tyvärr!
Per-Arne -
tandembräda är oslagbart när det gäller små barn. om du har någon gammal pråm liggande så borra lite och sätt en extra mastfot i aktern. Vi har gjort så med en mistral superlight och det funkar kanon.
annars är stora nybörjarbrädor ok men skulle inte sattsa på en formula om du inte vill mecka då centerbord är ett måste!
-
Jag glömde tipsa om att det går väldigt bra att bogsera brädan som barnet vindsurfar på med en ca 2m lång tamp som du har fäst i din aktre fotstropp. Då kan barnet vila då det behövs utan att driva iväg plus att man kan utöva en form av tandemsurf och slipa lite på tekniken. Oavsett om man bogserar med följebåt eller bräda så bör man stå och hålla upp seglet för att minska motstånd och avdrift. Givetvis låter man då seglet gå som det vill och ställer sig framför masten för att brädan skall gå så rakt bakom “bogseraren” som möjligt. det här är även ett bra tilfälle att träna balansen samtidigt som man har pratavstånd med varandra.
Jag har oftast använt en gummibåt som följebåt. Det är nog bäst när barnet är helt grön i fall han/hon kroknar och driver iväg långt. Men så fort det fungerar hyfsat räcker det med att man har tampen med sig och kan bogsera när barnet tycker att det känns för motigt.
Per-Arne -
Tack för en massa bra input!
Tror inte att en gammal pråm är aktuellt, dels har jag ingen så’n liggandes nå’nstans (hade tyvärr inte börjat på den tiden) och dels så tror jag den är alldeles för stor och osmidig att hantera även på vattnet för barn även när dom blir lite större. Formula tror jag inte heller på, dom är alldeles för ömtåliga, dom klarar väl inte speciellt många kastfall? Dessutom så är det som sagt bra att ha nå’n typ av mittfena i början (tror jag i alla fall, jag har aldrig seglat med centerbord själv).
Hade jag bara velat lära vuxna så hade jag nog satsat på en Viper el dyl men för barn så tror jag den är för lång när dom väl ska segla själva.
Först tänkte jag som sagt ta med dom att sitta i fören och se’n kanske att stå mellan mig och seglet, hur gör ni där förresten, sätter ni en extra bom på seglet som dom kan hålla sig i? Hur fäster man den i så fall? Eller väntar ni tills barnet blir tillräckligt långt för att nå upp till vanliga bommen?Se’n tänkte jag köpa småsegel, typ så’na som Oåxen föreslog: HotSails MicroFreak eller HotSails Micro SO. När dom väl börjar segla själva så tänkte jag att en Starboard Start S skulle passa, dels har den mittfena men den är också så pass kort att dom lättare kan manövrera den. Den borde även passa vuxna helt ok att lära sig på även fast large-varianten nog skulle vara bättre för det. Se’n vet jag inte hur Starboad Start S är som cruising och freeride bräda ifall man själv vill ut och bränna lite, är den snabb? Det är ju här man hellre kanske skulle vilja ha en GO men den är nog inte lika bra att lära sig på.
Efter att dom har utvecklats lite på denna bräda och om dom tycker det är kul så tänkte jag köpa typ en Fanatic Ripper eller en JP Young Gun eftersom det ändå är planande vindsurfing som eftersträvas. Detta ligger ju en bit fram i tiden dock.
Irie Man
-
Svar till:
Se’n vet jag inte hur Starboad Start S är som cruising och freeride bräda ifall man själv vill ut och bränna lite, är den snabb?
[/ QUOTE ]
Det beror lite på; jämnfört med en Formula är den inte alls snabb, inte heller jämnfört med dom snabbare freeride-shapes. Fast med en riktig fena typ 60+cm eller ideelt en 70cm formulafena kan i alla fall Start L gå rätt skapligt i lättvind. Alt beror lite på va man vil och är van med etc. Jag skulle aldrig ta med min Start L och segla lättvind om sen jag kan ta en annan bräda, fast om valget stod mellan Start L och ingen segling kan jag ha skitkul på Start’en ochså.Såne her diskutioner blir rätt svåra sen många är vana med småbräder, 5.0 og mycket tryck etc och inte vil segla nåt större alls. Jag tyckar i alla fall at en stor rigg (över 8 iaf, 9-9.5 freerace-typ passer perfekt imo) i 6ms är kul även på en Start. Fast klart at man får stryk av en Formula. På andra siden är det inte särskilt optimalt att låta kids och kompisar leka med en 30K formulautrustning och reducera den til styroporkulor och lösa kolfibrar på några timmar.
-
Jag har en barnrigg av äldre datum till mina barn som de har provat både på en gammal Bic Bamba kossa på 380 och på en breddad slalombräda på 280×70 och ca 120 liter (ingen centerfena) Bicen gick inte att styra med den lilla riggen, jag testade själv också. Jag antar att man inte kan få segeltryckpunkten tillräckligt långt från brädans vridpunkt.
Däremot har de kört på den lilla brädan med 30 m lång lina att dra tillbaka dem med, både från stranden och från en båt som ligger med dragg, och det har funkat ganska bra. Linan gör docka tt det blir lite segt att svänga så det blev mest slör. Möjligen skulle det hjälpa med en centerfena för att förenkla höjdtagningen lite.
Så länge barnen bara ska lära sig att dra upp seglet och styra med hjälp av riggen i lätt vind tror jag att man inte behöver vara säskilt petig med att ha en fin (och dyr) rigg som tex Hot Sails riggar utan att det funkar i stort sett med vad som helst. Vår rigg är ett gammalt trekantssegel på kanske 1,5 kvm med ca 150 cm bom och 2,5m mast. Jag hade tidigare ett hemmagjort segel av byggplast som jag tejpat på mastficka och skot-och nedhalsförstärkningar på med silvertejp som funkade bra så länge tejpen höll. (När det låg uppriggat några dagar ute mjuknade klistret på tejpen så den började glida ocg seglet tappade helt fasonen) Som mast hade jag ett 45mm PVC-avloppsrör på 2 m köpt på COOP för 100 spänn som funkade kanon. Jag använde en vanlig bom med hyggligt smala rör. Riggen blev grymt lätt. Att få till någorlunda segelform gick också rätt bra. Tricket är att riggen ska var riktigt mjuk för att funka till barnens låga vikt och den lätta vinden som se börjar i. Kan man komma över ett gammalt “pråmsegel” utan lattor eller ett uttjänt båtsegel så kan man rätt enkelt sy ett barnsegel för den första säsongen själv.
Vi köpte shorties på Stadium för 300 kr, men så här i efterhand tror jag att det hade varit smartare att lägga till en hunding eller två och tagit hellånga dräkter istället för de fryser ganska snabbt om det inte är riktigt varmt i luft och vatten.
-
Frågan kanske inte så mycket vilken bräda, utan var man ska surfa om man ska få barn att bli intresserade och vilja surfa. Jag har 3 barn 8, snart 12 och 17 år. 17 åringen har förstås blivit mycket duktig och klarar alla väder fullplaningsgippar och en del freestyletrick, 11-åringen är också mycket duktig och intresserad, seglar upp till 12-13 m/s använder hängsele, vattenstartar, planar mycket fort etc har dock ännu inte lärt sig att gippa i hård vind. 8-åringen har börjat segla, klarar att segla ca 100 m rakt fram i lätt vind.
Min känsla är att det inte lönar sig särskilt att försöka lära barn under 7-8 år, ens under optimala betingelser. Dessutom är det ju rimligt att barnet kan simma bra, vilket de flesta inte gör förrän ungefär i den åldern
Mina barn har lärt sig grunderna på Haga Park (Öland) där det ju är mycket långgrunt över ett stort område. Man kan släppa iväg barnet en bit och sedan springa efter etc. Man kan gå tillbaka om man inte lyckas segla. Det är mycket enklare än om man använder följebåt eller om man seglar bredvid med en annan bräda.
Vilken bräda som helst går ju att använda, dock får den inte vara allt för liten, den blir då rank. Den får inte heller vara för stor eftersom (vilket någon annan påpekade) den då inte går att manövrera med ett mycket litet segel, framförallt brukar det bli svårt att lova upp mot vind eftersom man inte kan få tryckpunkten i seglet tillräckligt långt bak (kan också vara ett problem med vissa äldre barnsegel av trekantmodell som inte går att luta bakåt tillräckligt.
Centerbord är faktiskt inte helt nödvändigt ens i början om man är på ett ställe som Haga Park. Dock brukar det ju i början vara problem med tappad höjd. Men eftersom man ju hela tiden är med så går det ju att bogsera upp barnet då och då.
Det viktigaste är ju att det är roligt som tur är har mina äldre barn blivit mycket tända på vindsurfing, de är killar, återstår hur det går med den yngsta som är en tjej.
Har i alla fall bokat 5 veckor på Haga Park i sommar. MVH Klas
-
Kanske vi ses i sommar då!
Jag har 3 tjejer 6, 8 och 10 år. Tyvärr har ingen riktigt fastnat för vindsurfing än men vi har just köpt hus på Öland så nu är det bara att hoppas.
Mina tjejer har känt lite på en MiniBic och de två älsta kan väl segla rakt fram och nästan vända. Tyvärr har den älsta nu klart växt ur Bic’en så det blir nu till att skaffa barn rigg. Jag hoppas att min Frestylebräda skall kunna fungera med en liten rigg./Gammelsmurfaren
-
Jag har kört Start small. Det är inge problem att segla två på den, men då är min son 4 år och jag rätt lätt. Det är en bräda som i grunden är rätt raceinspirerad. Utfällbart centerbord är en fördel eftersom det blir lätt att ställa om dn från nybörjarkörning till mer prestndakörning. Dock skulle jag säga att den är rätt seg i mellanvindar och med små segel. Kul att laja runt på i lättvind, men med en 5.5:a kommer den inte igång så tidigt. Skall du segla ordentligt på den själv är ett stort freeridesegel med ltie racestuk att föredra – det passar bräödans karakteristik bättre.
Nu har jag istället köpt en 2006 Starsurfer L (127 liter). Den är exakt samma shape som den “superstora vågbrädan” Starboard Aero. Jag har inte hunnit köra på den än, men jag är säker på att den brädan för mig som vågseglare liksom blir mer användbar som komplement till min vanliga prylar och också är mer naturlig mer mindre segel (fukar dock upp till 8 kvadrat också). Det kommer med en plastfena för nybörjarkörning och en dito som körs som centrumfena med sedan kommer det också med en riktig högprestanda freeridefena (handslipad, grymt fin) och man kan köpa till den megastora vågfena som finns till Aeron (30cm). Den här brädan är lite mindre, men jag tror den är helt OK att segla ihop med barn på också. När barnen seglar själva en nog skillnaden minimal mellan denna och Start.
-
Vore ju kul preliminärt så ska vi bo på Haga vecka 24-28, har varit mycket bra dessa veckor tidigare. Blir man medlem i ÖWC så går det ju också att låna barngrejor. MVH Klas
-
Jag har aldrig surfat med barn, däremot har jag snackat lite med skidsport om barnutrustning. De menade på att barnrigg + vuxenbräda kan bli problem eftersom vuxenbrädan har fenan aldeles för långt bak. Ett litet barn med en liten rigg har svårt att komma till den position som vi står på (fotstropparna) och kan därmed inte lägga tryckk på fenan. Problemet undviks med barnbräda eller centerbord.
-
Visst är det trögsvängt att använda barnrigg och en fullängdsbräda. men när man väl “linat” upp är det bara att köra. Barnen lär sig at hantera seglet, skota lagom, hur mycke/lite man kan luta sig bakåt vid olika tillfällen, flytta fötterna och faktiskt få lite fart och vindsurfingkänsla. Jag har även lärt ut på en gammal 320-bräda och det gick inte alls lika bra. Klart mer badande/misslyckande, mer vindkänsligt och trögare i svag vind. Att uppnå höga farter plus att kunna svänga/vända snabbt tror jag är bäst som en senare prioritering. Det viktigaste är att så fort som möjligt lyckas att vindsurfa och uppnå lite känsla och lyckorus.
Per-Arne
Logga in för att svara.