Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfa med barn

• Oregistrerad

Gäst
    7 september, 2006 vid 08:52

Jag har läst den där artikeln i gamla surfsport hundra gånger och drömt om att våga testa, men har väl inte kännt mig tillräckligt säker…

Däremot så köpte jag en barnrigg för ett par år sedan på höstrean.
    1,5m2 komplett för 1000:-.
    Första sommarn när äldsta grabben var 6 lärde han sig att dra rigg och åka iväg, men jag fick simma bredvid och hjälpa honom att vända osv.

Kruxet var att den gamla slalombrädan (screamer) utan centerbord hade sådan avdrift att även om pojken försökte föra seglet bakåt för att lova upp föll hela ekipaget av hela tiden.
    Till denna sommar när han hunnit fylla sju hämtade jag min gamla div2 (rundbottnad flytbrygga) hos mina föräldrar, och vips tog grabben höjd, föll av och seglade dit han tänkte. Efter tre dagar lärde han sig att slå och vända.
    En barnbräda som är 3.80, har centerbord och inte en fotstropp så långt ögat når. Inte särskilt coolt, men funktionellt, stadigt, lättseglat och gratis!

Nu kan jag alltså sitta på stranden och sola och vänta på riktig vind medans han cruisar runt i brisen.
    Är det någon som har nå’t tips hur man introducerar att segla med stroppar och sele? Känns som nästa steg.

-Pappa Jerker

• canoya

Medlem
    7 september, 2006 vid 09:17

Pappa Jerker:

Nu när han börjat få koll på at ta sig dit han vill på div 2an kanske ett nytt försök på screamern skulle funka. Det är väl antagligen ett måste för att kunna köra i lite hårdare vindar så att planing kan komma i fråga. Eller ska du introducera selen nu på den stora brädan, det kanske är rätt ordning.

Mina barn har bara provat några gånger denna sommarn, det blev mycket mer förra året.

De har kört på en gammal hemmabyggd slalombräda som jag breddat till ca 70 cm och har precis som du beskrev inte kunnat hålla någon höjd. Nu på höstkanten har jag plastat in en fenkassett för en centrumfena på brädan, men lite arbete återstår innan man kan testa det. Vi får se om det hjälper. Annars tror jag att stor bredd och mycket volym underlättar ordentligt i början. Då kan de koncentrera sig på att lära sig hantera riggen och behöver inte bekymra sig över att stå på precis rätt ställe eller hålla balansen på en vinglig bräda. Nu i efterhand ångrar jag att jag inte breddad min med ytterligare en eller två dm för att få en ännu stabilare bräda.

Skulle man inte kunna montera på några “EVA-korvar” längs kanterna för att få ökad stabilitet de första gångerna som barnen testar? Nån som har några ideer på vad man kan använda och hur man skulle montera dem? Silvertejp?

/Håkan

• swe-514

Medlem
    7 september, 2006 vid 15:51

En trevlig artikel om Konabrädans familjevänliga potential:
    http://www.kona-windsurfing.com/publications/familyboard.asp
    Mvh,
    Rikard
    P.s Vore synd om Konabrädan redan har missionerats sönder, för den är värd mer än så….D.s

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfa med barn

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.