Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Surfa med barn
-
canoya wrote:Om man låter dem ligga på mage längst fram när man seglar ut ur den snurriga viken så kan de krypa bak och ställa sig upp och hålla sig i upphalslinan och luta sig mot mina ben när man kör sedan.
Å så ett kastfall på det sen……
Ouch
JohanC
-
JohanC wrote:canoya wrote:Om man låter dem ligga på mage längst fram när man seglar ut ur den snurriga viken så kan de krypa bak och ställa sig upp och hålla sig i upphalslinan och luta sig mot mina ben när man kör sedan.
Ouch
JohanC
Ja, då kan han stolt berätta på dagis att det krossade bäckenet/den punkterade lungan/benbrottet är en surfskada.
DET är hardcore! 😉 -
Svenne wrote:JohanC wrote:canoya wrote:Om man låter dem ligga på mage längst fram när man seglar ut ur den snurriga viken så kan de krypa bak och ställa sig upp och hålla sig i upphalslinan och luta sig mot mina ben när man kör sedan.
Ouch
JohanC
Ja, då kan han stolt berätta på dagis att det krossade bäckenet/den punkterade lungan/benbrottet är en surfskada.
DET är hardcore! 😉Jo, säkerheten är viktig. Men flytväst, hjälm och finsurfing med 7.5 så kan jag inte tro att det är stor skaderisk. Har dock tänkt mycket på hängselelinorna. Linorna på killens bom på bilden ovan ser inte gosiga ut att ha runt halsen. Korta linor som inte kan gå runt hjälmen på barnet (och inga linor på barnets bom!) så känner jag mig lugnare med detta än t.ex. att cykla med dem.
(Allt är relativt och vill man rysa över skaderisker så kolla hjälmlösa killar på http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=40342)
-
Knatte
Gäst5 maj, 2006 vid 15:55Oki doki Fredrik ! Här kommer lite bilder, tyvärr bara grayscale, annars hade filerna blivigt stooora..
-
Knatte
Gäst5 maj, 2006 vid 15:57Sista bilderna:
-
JohanC wrote:Å så ett kastfall på det sen……
Ouch
JohanC
Jo, det skulle ju sitta snyggt!
Man får ju vara lite försiktig så man slipper katapulten.
Man kan behöva “tala lugnande” utan att ha testat kastfall. Eftersom sommarstället ligger vid Sveriges byigaste sjö så har det hänt att vi kommit med ganska bra häng fär att plötligt befinna oss i ett bälte med nästan stiltje och då åkt i spat ordentligt. När man inser att detta är på gång gäller det att förvarna och göra en rolig grej av att trilla i vattnet, annars finns risken att man inte får med barnen ut igen.
-
Knatte wrote:Sista bilderna:
Tusen tack!!!!!!!!!!!!!!!!!! Vilken hjälte
-
Noterar att barnets bomnock är lägre än hennes. Det var så jag mindes det. Enkelt gjort med rep.
-
Plinga mig innan ni sticker ut med ungarna så kommer jag och fotar lite.
Kan bli grymt
Bra iniativ/ Johan
-
Jag är alltså Olas farsa, ännu inte senilare än att jag har minnesbilder från projektet.
De första stegen tog vi genom att Ola låg/satt BAK på brädan. Då kunde han hålli fotstropparna och riskerade inte att bli mosad på fördäck. Däridfrån är det ganska lätt att krypa fram och upp och hålla sig i masten och luta sig mot farsans ben. Funkar bra, och det är inga problem att gippa heller.
Nästa steg var att sätta dit bommen som visas i artikeln. Skär bara 2 raka snitt rakt bakåt, och vik strumpan inåt/bakåt, så behöver du inte ta bort ngt material. Jag skulle inte rekommendera sele i detta läge, det komplicerar bara, och blir han trött kan han bara luta sig mot dig. Med detta setup körde vi i cirklar runt tepåsarna på viken, och efter det dog badsurfingen mer eller mindre ut här..
Stolen som Ola refererrar till är faktiskt en sann story om än plojig:
Det skulle arrangeras en kappsegling, med allt som kunde segla på startlinjen. Vi kände oss rätt kaxiga och säkra på segern, så vi knöt fast en liten vit plastträdgårdstol på fördäck (ja jag vet vad jag skrev tidigare..) i vilken junior kunde sitta och sköta taktiken. Lite trångt i slagen, men det gick, och triumfen var stor. Efter det dog kappseglingen också ut..Nästa knatte är nu 11 år, och han har istället fått en riktig LÄTT juniorrigg och kör på en ca 100 liters freestylebräda. När det gäller små människor är vikten a och o. Försök inte bygga om en gammal rigg eller tro att det skall funka med ett litet segel byggt för 20 M/s. Det blir helt fel och dödar all lust. Juniorbräda är fräckt och säkert rätt, men först när de seglar riktigt planande, innan dess är stabiliteten och vikten viktigare.
Och pressa inte på, låt det lekas fram… Men oj vad kul det är att se! -
Knatte
Gäst7 maj, 2006 vid 08:13fredrik.ygge wrote:Knatte wrote:Sista bilderna:Tusen tack!!!!!!!!!!!!!!!!!! Vilken hjälte
Knatte, superhero
-
Johan_GBG wrote:Plinga mig innan ni sticker ut med ungarna så kommer jag och fotar lite.
Kan bli grymt
Bra iniativ/ Johan
Självklart! Vore urkul att få det avbildat.
Visade bilderna för min 5 1/2 åring, men han var klart skeptisk :frown: Försökte säga att det blir roligare än att åka bob etc., men det bet dåligt. 2 1/2 åringen pekade på barnet och sa “det är jag”. Hmm, blir kanske att vänta några år.
-
Bättre att börja medan de är små, bara de har tillräckllig badvana så att de inte blir rädda av att ramla i vattnet. Börja med att ta med dem ut på brädan utan segel, bada och lek från brädan, bara segla 30 meter och sen tillbaka till att börja med, så kommer de snart att fråga om de inte får följa med och segla!
-
5 åringar är skeptiska, likadant hemmma. Men när hon kan simma bättre nästa sommar… Tre-åringen är klart mer entusiastisk… så kanske även jag får vänta lite.
-
Danpe wrote:Jag är alltså Olas farsa, ännu inte senilare än att jag har minnesbilder från projektet….Stolen som Ola refererrar till är faktiskt en sann story om än plojig:
Det skulle arrangeras en kappsegling, med allt som kunde segla på startlinjen. Vi kände oss rätt kaxiga och säkra på segern, så vi knöt fast en liten vit plastträdgårdstol på fördäckJag glömde visst den viktigaste frågan: Betalar det sig? Får man erbjudande om att åka plaststol när sonen ett antal år senare drar till Maui? (Vill minnas att jag såg en video på Ola här på forumet utan farsa på soldäck. Tycker det känns som lite stötande brist på tacksamhet.)
Logga in för att svara.