Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfa med pulsmätare

• Surfa med pulsmätare

Publicerad av skarabe på 24 maj, 2009 vid 11:47

Hallo
    Någon som funderat på att mäta puls under segling?

Är själv lite sugen på tex Garmin Forerunner 305, men är lite osäker på hur bra den funkar, tex under våtdräkten..

Nån som testat?

dilbert svarade 15 år sedan 19 Medlemmar · 52 Svar
  • 52 Svar
  • dilbert

Medlem
    24 maj, 2009 vid 12:34

Jag använder Garmin Forerunner 405 och den funkar kanon.

[ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=63007″]GPS klocka – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

/Johan

• happyfish

Medlem
    24 maj, 2009 vid 16:03
    Dilbert;548260 wrote:
    Jag använder Garmin Forerunner 405 och den funkar kanon.

GPS klocka – http://www.Surfzone.se

/Johan

Fick nyligen en Garmin Forerunner 405 och undrade just om man kan ta den med ut och låta den bli lite blöt. Du har alltså lyckats hålla din bra vid liv när du kört under en längre stund? Kör du med den under våtdräkten? Gör du något speciellt för att torka den när du kommer hem?

(Är ju sugen på att se både puls och ev hastighet)

//Tobias

• roding

Medlem
    24 maj, 2009 vid 16:05

Jag körde innan med min dåliga polar och det funkade kanon, bandet funkar ju bara som en sändare och klockan var ju vattentät och knappt under vattnet.
    Riktigt roligt att ha med den faktiskt, var inte föränn då som man fattade att det verkligen är galet jobbigt att vindsurfa!

• dilbert

Medlem
    24 maj, 2009 vid 20:10
    happyfish;548279 wrote:
    Fick nyligen en Garmin Forerunner 405 och undrade just om man kan ta den med ut och låta den bli lite blöt. Du har alltså lyckats hålla din bra vid liv när du kört under en längre stund? Kör du med den under våtdräkten? Gör du något speciellt för att torka den när du kommer hem?

(Är ju sugen på att se både puls och ev hastighet)

//Tobias

Så länge man inte har den under ytan längre stunder så tror jag den klarar vattnet.

Pulsbandet har jag innanför våtdräkten och klockan utanpå. Jag tror inte GPS:en funkar innanför.
    Ligger jag i vattnet så klarar inte pulsbandet att skicka informationen till klockan, men på brädan är det inga problem.

Jag har haft några problem med den:

1. Efter att ha surfat ned den 3 ggr och tränat ett antal svettiga spinningpass så började manöverringen strula. Efter att tvättat den med vatten och diskmedel så blev den bra igen. Förmodligen så hade saltavlagringar bildats.

2. Man kan stänga av passet med en av knapparna på sidan. Ibland har detta hänt av misstag. Nu har jag alltid tiden på hur länge passet varat med på displayen, så ser jag om lagringen är igång. När jag surfar så har jag tiden och hastighet synligt på displayen. Pulsen kan man se när man kommer hem.

3. När den var ny så tog det ca 1 minut för den att hitta rätt antal satteliter vid uppstart. Nu tar det ca 5 minuter. Men har den väl hittat satteliterna så är det inga problem.

Det är kul att se hur fort och vilken puls man kört med, men också att kunna se var man kört och hur långa och många vändor man gjort.

/Johan

• happyfish

Medlem
    24 maj, 2009 vid 21:31

Låter gott. Då måste jag prova. Är bara lite orolig att kontakterna till laddstiften skall korrigera. Har läst på andra siter att vissa satt någon typ av silikonpasta på dem (i vart fall på 305:an) för att undvika fukt. Det låter inte som du har behövt göra detta?

Nu skall det ut och mätas! (I vart fall en gång för att få lite exempelsiffror på hastighet och puls)

• skarabe

Medlem
    25 maj, 2009 vid 06:43

Det verkar finnas hopp!

Quote:
    Ligger jag i vattnet så klarar inte pulsbandet att skicka informationen till klockan, men på brädan är det inga problem.

Även ifall det naturligtvis inte är meningen att man ska leka tepåse och simma omkring, så händer det ju – i synnerhet när man seglar i vågor. I alla fall för mig. Då händer det också att man får simma omkring en stund innan man får rätt på grejorna och är uppe igen. Just denna rundsimning kan bli sjukt jobbig och belasta en fysiskt mer än själva seglingen. Det är väldigt synd ifall inte dessa tillfällen också kunde loggas.

Nån som testat ett Memory Belt, som tex Suunto har? Funkar dessa bättre i vatten än vanliga bälten?

Annars får man väl vänta på/spara till en Garmin Forerunner 310 som ska vara bättre i vattnet än de tidigare..

• pure

Medlem
    25 maj, 2009 vid 11:10

Forerunner 310xt släpps i Juli/augusti och är den enda som är vattentät (~20m) vad jag vet. Dom andra i Forerunner serien är vatten tåliga.

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=27335

Tråkiga med dom är att man antagligen inte kan se hastigheten i knop.. det kan man inte med 305:an iaf. Detta är ett av dom västa I-Lands problemen som finns.

Håller man på med löpning/thriathlon paralellt med vindsurfingen kan det va en bra investering. Men om man skall va med o tävla med GPS så måste man väl ha en sån där doppler grej om jag fattat det rätt.

• senomar

Medlem
    26 maj, 2009 vid 13:27

Jag testade ett par gånger förra året med pulsklocka bara för att få någon form av referenspuls av vad man faktiskt har för puls när man surfar. Körde då med en Polar CS300 som egentligen är för cykel.
    Samma sändarbälte som alla bättre polarklockor men om den tappade signalen i vattnet var jag fullständigt ointresserad av, jag ville bara få ett hum om surfpulsen.

I alla fall resultatet var rätt häpnadsväckande om jag minns rätt;
    förhållanden; toköverriggad 4,2 och vågor.
    Första intensiva 20 minuterna innan man kopplat av lite: c:a 160-170 bpm med toppar över 170bpm för att sedan sjunka och hålla sig runt 150bpm och stabilisera sig.

Pulsen är ju “grenspecifik” dvs 160bpm när du cyklar kan vara vidrigt men 160bpm vid löpning hur lungt som helst. 170 vid surfing funkar men inte i långa loppet.
    Tyckte ändå att man kunde köra länge med förvånansvärt hög puls.

Med 6,2 och “cocktailsegling” var pulsen betydligt lägre runt 135-145 men ändå förvånansvärt hög. Sen är det ju så att om man surfar två-fem gånger om året så blir ju pulsen hög.

Men lite referensvärden från annat för den som är intresserad:
    HRrest:42bpm
    HRmax:186 bpm (cykel)
    Mjölksyratröskel 163bpm (cykel)
    brukar snitta i 153-157 på 3-4 timmars på maxpass (MTB-tävling) på cykel om jag kör absolut max. Löpning kan man normalt lägga på 10 slag.

Någon annan som mätt och kan jämföra från någon annan idrott?

• dilbert

Medlem
    26 maj, 2009 vid 19:04

Den övre kurvan är från ett spinningpass där jag tog ut mig rejält.
    Den nedre är från Gislövshammar med lagom rigg.
    Kurvorna stämmer rätt bra överens med hur trött jag kände mig efteråt.

Jag har inte haft pulsmätaren i tuffa förhållanden än.
    Ska ta med den till Pozo i sommar.

/Johan

• dilbert

Medlem
    26 maj, 2009 vid 19:20

Här är den nedre kurvan en tuff tur i längdspåret.
    Kan sägas att jag sällan åker längd och att jag här var lite halvtoppad efter lunchen.

/Johan

• skarabe

Medlem
    16 november, 2009 vid 12:55

Någon som testat Garmin 310XT? Den ska enligt uppgift klara vatten bra, men vore ändå intressant om någon kan ge ett omdöme. Man vill ju att den ska klara pulsmätning i vatten också och inte bara när man är på brädan.

Den verkar också lite klumpig i förhållande till tex 405:an. Klumpigheten är kanske ett mindre problem när man surfar, men jag lirar även squash och då vill man inte ha en störande klump på armen.

• rad

Medlem
    16 november, 2009 vid 14:51
    skarabe;548375 wrote:

Nån som testat ett Memory Belt, som tex Suunto har? Funkar dessa bättre i vatten än vanliga bälten?

Efterssom den här tråden dök upp igen så svarar jag på ett äldre inlägg:)
    Suunto Memory belt är gjort för triathlon, dvs funkar även när kroppen är helt nedsänkt i vatten. (den sänder inget till klockan utan pulsslagen lagras i bandet och synkas sedan med klockan)

• stefanlindmark

Medlem
    16 november, 2009 vid 15:54
    Rad;588452 wrote:
    Efterssom den här tråden dök upp igen så svarar jag på ett äldre inlägg:)
    Suunto Memory belt är gjort för triathlon, dvs funkar även när kroppen är helt nedsänkt i vatten. (den sänder inget till klockan utan pulsslagen lagras i bandet och synkas sedan med klockan)

Låter som pulsbandet Rasmus_W körde med i lördags för det var något pulsband som man kunde tanka över till datorn när man kommer hem.
    Kanske idé att kolla med honom hur det funkar i praktiken.

• rasmus_w

Medlem
    16 november, 2009 vid 16:46

Det är precis ett sånt jag har ja och det funkar bra. Jag hade bältet både i lördags och söndags och skillnaden i pulskurva var rätt rejäl, vill jag påstå. Kan lägga upp lite senare i kväll.

• skarabe

Medlem
    16 november, 2009 vid 21:18
    Rasmus_W;588476 wrote:
    Det är precis ett sånt jag har ja och det funkar bra. Jag hade bältet både i lördags och söndags och skillnaden i pulskurva var rätt rejäl, vill jag påstå. Kan lägga upp lite senare i kväll.

Hade varit sweet med lite stats.. Har kikat lite på detta bälte också, men blivit lite osäker då jag hittat en del forumtrådar där folk haft problem med Suunto-bältet i vatten. Dock betydligt mer prisvärt än en Garmin 310..

Använder du medföljande program eller kör du nån tredjepartsmjukvara? Är det smidigt att använda i olika sporter och splitta värdena i programmet för att inte jämföra äpplen och päron?

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfa med pulsmätare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.