Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Surfa med barn, vilken bräda?
-
Den behöver inte vara grymt snabb, det har jag en annan bräda för (Falcon 110) men det vore kul om den i alla fall planar helt ok. Jag har nå’ra stora segel jag kan slänga på när jag vill ut och bränna/cruisa lite, tänkte även använda den för att lära mig lite segeltrick o dyl.
Det blir nog en kompromiss men det gäller att hitta den bästa kompromissen.* Den ska vara bra att ta med barnen på i början.
* Den ska funka för dom att köra på med små segel när dom blir lite äldre.
* Den ska funka att lära vuxna på.
* Den ska vara en ok freeride-bräda med lite större segel.
* Den ska funka att lajja runt och lära sig segeltrick på.Finns denna bräda?
Jag väger runt 80 kg.
I början blir det ju mest att dom följer med på lättvindsdagar och sitter på brädan, alternativt står (var det förresten nå’n som hade provat att köra med två bommar?).
De som verkar vara närmast nu är då Starboard Start (S eller M), Starboard GO (S eller M) eller en som jag upptäckte nyligen Starboard Rio (S eller M).
Det är lite synd dock att det är så stor skillnad mellan S och M, 150 kontra 205 liter! Jag skulle helst vilja ha en bräda som är runt 80-90 cm bred och på ungefär 170-180 liter och inte allt för lång.
Såg Ola H:s tips om Starsurfer också fast jag tror den är för liten när man ska vara två på, i alla fall i början.
Jag är självklart inte bara insnöad på Starboard men dom har ju helt klart största utbudet.
RRD Easy Rider och BIC Nova har ju tagits upp här men är inte dom mest för vuxna att lära sig på?
Som argulander säger så är ju det viktigaste att dom tycker det är roligt, så det gäller ju inte att stressa på, då slår dom nog bara bakut istället.
Kommer att köra där vi bor på Gotland på somrarna för detta ändamål, där är det hyfsat långgrunt, säkert 50-75 meter i alla fall från där man klarar fenan till att man inte bottnar längre.Irie Man
-
Vi kör F2 prime på surfskolan i Lomma och den har visat sig riktigt grym. Om man väljer den smala modellen som är 70 eller 80 bred så är det tillräckligt för små kids och även som lättvinds bräda.
Mvh
Ola -
Jag har kör med barnen som “passagerare” på den gamla Bic Bamban jag har på sommarstället. När man startar och kryssar ut ur den lilla “virvelvindsviken” där vår strand ligger får de ligga på mage långt fram i fören. När man väl tagit sig ut på sjön så kryper de bakåt och står upp mellan mig och riggen. De kan då hålla sig i upphalstampen och luta sig mot mina ben. Eftersom det är en liten och byig insjö händer det att man tappar allt tryck i seglet ibland när man hännger för fullt, då gäller det att tala om för dem vad som är på väga att hända och göra vurpan till nåt kul så de inte blir rädda och avskräckta.
De brukar tycka att det är rätt kul att surfa över till andra sidan sjön och gå iland och kolla läget där som en liten utflykt ibland.
Bamban har volym så det räcker men är ju ganska smal så den blir lite vinglig när man ska slå. Hade jag råd skulle jag skaffat en modern nybörjarbräda typ RRD EasyRider eller liknade.
Lycka till!
-
Eftersom nästan ingen har nämnt dem här i tråden, utom Ola.
Har nån provat att ställa ungarna på en JP young Gun, Fanatic Ripper eller liknande modern barnbräda? Tillverkarna påstår ju att de är stora nog för att vara nybörjarbrädor åt de minsta ungarna och sen blir roliga funboards när de lärt sig.
-
Nej tyvärr!
Problemet är att ¨å länge de inte visar större intresse vill jag inte lägga ner för många tusenlappar på utrustning! och så länge jag inte lägger ner pengarna på dem så blir de väl inte direkt lyriska över upplevelsen.
Ond cirkel? Kanske! Om inte någon har billig begagnad utrustning enligt ovan!/Gammelsmurfaren.
-
Joda, JP Young Gun och Fanatic Ripper har jag nämnt i ett tidigare inlägg i denna tråd. Är nog kanonbrädor men först måste dom nog ha nå’t stabilare i nå’ra år i alla fall. Efter det när det börjar bli dags för hängsele och stroppar så är dom nog perfekta, dom blir ju relativt mindre vartefter barnen växer också så utmaningen består.
Irie Man
-
Kul att läsa så många erfarenheter! När storgrabben (OlaP) lärde sig körde vi Mistral equipe. I början sittande på akterdäck, hållande sig i stropparna. Allteftersom flyttade han sen fram och ställde sig mot mina ben och höll i tampen alt masten. (Jag har däremopt aldrig gillat att ha barn framför masten. De är aldeles för ömtåliga för att få en rigg med tryck över sig. Skit händer ju ibland..)
När han var trygg med det satte vi på en kort undre bom. Två raka snitt i maststrumpan som bara pressas bakåt och vips-off we went.
-Men det stora problemet var hela tiden att riggarna var för tunga för egna försök, och att ett litet segel sytt för hårdvind inte funkar alls. Så han tröttnade, och började inte igen förrän han var ca 13 igen.
Med den lärdomen köpte vi snabbt en liten lätt barnrigg till Simon, (8-10år). Placerad på en Bic 293 (70bred) kunde han snurra segel själv i stiltje och lättvind. När vinden sen gradvis ökade satte vi riggen på moderna freestylebrädor (90 till 100 liter), vilket funkade ok i lättvind, men framförallt planade! Och det är den känslan man vill komma till så fort som möjligt. Men försök inte stressa fram det. Vi körde en del på sjön i Klitmöller, det var kanon med knädjupt vatten. Visst vore det kul med en juniorbräda, men det är mycket pengar innan man vet om intresset är bestående. Fast det kan ju å andra sidan vara det som skapar den rätta gnistan.. -
Å andra sidan, är inte halva vitsen med juniorbrädorna att även mamma och pappa ska kunna segla på dem ifall intresset inte visar sig bestående?
Nu kom jag på att det som saknas i konceptet är en begagnatmarknad. När det börjar dyka upp begade young gun, ripper o.s.v., blir det nog mer fart på det hela. Och så kan man ju åka til Haga och hyra en åt telningarna, insåg jag just.
Logga in för att svara.