Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Surfa till danmnark
-
Surfa till danmnark
Publicerad av niceride på 21 november, 2007 vid 15:50Tja! Funderar på att annordna en seglats till Danmark till våren! Men vill göra en liten undersökning om intresse och VILL GÄRNA HA IDEER på vad mer som hade varit skoj i sammanhanget.
Det fetaste hade ju varit om vi blev en hel blågul arme som stormar den danska kusten. Vilken känsla! Givetvis så måste vi ha vimplar i masattopparna och i bomsluten. Eller varför inte krigsmålade i blågult?
Givetvis sker det med FÖLJEBÅTAR. Målet är väl att vi ska visa danskjävlarna vart skåpet skall stå då det kommer till surfing.
Det kommer att kosta en summa, men inte någon vidare stor. Alla deltagare får dessutom en t-shirt där det står “Jag har windsurfat från Sverige till Danmark”
Så vad tycker ni? Kom JÄTTEGÄRNA med ideer!?
Med vänliga hälsningar Sebastian
badjanne svarade 16 år, 12 månader sedan 20 Medlemmar · 30 Svar -
30 Svar
-
Underbar idee! Jag är helt klart på!
KUL hahaa, den t-shirten ska jag ha på mig varje dag efter det. Haha
-
Om det är seriöst menat så kan det säkert vara ett gäng som är på. Vill dock inte vara en pessimist eller så men som alla säkert tänkt på redan är att det kanske inte bara är att ta sin lilla 80 litare och dra. Det är ju inte så säkert att det är perfekt halvvind hela vägen och vind… Dessutom hur många har surfat mer än en kilometer åt ett håll? Det är rätt jobbigt kan jag säga.
Seglade den lilla stäckan fram och tillbaka från Habo till Turning Torso (Runt udden till den lilla småbåtshamnen). Dock 7.5Kvm segel och centerbordsbräda som inte hade planing hela vägen. Det blev drygt 2.5 mil iom en liten kryss och längsta bogen i planing var på ca 20 minuter. Har sträckan i GPS. Man är rätt mör.
Med liten bräda så är sträckan kanske 5-7km som längst över choppig lommabukt (från oljehamnen till bjärredsbryggan ungefär) och den sträckan gjorde jag 7ggr på raken för att klara timmen i GPS. Genomsnitt 19.4 knop.
Efter dessa seglingar är man rätt mör och framför allt så har man inte perfekt intrimmad utrustning så kommer man inte orka och kommer få kramp i benen. Så skall man ge sig ut på en 5 mil lång segling trt så får man nog förbereda sig väl. (Förutsatt att det är Habo- Köpenhamn som gäller)
Jag vet att det finns en del som seglar långt och framför allt dom med formula prylar (vilket man nog bör ha för en sådan segling) som kan yttra sig mer om detta.
-
Jag tycker att detta låter som ett jätteroligt projekt!
Eftersom jag känner Sebastian rätt bra kommer jag nog också vara med och planera seglatsen om intresset blir tillräckligt stort.Det är nog tänkt att vi ska starta någonstans i Malmö och avsluta i Dragör eller Köpenhamn. Jag tittade lite på kartan och uppskattade då resvägen till 2 mil. Om vi lyckas pricka in en blåsig dag så alla har planing hela vägen borde det ta 2-3 timmar.
Att starta på ribersborgsstranden tycker jag hade passat bra. Med tanke på det centrala läget hade då intresset blivit ännu större. En vilopaus på salt-/pepparholm halvvägs hade kanske också fungerat?
Tänk er själva 100 surfare som startar samtidigt i bredd på stranden, det här kan bli mäktigt! 🙂
Kom gärna med andra förslag om ni tycker annorlunda!
-
@NiceRide 429861 wrote:
Tja! Funderar på att annordna en seglats till Danmark till våren! Men vill göra en liten undersökning om intresse och VILL GÄRNA HA IDEER på vad mer som hade varit skoj i sammanhanget.
Det fetaste hade ju varit om vi blev en hel blågul arme som stormar den danska kusten. Vilken känsla! Givetvis så måste vi ha vimplar i masattopparna och i bomsluten. Eller varför inte krigsmålade i blågult?
Givetvis sker det med FÖLJEBÅTAR. Målet är väl att vi ska visa danskjävlarna vart skåpet skall stå då det kommer till surfing.
Det kommer att kosta en summa, men inte någon vidare stor. Alla deltagare får dessutom en t-shirt där det står “Jag har windsurfat från Sverige till Danmark”
Så vad tycker ni? Kom JÄTTEGÄRNA med ideer!?
Med vänliga hälsningar Sebastian
Har inga åsikter om er palenarde utflykt till danmark, huvudsaken ni har kul.
Men där emot kan ja nog säga ett de inte spelar nån roll hur många hundra blågula fjantar me vimlpar i masten som “stormar” danmarks ostkust. De kommer ändå gå ett dussin “Danskjävlar” på varje blågul fjant om vi snackar duktiga surfare. Du verkar helt klart aldrig aldrig varit i danmark e surfat. Eller i Gislöv en bra dag. Mycke skit kan man säga om danmark o danskar, men dom har bra många hala surfare.
-
Schmitz;429868 wrote:Det är nog tänkt att vi ska starta någonstans i Malmö och avsluta i Dragör eller Köpenhamn. Jag tittade lite på kartan och uppskattade då resvägen till 2 mil. Om vi lyckas pricka in en blåsig dag så alla har planing hela vägen borde det ta 2-3 timmar.
kan medela att det går nog fortare en så har seglat 7mil på 1.58 :cool2:
-
@Konstantin 429866 wrote:
har du någon koppling till denna tråden http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=47452
Nej. Detta blir skåne till dk 🙂
-
@surfslusken 429871 wrote:
Har inga åsikter om er palenarde utflykt till danmark, huvudsaken ni har kul.
Men där emot kan ja nog säga ett de inte spelar nån roll hur många hundra blågula fjantar me vimlpar i masten som “stormar” danmarks ostkust. De kommer ändå gå ett dussin “Danskjävlar” på varje blågul fjant om vi snackar duktiga surfare. Du verkar helt klart aldrig aldrig varit i danmark e surfat. Eller i Gislöv en bra dag. Mycke skit kan man säga om danmark o danskar, men dom har bra många hala surfare.
Hehe, jo jag vet. När allt kommer omkring så är jag faktiskt dansk medborgare. men va fan, de “Grymma” dansakrna håller så vitt jag vet till på deras västkust. Tänkte vi skulle inte östkusten 😛
-
Sträckan Malmö-Köpenhamn är sedan länge seglad men det vet ni förstås om!! Klagshamn-Dragör e väl nästan vardagsmat för “veteraner” i Klagshamnsklubben… ! Putte o Co…!
Men visst ett härligt projekt är det ju ändå!!!
-
Eller köra Åsa-Laesö. Är väl ca 25 distans så det tar bara en timme med fullgas. 🙂
-
sen tar vi brädor och rigg på ryggen och joggar över och tar en tur och besöker jänkarna i samma veva.
Logga in för att svara.